• 20 november 2013
  • From fear to Facebook, one School’s Journey (zie ook de PDF-versie) is geschreven door Matt Levinson, hoofd van Nueva, een kleine privé school voor voortgezet onderwijs, zo’n 20 minuten ten zuiden van San Fransisco. Het vertelt het verhaal van de school met de ervaringen van het invoeren van een 1:1-programma: elke leerling zijn eigen laptop. Levinson wil duidelijk maken dat in zo’n situatie een andere dynamiek ontstaat dan wanneer op een school “gewoon” intensief met computers gewerkt wordt. Die dynamiek-verandering wordt ten eerste veroorzaakt doordat de leerlingen allemaal hun eigen laptop hebben (en zij de laptop dus niet meer zozeer zien als schooleigendom) lalelu. Ten tweede verandert de dynamiek doordat het onderscheid tussen thuisgebruik en schoolgebruik van technologie vervaagt omdat leerlingen de door school uitgegeven laptop ook thuis gebruiken. Belangrijkste lessen die Levinson trekt is dat je leerlingen en ouders bij de totstandkoming van regels en afspraken zult moeten betreken. Daarbij moet je niet angst je raadgever laten zijn (from fear) en denken in beperkingen maar de nieuwe mogelijkheden en uitdagingen aan te gaan (to Facebook).

    Het boek is ingedeeld in acht hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk, Lessons Learned, beschrijft Levinson de veranderingen die de school in drie jaar heeft doorgemaakt herunterladen. Voor scholen die overwegen om ook een 1:1-laptopprogramma te starten is dit hoofdstuk het boeiendst om te lezen. De dynamiekeverandering zoals hiervoor beschreven komt hier goed te uitdrukking. Zoals Levinson het zelf beschrijft: “Moving tot 1-1 program is not just about enhancing teaching and learning in an academic setting. It is about being open to the online world of students and being able to deal with the online landscape that forms such an integral part of their lives.” Handige tips uit dit hoofdstuk vond ik: leerlingen tijdmanagementvaardigheden aanleren, een afsprakenlijst maken in de vorm van vraag en antwoord (en leerlingen hierbij betrekken), ouderavonden organiseren waarop experts worden uitgenodigd en niet alles vastleggen maar uitgaan van een experimentele cultuur.

    In hoofdstuk twee gaat het over de verschillende manieren waarop leerlingen en leraren tegen het gebruik van technologie aankijken. Levinson heeft het hierbij onder andere over digital natives en multitasking download upload. Twee termen die toch een beetje besmet zijn nu omdat eigenlijk van beide wordt gezegd dat ze niet bestaan/ het niet zo zwart-wit is. Levinson raadt scholen aan om gebruik te maken van de omgevingen van leerlingen omdat dit motiverend werkt. En tegelijkertijd de mogelijkheid biedt om leerlingen om te leren gaan met een overvloed aan informatie.

    In hoofdstuk 3 gaat het over de vraag hoe technologie het onderwijs kan veranderen. De titel van dit hoofdstuk (iTunes Schools) slaat op een school (School of One) die playlists aanlegt voor leerlingen waarin per leerling het programma is afgestemd gta 5 download android for free. Een boeiend idee waar ik wel nieuwsgierig van wordt. Misschien kan er een reisje vanuit Nederland naar New York worden gemaakt om te kijken hoe die school (School of One dus) dit voor elkaar krijgt. Een mooi citaat uit dit hoofdstuk vind ik: “Kids can and should be able to tap into a customized learning network to enhance, not replace, their academic program.” Het geeft de balans aan tussen individuele interesses volgen en een gezamenlijk programma afwerken.

