• 26 februari 2014
  • 1984-2014 ICT en onderwijs – Kroniek van een lange weg
    Onlangs las ik een tweet afkomstig van de publieke omroep over een radioprogramma waarin een van de gasten pleit voor een digitaal rijbewijs voor op de elektronische snelweg toshiba herstel cd download. Dit werd me echt te gortig. Dat krijg je als je doet alsof een vakgebied geen verleden heeft. Hier hadden we het jaren ’90 over. Het wordt tijd eens wat op te schrijven over toen en nu, bedacht ik mij agario for free.

    Sinds enige tijd werk ik aan een kroniek. Ik blik door middel van een blog bijna dagelijks terug op mijn ervaringen in dertig jaar ICT en onderwijs photo download it van samsung s7. Daarbij wordt de tijd bestreken van de pioniers, waarvan een aantal inmiddels met pensioen is of overleden tot de innovators nu. In mijn blogs geef ik mijn persoonlijke geschiedenis gekoppeld aan een algemene geschiedenis office 2003 download kostenlos vollversion. Daarbij kan ik dankbaar gebruik maken van mijn eigen archief dat voornamelijk bestaat uit officiële publicaties van de overheid vanaf 1983 en artikelen die ik vanaf 1984 zelf heb geschreven samsung tablet youtube videos. Eindelijk profiteer ik eens van mijn neiging om bijna niets weg te gooien.

    De keuze van het jaar 1984 is wellicht arbitrair. Ik was bij de bijeenkomst in 1983 in de RAI waar o.a ionos certificate. Jan Schoenmaker het 100 scholen-project aankondigde (VO) . Dit project ging in schooljaar 1983-1984 van start. Ik koos ook voor 1984 omdat toen mijn eerste artikelen over IT en onderwijs verschenen in o.a herunterladen. het tijdschrift Levende Talen. Het was het jaar van de publicatie van het eerste grote artikel over computers in het onderwijs in een landelijke krant (mijn artikel in de Volkskrant van zaterdag 22 september 1984 dit is op mijn site te zien)

    Terugkijkend op 30 dertig jaar ICT en onderwijs kun je drie golven onderscheiden, waarvan de eerste golf in Nederland in 1986 begint Download picasa voor mac for free. Het is het jaar van de annoncering van de brede invoering van computers in het voortgezet onderwijs (het NIVO-project) games download macbook. (tekstverwerking en gegevensverwerking en spreadsheets) en de hardware, dit bij zowel docenten als leerlingen in het VO.

    De tweede golf zien we in het onderwijs ontstaan in de tweede helft van de jaren ’90 mindmap program for free. De doorbraak van Internet door de introductie van het World Wide Web en gebruiksvriendelijke browsers als Mosaic het latere Netscape leiden tot een plan voor de aansluiting van alle Nederlandse scholen op internet. Nl-tree en kennisnet worden opgericht.

    Sinds het midden van het eerste decennium van deze eeuw zijn we in de derde golf (the third wave *) beland, die van mobile learning met behulp van tablets, smartphones en Apps. Het vormt de kroniek van een lange weg

    Zie ook de dagelijkse blogs van columnist Jan Lepeltak.

    * Alvin Toffler’s Third Wave (1980) was in de laatste decennia van de vorige eeuw een invloedrijk boek. The third wave is de periode in de menselijke geschiedenis waarin we nu zijn beland. Voorafgegaan door de pre-industriële en industriële periode. We bevinden ons in een nieuwe periode van de menselijke beschaving. De relatie tussen mensen, de economische en sociale-politieke structuren radicaal verandert volgens Toffler door de brede invoering van technologie. The Third Wave van Toffler (1928) is inmiddels een klassieker. Ook het werk van de Catalaanse socioloog Manuel Castells heeft grote invloed.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75