• 5 september 2016
  • Een nieuw hoofd bij deze column Deze column was toch van Jan Lepeltak? Welke mastodont heeft Louis Hilgers nu weer uit zijn hoge hoed getoverd. Ik heb wel één ding mee, ik ben iets jonger dan beide heren. Louis heeft mij benaderd en noem het een van zijn sterke punten. Want… als Louis je wat vraagt, dan doe je het gewoon. Ik ben er ook deze keer weer ingetrapt. Maar voel me wel vereerd om deel uit te mogen maken van een gezelschap mastodonten. Zeker als je Jan Lepeltak mag opvolgen.

    Het is denk ik goed om in deze eerste column aan te geven wie ik ben en waar ik voor sta. De eerste opmerking zal wellicht zijn: ‘Die nieuwe wijsneus, kan hij nog niet eens een fatsoenlijke titel bedenken? Maar eerst iets over wie ik ben. Nu na 62 jaar weet ik dat nog steeds niet, maar ik kan jullie wel vertellen, wat ik globaal heb gedaan. Mocht je dat interesseren, klik dan hier [link]. Voor details verwijs ik naar mijn LinkedIn profiel.

    Maar nu waar het echt om gaat: Waar sta ik voor als het gaat om het gebruik van ict in het onderwijs? Daar kan ik met één woord op antwoorden, namelijk met integratie. En wel voor de integratie van ict in het onderwijs waar het zinvol of beter gezegd effectief en efficiënt is. En dan de titel boven dit stukje: Van ICT naar ict naar… Het is niet zo dat ik daar iets vergeten ben. Nee, heel bewust heb ik na het laatste woordje naar niets neergezet. Het is mijn ambitie, dat we het over een aantal jaren niet meer over ICT of ict hebben. Maar dat dit gewoon als vanzelfsprekend onderdeel uitmaakt van ons onderwijs. Ondertussen is het gelukkig in het onderwijsveld zelf al een vanzelfsprekendheid dat ict slechts als middel dient.

    Maar waarom dan het onderscheid tussen ICT en ict. Vanuit mijn hoofdfunctie als projectleider ICT-onderwijs kan ik daar het volgende over zeggen. De nadruk lag in het verleden veel meer op de techniek dan nu, vandaar die hoofdletters. Ik betrap mezelf nu op een indertijd gemaakte fout, omdat het niet strookt met waar ik 15 jaar geleden al voor stond. Ik stond (en sta nog steeds) voor de onderwijskundige benadering van ICT in het onderwijs en de techniek moest en moet het gewoon doen. Helaas was dat niet zo in die tijd.

    Je ziet dat die techniek langzamerhand op orde begint te komen. Daarom kunnen we nu kleine letters hanteren. Grappig is dat Kennisnet dat bewust of onbewust altijd al deed. Zij gebruiken vaak de aanduiding Ict. Een compromis?

    Maar de ontwikkelingen gaan verder. Er is nu het Doorbraakproject Onderwijs & ICT van de PO-raad en Kennisnet. En kijk eens aan … niet voor niets staat Onderwijs nu voorop en dat vind ik een erg goede zaak. Daar doen we het toch immers voor. Maar ik kan het toch even niet laten om te zeuren. Als je mijn redenering hebt gevolgd, dan mag ict echt wel met kleine letters. Resumerend: integratie van ict in het onderwijs zit ‘m in de kleine letters of nog liever helemaal geen letters.

    Bert Boshoven

    E: b.boshoven@onderwijsadvies.nl
    Twitter: @boshoven2909
    LinkedIn: nl.linkedin.com/in/bertboshoven
    E: boshoster@gmail.com
    W: sizoonline.nl
    W: onderwijsadvies.nl

     

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75