    In hoofdstuk vier gaat het over de vraag hoe we willen dat kinderen zich online gedragen. Levinson schrijft dat kinderen liever hebben dat ouders met hen spreken over hun online gedrag dan dat scholen dat moeten doen download apk file from google play. Probleem is dat ouders nog vaak geen idee hebben wat zich online afspeelt. Scholen hebben volgens Levinson de taak om kinderen bewust te maken van hoe je je online kunt gedragen. Dus in plaats van sociale netwerksites te blokkeren (wat op 70% van de scholen gebeurt in de VS) moet je op zoek gaan naar leermomenten in het online gedrag. Wat voor soort reactie kun je bijvoorbeeld geven om er voor te zorgen dat een online discussie niet uit de hand loopt? Een leuk lesidee die Levinson noemt, vind ik het maken van een presentatie over een klasgenoot met behulp van de informatie die je online over die ander vindt herunterladen. Zo maak je duidelijk wat de digitale voetafdruk is van die ander.

    In hoofdstuk vijf draait het om de vraag welke regels je stelt als ouders aan het ICT-gebruik van je kinderen. Belangrijkste boodschap is dat je kinderen niet moet afsluiten van sociale media maar dat je met kinderen praat over belangrijke online waarden zoals zelfbeheersing en verantwoordelijkheid. Als je dit al doet als kinderen jong zijn dan voelen ze zich ook zekerder online. En als een kind je niet wil toevoegen op Facebook dan kun je nog altijd een oom of tante vragen die taak op zich te nemen stimmgerät herunterladen.

    In hoofdstuk zes gaat het over de balans vinden tussen privacy van de leerling en nakomen van de regels. Je kunt als school controlesoftware gebruiken om leerlingen in de gaten te houden (from Fear). Je kunt leerlingen ook actief maken door hen programmeercursussen aan te bieden (to Facebook). Op Nueva was die laatste optie erg populair. Nieuwsgierigheid wordt beloond in een cursus.

    Hoofdstuk zeven is getiteld Teacher Development, a field of dreams. Een verwijzing naar een film waarin een boer een honkbalveld aanlegt omdat hij heeft gedroomd dat dan honkbalspelers zullen komen amazon prime series windows. Daarmee wil Levinson aangeven dat het je niet zomaar alle technologie moet aanschaffen voordat je weet wat het onderwijs precies nodig heeft. In de woorden van de Vier in Balans zou dat zijn: niet technologiegedreven innovatie maar visiegedreven innovatie. Levinson benadrukt ook dat technologie pas waarde krijgt in de handen van een goede leerkracht. Die kan de didactische en pedagogische aspecten combineren met de technologie. Een visie die natuurlijk aansluit bij het TPACK-model van Mishra en Koehler. Een manier op Nueva om leraren hier in te scholen was door ervaren leraren workshops te laten geven aan minder ervaren leraren kostenlose spiele für ps4 downloaden. Ga daarbij uit van een organische groei in de professionalisering van leraren. Geforceerd opdringen heeft het tegenovergestelde effect. Levinson pleit overigens wel voor een evaluatiesysteem waarin het gebruik van ICT ook een plek heeft gekregen. Hij is dus zeker niet voor vrijblijvendheid.

    In het afsluitende hoofdstuk wordt stilgestaan bij de vraag of de invoering nu ook echt resultaten verhoogd heeft. Daarbij gaat het Levinson vooral om het verantwoordelijk omgaan met technologie en niet zozeer over verhoging van de leerresultaten. Jammer om die kans te laten liggen Download itunes for iphone 5s.

    Het boek sluit af met tien tips die zeker handig zijn om te onthouden: luisteren naar de leerlingen, betrek ouders en bereid hen voor, organiseer professionaliseringsmomenten voor leraren, betrek andere experts bij de invoering, wees flexibel, houd vast aan je uitgezette koers, zorg dat je in balans blijft, onthoud dat kinderen begeleiding nodig blijven hebben, blijven samen leren met leerlingen en overkom je angsten.

    GerardDummer Gerard Dummer
    Gerard is opleidingsdocent aan de Pabo in Amersfoort (voorheen Hogeschool Domstad) van de Hogeschool Utrecht (zie info). Daar houdt hij zich bezig met ICT en onderwijs. Vanuit die invalshoek schrijft hij over ICT in het onderwijs. Zowel op de lerarenopleiding als op de basisschool (zie ook zijn Weblog).

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75