• 2 september 2015
  • Binnengekomen persbericht
    De Rolf groep, totaalleverancier voor kinderopvang en basisonderwijs, is een exclusieve samenwerking aangegaan met Bomberbot, de aanbieder van programmeerlessen voor basisschoolkinderen. ‘Het schooljaar 2015-2016 wordt het jaar van digitalisering en daar sluit Bomberbot naadloos bij aan’, aldus de Rolf groep.

    De Rolf groep is producent en leverancier van een breed assortiment ontwikkelingsmaterialen, meubilair, onderwijsleermiddelen en ICT-producten en –diensten. De Rolf groep verbindt daarbij onderwijsleermiddelen met ICT-toepassingen. ‘Bomberbot past perfect in ons assortiment omdat het een combinatie biedt van lesmateriaal, ICT en training. Dit is precies de combinatie die we als bedrijf aan onze klanten willen bieden’, vertelt Hans Haarman, Sales Director bij de Rolf groep. Bomberbot helpt leraren op een eenvoudige en speelse manier bij het geven van programmeerlessen, zonder dat daar enige voorkennis voor nodig is. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van 21st century skills bij leerlingen. Bomberbot voorziet in een eenvoudig te volgen lespakket met geïllustreerde presentaties. Daarnaast heeft Bomberbot een ruim aanbod aan activiteiten waar geen computer voor nodig is.

    Hapklaar pakket programmeerlessen
    Alhoewel de samenwerking nog maar net van start is, heeft Haarman al veel positieve reacties ontvangen. ‘Leerkrachten weten dat ze ‘iets’ moeten met programmeren, maar ze vinden het nog wel een spannend thema. Met een hapklaar pakket, zoals Bomberbot, durven ze de uitdaging aan te gaan. Het enige struikelblok is dan nog het vrijmaken van tijd in het al overvolle curriculum. Hier zullen veel scholen hun weg in moeten vinden.’ Want dat programmeerlessen op termijn aan het lespakket toegevoegd zullen worden, lijdt geen twijfel volgens Haarman.

    Geen ICT-kennis nodig
    Bij veel scholen ziet hij al een verandering: ‘Ik denk dat er in het nieuwe schooljaar opnieuw veel gaat gebeuren op het gebied van digitalisering. Er is steeds meer vraag naar iPads en Chromebooks en je ziet dat ICT steeds vaker een integraal geheel vormt in de klas. De tijd dat een klein groepje buiten de klas met ICT aan de slag ging is voorbij.’ Joost Bazelmans van Bomberbot vult aan: ‘Wij ervaren ook dat docenten eerst koudwatervrees hebben, maar dat ze na het lezen van onze lesplannen en het geven van de eerste les vol vertrouwen zijn om door te gaan. Ze ervaren dat ze zonder ICT-kennis kunnen starten, maar nog belangrijker, dat kinderen het leuk vinden en daadwerkelijk leren wat programmeren is.’

    Bekijk hier hoe leerkracht Maarten van Putten van OBS Kudelstaart, zonder ICT-kennis, groep 7 de beginselen van het programmeren bijbrengt met Bomberbot.

    Over Bomberbot
    bomberbotIn een wereld waarin we steeds afhankelijker worden van de nieuwste computers en software is het belangrijk dat kinderen begrijpen wat programmeren is en wat je ermee kunt doen. De Nederlandse startup Bomberbot helpt leraren op een eenvoudige en speelse manier bij het geven van programmeerlessen, zonder dat daar enige voorkennis voor nodig is. Bomberbot voorziet in een eenvoudig te volgen lespakket met geïllustreerde presentaties. Daarnaast heeft Bomberbot een ruim aanbod aan activiteiten waar geen computer voor nodig is. Dus ook scholen waar geen of weinig computers in het lokaal zijn kunnen met Bomberbot aan de slag. Door middel van een dashboard kunnen de leraren de voortgang van hun leerlingen volgen en het tempo aanpassen aan de specifieke leerling.

    Belangrijke vaardigheden die scholieren met Bomberbot leren zoals het oplossen van problemen, vooruit denken, samenwerken en innoveren zijn onmisbaar in de wereld van morgen.

    Over de Rolf groep
    De Rolf groep is in januari 2015 ontstaan vanuit een fusie tussen KG & Rolf, leverancier van onderwijsleermiddelen, en QL-ICT, aanbieder van ICT-toepassingen in het basisonderwijs. Het gezamenlijke aanbod sluit aan op de voortgaande digitalisering op scholen en de steeds grotere invloed hiervan op het onderwijs en de onderwijsleermiddelen. In het basisonderwijs zijn er veel vragen over de juiste mix van leermiddelen en ICT-toepassingen. Met de inhoudelijke en didactische kennis van leermiddelen én ICT, biedt de Rolf groep nieuwe mogelijkheden aan leerlingen en leerkrachten om optimaal rendement uit onderwijs te halen.

    Door de jarenlange ervaring in de onderwijspraktijk, gecombineerd met de actuele kennis van ICT-toepassingen op scholen, helpt de Rolf groep scholen om leermiddelen en ICT-toepassingen effectief in te zetten. Met als gemeenschappelijk doel: het vergroten van het leerrendement en het plezier in leren.

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75