• 16 maart 2015
  • In de ict-wereld wordt graag gewerkt met producten die future proof zijn. Ik hoef u eigenlijk niet uit te leggen wat dit begrip betekent. Toch ga ik dat doen, omdat het heel wat misverstanden kan oproepen, inclusief frustraties. Maar eerst een stukje geschiedenis.

    In een nog niet zo ver verleden, laten we zeggen 60 jaar, werden de meeste fietsen gemaakt met de bedoeling lang mee te gaan. Natuurlijk speelde uiterlijk ook een rol: schoonheid is aparte categorie, die mensen altijd aanspreekt. Maar de hoogste prioriteit lag bij duurzaamheid. Dit lag uiteraard ook aan de tijd: je ging niet te verkwistend om met grondstoffen en halffabrikaten. De fietsen waar ik het over heb, gingen bij goed onderhoud zeker 50 jaar mee. Zo’n fiets was future proof, maar die woorden werden daarvoor niet gebruikt. Meestal noemde men het “een degelijke fiets waar u vele jaren plezier van zult hebben”.

    Tot zover een klein stukje geschiedenis dat met vele andere aangevuld zou kunnen worden. Ik vind dit verhaal wel belangrijk omdat ik het wil vergelijken met wat nu future proof genoemd wordt. Laten we beginnen met het onderwijs. Een veel gehoorde wens van onderwijs ondersteunende instellingen of derden die graag een “third party” graantje willen meepikken, is dat ze het onderwijs future proof willen maken. Future proof betekent dan, dat je kinderen voorbereidt op de toekomst, dat het onderwijs staat als een huis dat door geen enkele politieke, economische of sociale schok scheuren kan gaan vertonen. Kortom je giet het onderwijs in een vorm die alle mislukkingen uit het verleden moet doen vergeten en voorbereidt op de toekomst. Er bestaan in sommige scenario’s geen successen uit het verleden, dus je kunt gemakkelijk garanties geven voor de toekomst.

    21st Century skills, iPad-scholen, scholen voor of van de toekomst, het bekt allemaal wel lekker. Maar er zit een denkfoutje in dit streven. De toekomst bestaat niet (we kennen alleen het heden en verleden) en de 21e eeuw is nog lang niet afgelopen, we hebben met enige moeite 14 jaar volgemaakt. We geven met future proof aan dat we weten wat de toekomst inhoudt. Ik zou dat wel willen weten, want het zou me een vermogen kunnen opleveren.

    Een goede school of goed onderwijs richt zich op wat we nu nodig hebben, of liever, wat we nu als tekort zien. Dit alles gebaseerd op de goede dingen uit het verleden (Past Proof dus) aangevuld met, maar niet uitsluitend gericht op de lijn die we waarnemen naar een nabije toekomst. Verstand moet overwegen en niet trend of emotie.

    De jeugd heeft de toekomst, logisch, maar dat betekent niet: laat de jeugd de toekomst bepalen. Het zou me wat worden…

    ReneFranquinetRené Franquinet
    René doceerde Nederlands en informatica in bovenbouw havo/vwo, was (eind)redacteur COS en redacteur Stepnet.
    Hij is bestuurslid en auteur van de informaticamethode Enigma, oud-voorzitter (erelid) van de docentenvakvereniging i&i. Actief bestuurslid Platform VVVO en beleidsmedewerker

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75