• 9 juni 2014
  • Na het betreden van NCOSM2014 (Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media) in het Eye–gebouw liep ik al gauw Louis Hilgers tegen het lijf. Louis is onze mister Gadget en het verbaasde me dan ook niet dat een Google Glass zijn hoofd sierde. Hij beschikt over een van de weinige exemplaren in Nederland (Louis heeft relaties!).

    Zelf word ik altijd een beetje nerveus van constant fotograferende personen, dus nam ik Louis even kort in een wurggreep om duidelijk te maken dat ik niet ongevraagd op de foto wilde. Grapje, zie de selfie. Google Glass is een interessante maar ook wel bedreigende ontwikkeling voor het individu. De onderwijstoepassingen waarover ik tot nu toe hoorde hebben vooral te maken met mogelijk gebruik van Google Glass bij de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Het samen bekijken van je optreden in de klas.

    Maar daar hebben we al het bestaande Iris Connect voor. Een mooie Engelse applicatie waarbij alleen de docent eigenaar is van de opnames. Het materiaal wordt in de UK en VS gebruikt voor het (zelf)coachen van docenten (eventueel op afstand). In de Iris-opzet staat de docent centraal. Hij maakt de opnamen zelf. Via een device volgt de camera (kan een Ipod zijn) hem automatisch. Met een speciaal ontwikkelde 360-graden camera kan men eventueel ook andere opnames van de klas maken. De opnames gaan dan streaming naar de Iris cloud in Ierland. Uitsluitend de docent kan er bij en die bepaalt met wie hij zijn materiaal wil delen. In september komt Iris Connect met een geheel vernieuwde versie van het platform op de markt vertelde oud-leraar en oprichter van Iris Connect Graham Newell me onlangs tijdens een bezoek aan Nederland..

    Louis liet me ook nog Oculus Rift (OR) ervaren. Ik bezit nog een Viewmaster van mijn moeder en vindt de bijbehorende 3D-dia’s nog steeds fascinerend. Dat geldt natuurlijk helemaal als je de plaatjes ziet bewegen en ook de omgeving via de VR-bril kan bekijken, wat nu bij OR het geval is. Ik werd overigens niet misselijk van de virtuele tocht over de achtbaan. Prachtig spul voor gaming. Maar ook voor serious gaming in het onderwijs? Ongetwijfeld, maar dat zal nog wel even duren want in de game-industrie valt het meest te verdienen.

    Wat me bij NCOSM2014 opviel is dat het begrip sociale media bij veel presentaties wel een erg brede invulling krijgt, iets wat je ook bij e-learning ziet gebeuren. Ik hou voor de duidelijkheid van stringente definities. Op het NCOSM-congres stelde ik in mijn presentaties over sociale media en kleine scholen (VO en PO) dat er sprake is van het gebruik van sociaal media als men content via internet deelt, er over communiceert om daarmee deel uit te maken van een (online) sociale gemeenschap. Uiteindelijk is leren een sociale activiteit.

    janlepeltakj.lepeltak@learningfocus.nl

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75