• 19 december 2016
  • Degenen die mij al langer kennen weten dat ik een grote fan van het Finse onderwijs ben. Alweer zo’n zeven jaar geleden besloten we naar Finland te gaan met het toenmalige QLICT, tegenwoordig de Rolfgroep met een educatief gezelschap van pakweg twintig personen. Immers iedereen wilde naar Finland vanwege de hoge scores op het PISA onderzoek.

    Nu was onze eerste insteek om daar te zien of we wat van de Finnen konden leren op het gebied van ICT in het onderwijs. Een groot land en een kleine bevolking dan zou afstandsonderwijs daar wel eens goed ontwikkeld kunnen zijn. En als er zo goed onderwijs werd gegeven dan zouden ze ICT in het onderwijs ook wel goed toepassen. Ik had contact in Finland via Fronter en ik dacht daar in het ICT-walhalla van het onderwijs terecht te komen.

    Echter niks was minder waar: afstandsonderwijs …  dat hebben we niet; in Finland organiseren we het onderwijs juist dichtbij de gemeenschap waar men leeft. Het gaat niet om de ICT in het onderwijs, maar om het verzorgen van goed onderwijs. Als je op de scholen rond kijkt dan zie je digitale schoolborden die marginaal worden gebruikt en datzelfde geldt voor een elektronische leeromgeving als Fronter. Dus de oorspronkelijke verwachtingen kwamen niet uit. Kwamen we teleurgesteld terug? In tegendeel … we werden ondergedompeld in een onderwijswereld waar het buzzwoord vertrouwen is. Vertrouwen in de academisch opgeleide leerkracht, en in een curriculum dat de leerkracht bijzonder veel zelfautonomie geeft én … de afwezigheid van een inspectie. De leerkracht heeft status en alleen de vijftien procent beste studenten worden toegelaten tot de opleiding. Is er dan niks te verbeteren? Natuurlijk wel. Voor het invoeren van ICT in het onderwijs kunnen ze nog wel wat van ons leren. Finnen op bezoek in Nederland … ik zal ze wel rondleiden.

    Grappig is dat ze geprobeerd hebben om Finse leerkrachten naar Amerika te halen om daar op dezelfde manier aan de slag te gaan als in Finland. De desbetreffende leerkrachten werden diepongelukkig omdat het Amerikaanse onderwijssysteem de voor hen belangrijke zelfautonomie de nek omdraaide. Bovendien moest elke stap worden verantwoord … waar heb ik dat meer gehoord!? Die verworvenheden van het Finse onderwijs zijn dus niet één op één te vertalen naar een ander land alleen al om de cultuurgebondenheid.

    Er komt een nieuw curriculum aan in Finland met meer technologie erin maar ook met nog meer zelfautonomie voor de leerkracht. Spannend. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

    Bert Boshoven

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75