• 13 december 2013
  • Het boek The computer Lab Teachers’s Survival Guide heeft natuurlijk wel een hele toepasselijke titel. Voor veel leerkrachten is ICT inzetten in de klas nog vaak een ontdekking- en overlevingstocht. Dan is zo’n gids handig om die tocht met positief resultaat te overleven download whatsapp videos for free.

    The computer Lab Teachers’s Survival Guide wordt uitgegeven door ISTE (International Society for Technology in Education) en is geschreven door Holly Poteete. Het is bedoeld voor docenten in het primair onderwijs die met leerlingen in groep 6 of 7 aan de slag willen gaan met ICT. Inmiddels is de 2e druk in 2010 verschenen, je vraagt je even af of de inhoud dan op dit moment niet achterhaald is Download cultures gold for free. Volgens de auteur niet, het boek is zo opgezet dat het niet uitmaakt waarop leerlingen oefenen; pc, laptop of tablet. Overigens is het natuurlijk wel geschreven voor gebruik in een computer lab of een computerlokaal.

    Het boek begint met een aantal praktische tips hoe je als leerkracht ICT kan leren aan kinderen. Zij zijn van nature al nieuwsgierig en vinden het ook helemaal niet erg als iets mislukt herunterladen. Fouten maken beschouwen zij als een moment van leren: samen ontdekken waarom een computer niet wil opstarten of niet wil inloggen. Met de kinderen aan de slag, daar leer je als leerkracht ook van.

    Verder wordt in het eerste hoofdstuk beschreven hoe je het beste een computerlokaal kan inrichten. Niet alleen technisch maar ook ergonomisch. Kinderen werken tegenwoordig lang aan computers en hebben daarvoor goede apparatuur en meubilair nodig facebook video downloaden op pc. Veel tips zullen door scholen al in praktijk zijn gebracht maar er staan toch enkele nuttige en praktische tips in. Heb je het eerste hoofdstuk doorgeworsteld en je computer lab helemaal ingericht, dan kan je aan de slag! Als dat lab er nu niet is? Gewoon verder lezen, wie weet staan er lessen in om ook in je eigen lokaal met 2 of 3, wie weet zelf meer dan 4 computers te geven bubble island kostenlos downloaden deutsch.

    Het boek is opgedeeld in 10 units (hoofdstukken). Ieder hoofdstuk behandelt een aan ICT gerelateerd onderwerp. Er is een unit voor het internet, toetsenbord (typevaardigheid), omgaan met ICT, online leren en web 2.0. Uiteraard geheel gericht op de Amerikaanse markt, daar moet je soms even doorheen prikken. Daarnaast is ieder hoofdstuk weer verdeeld in lessen. Bij het boek hoort een CD met PowerPointpresentaties en andere benodigde bestanden gb whatsapp herunterladen.

    Zoals gebruikelijk op school, start het boek met een instaptoets. Het is de bedoeling dat je de leerlingen vertrouwt maakt met het lab, de materialen en wat de bedoeling van de lessen is. Ook neem je een toets af om het niveau van de leerlingen te bepalen.
    Alle lessen zijn in een vaste en duidelijke structuur opgebouwd:

    • Doel
    • Materialen
    • Werkwijze
    • Uitbreiding
    • Extra ondersteuning
    • Accommodatie

    Het stuk Werkwijze is ook weer in stappen verdeelt download huawei app. Als je de methode volgt moet het dus wel goed komen. Aan alles is gedacht om de startende leerkracht op het gebied van ICT te ondersteunen. Er worden zelfs tips aangedragen hoe je het lokaal wisselend leuk en motiverend kan aankleden.

    De Nederlandse leerkracht zal aan dit boek een flinke kluif hebben. Het is natuurlijk geheel Engelstalig en bevat veel ICT termen waar je als docent nog nooit van gehoord hebt Download tanki online for free. Ook zijn alle voorbeelden op de CD in het Engels en als je die wilt gebruiken, moet je die dus vertalen. Daarnaast moet je zeker even kijken of de aangeboden lessen wel passen binnen het Nederlandse onderwijs. En dan ben je een startende leerkracht op het gebied van ICT…

    Een andere vraag is of je het boek dan niet als naslaggids kan gebruiken. Als voorbeeld de les over Storyboarding in unit 8 (Multimedia Presentations) amerikanische flagge zum herunterladen. Het doel van je les zou kunnen zijn om met leerlingen een StoryBoard laten maken. De leerkracht kan heel goed de les volgen uit de guide maar moet wel alle leerling materialen eerst in het Nederlands vertalen of opzoeken. Uiteindelijk ben je sneller klaar als je de les zelf maakt. Hierbij kan je wel de werkwijze volgen van de auteur. Als wat meer ervaren leerkracht mis je toch wel de link naar bijvoorbeeld web 2.0 tools om met Storyboarding te werken download games for mac for free german.

    Het boek The computer Lab Teachers’s Survival Guide is duidelijk voor de beginnende Amerikaanse ICT leerkracht geschreven. Het is niet aan te raden deze gids aan een docent in Nederland te geven die zijn of haar eerste les ICT (moet/) gaat geven aan leerlingen. Ik vrees dan dat de guide blijft liggen en leerlingen zelf moeten ontdekken hoe internet nu werkt wat VOIP en Podcast is. Of zouden zij dat al kunnen? Vermoedelijk een aantal leerlingen wel. Laat ze dan experimenteren en ondersteun ze op het gebied van mediawijsheid. Creëer je eigen lessen ICT en ga met de kinderen op ontdekkingstocht. En als we verdwalen, ach er zal altijd wel een collega zijn die je de weg wijst.

    MichelBoerMichel Boer
    Michel is naast leerkracht op de Theo Thijssen-school in Waddinxveen bovenschools ICT’er bij Stichting Klasse. Voordat hij het onderwijs in ging, werkte Michel ruim 10 jaar in de ICT. Tevens begeleidt hij scholen op het gebied van ICT. Hierbij staat het TPACK-model centraal. Zie ook Eduvator.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75