• 30 januari 2007
  • Recensie door Elly de Jager

Sneller met het toetsenboardJaren geleden moest ook ik over van WP naar Word route bei google maps herunterladen. Vreselijk vond ik dat. Ik wist heel veel functietoetsen in WP uit mijn hoofd en kon daardoor supersnel in dit tekstverwerkingsprogramma werken. Toen ook Excel op de werkvloer kwam heb ik een cursusboek ter hand genomen om me de MS-office programma’s eigen te maken folgen von amazon prime herunterladen. Zo leerde ik steeds meer met de muis te werken en het toetsenbord als typemachine te gebruiken. Ik heb in het verleden ook echt moeten waken voor een muis-arm, die lag af en toe op de loer …

Had ik toen maar het boek Sneller met het toetsenbord van Tilbert Schulte gehad, dan had ik mijzelf de muis zeker niet aangeleerd apps op samsung galaxy watch. Nu moest ik veel afleren, maar met plezier, want ik heb de sneltoetsen herontdekt en het werkt echt sneller.

Om goed en serieus te werk te gaan heb ik het advies uit de inleiding opgevolgd: leg jezelf extra discipline op door de muis aan de andere kant van het toetsenbord te plaatsen. Je grijpt er dan minder snel naar. Stapsgewijs en op een eenvoudige manier leert de schrijver je steeds meer toetsen te ontdekken. Snel en enthousiast ging ik door het boekje heen.

De lay-out van het boek is mooi en door het kleurgebruik heel overzichtelijk. Inhoudelijk is het erg praktisch. Stapsgewijs en met herhalingen leer je gebruik te maken van de sneltoetsen. Weet je een sneltoets niet (meer) dan leert dit boek je uiteraard via het toetsenbord naar de menubalken te komen om zo verder te zoeken. De uitleg over de logica voor de keuze van de sneltoetsen maakt dat je het makkelijk onthoudt.

Het wisselen tussen programma’s met [alt]+[tab] wist ik misschien wel, maar gebruikte het eigenlijk nooit. Nu wel, het werd me weer eens getoond.Van de praktische tips voor veel gebruikte programma’s heb ik erg veel geleerd. In heel grote bestanden in Excel kreeg ik vaak last van mijn pols door het scrollen, op en neer en heen en weer. Die tijd heb ik gelukkig achter de rug, daar weet ik nu bijzonder goed mijn weg te vinden met de sneltoetsen, de pijltjes enz. Kortom, voor mensen die uren lang de muis gebruiken is het een aanrader dit boek eens door te nemen.

In mijn dagelijks werk, bij het leerlingenprogramma, ben ik de functietoetsen gaan zoeken en echt, het werkt een stuk plezieriger. Ook enkele collega’s zijn geïnteresseerd geraakt en willen dit boekje gaan aanschaffen, want voor de prijs hoef je het niet te laten.

Elly de Jager

Elly de Jager werkt al ruim 26 jaar op de leerlingenadministratie van het Coenecoop College te Waddinxveen. In haar vrije tijd verzorgt ze de ledenadministratie van een tennisvereniging. Elly werkt dus zowel privé als op haar werk met veel verschillende computerprogramma’s.