• 21 mei 2012
  • Marieke van Osch
  • ROMADe app Roma heeft als ondertitel virtuele geschiedenis en dat wordt waar gemaakt. Je bladert door de app vanuit een inhoudsopgave en in ieder hoofdstuk met informatie zitten interactieve delen. Je kunt virtueel langs het Colloseum lopen. Door de iPad omhoog te houden en heen en weer te bewegen kun je rondkijken (bubble). In de app zitten veel foto’s (gallery) en 3D-objecten. Met een interactieve tijdlijn kan een leerling eenvoudig informatie in het verleden plaatsen. Helaas is al deze informatie wel in het Engels. Mooi zijn ook de lagen die over huidige afbeeldingen worden geplaatst. Zo kan een leerling zien hoe originele gebouwen of beelden er in de tijd anders zijn gaan uitzien. Zo krijgt Augustus ineens weer kleur.

    Lestip
    Laat leerlingen door de app bladeren en screenshots maken van de onderdelen die in hun ogen de belangrijkste momenten uit de Romeinse tijd zijn. Zij mogen dit aanvullen met eigen informatie of informatie die zij uit het lesboek of van internet halen. Laat hen met deze beelden zelf een video of presentatie maken. Hier kan bijvoorbeeld
    iMovie, Keynote of een digibordapp voor gebruikt worden. Geef in de opdracht mee, dat het niet alleen om beelden mag gaan, maar dat zij met behulp van tekst of spraak ook aan moeten geven wat er wordt weergegeven.

    Marieke van Osch

    Marieke is zelfstandig onderwijskundige (MOVE.nu). Zij heeft daarnaast de visie op onderwijs Gisdo ontwikkeld. Zie ook haar Linkedin profiel en/of volg haar via Twitter.
    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75