• 21 oktober 2016
  • Hoe verloopt een overstap naar iPad-onderwijs?
    Digitale leermiddelen zijn niet meer weg te denken uit het gemiddelde klaslokaal en steeds meer scholen kiezen voor iPad-onderwijs. Toch bestaan er nog wel misverstanden over de implementatie. Hoog tijd voor opheldering!

    De rol van technologie is in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Na computers en digitale schoolborden is nu ook de iPad in Nederland aan een stevige opmars bezig. Er zijn echter ook scholen die nog twijfelen over de keuze voor iPad-onderwijs. Ze zijn bang dat de overstap een lang en ingewikkeld proces is en houden daarom liever alles bij het oude. Maar is die terughoudendheid wel terecht?

    We vragen het aan iemand die het implementatietraject van dichtbij heeft meegemaakt: Tim Dekker, onderwijzer en ICT-coördinator op OBS De Sterappel in het Gelderse Lienden. Op deze school wordt sinds dit jaar op iPads van Gynzy gewerkt. “We zijn altijd op zoek naar inventieve nieuwe manieren om de leerstromen te optimaliseren”, zegt de leerkracht. “Ik vind dat je als school ook moet meegaan met de tijd.”

    Ieder kind zijn eigen iPad
    “Kinderen halen zoveel informatie van internet en social media”, vervolgt Tim. “Deze ontwikkeling willen we als school ondersteunen.” Na intern overleg kwam De Sterappel uit bij iPad-onderwijs. “We liepen er tegenaan dat je met een beperkt aantal computers in de klas niet alle leerlingen genoeg op digitale leermiddelen kunt laten werken. Nu is dat geen probleem meer, want ieder kind heeft zijn eigen iPad.”

    Niet iedereen was direct voorstander van het innovatieve project. “In elke organisatie heb je verschillende eilandjes, ook bij ons”, legt de onderwijzer uit. “Sommige leerkrachten waren bang het contact met de leerling te verliezen. Ben ik dan nog wel in charge? Leraren willen de controle behouden. Heb je die controle nog wel als je meer schermpjes in de klas gaat plaatsen? Daar bestond twijfel over.”

    Op school bezorgd
    De milde scepsis was voor De Sterappel geen reden om af te zien van iPad-onderwijs. En dus werd voor aanvang van het schooljaar een groot pakket met Gynzy-iPads bezorgd op school. Tim en een van zijn collega’s, verantwoordelijk voor groep vier en vijf, hadden de primeur. Hun leerlingen werken nu op de tablets van Apple. Deze worden in eerste instantie naast de bekende werkboekjes gebruikt.

    Scholen calculeren vaak een gewenningsfase in. Maar volgens Tim is dat helemaal niet nodig. “We waren echt al na een paar dagen gewend aan het lesgeven met iPads”, vertelt hij. “Mijn collega is misschien niet zo handig met digitale media als ik, maar zij kon er ook meteen prima mee werken. Al vraagt het wel om een iets andere benadering van jou als leerkracht.”

    Monitoren van prestaties
    Wat is dan het verschil met de traditionele manier van lesgeven? “De iPads geven je een gedetailleerd beeld van de prestaties van iedere leerling en de kinderen krijgen direct feedback op hun werk. Als ze moeite hebben met een opdracht, laat de iPad ze bijvoorbeeld extra sommetjes maken. Het is alleen wel belangrijk dat je hun prestaties goed monitort en extra uitleg geeft als dat nodig is. Dat is een andere werkwijze dan een kind belonen met een sticker als het een taak goed heeft uitgevoerd.”

    Een voordeel van de iPads van Gynzy is dat het niveau van de lesstof adaptief is; het wordt automatisch aangepast aan de leerling. Tim merkt ook dat hij veel minder tijd kwijt is aan administratief werk. Hierdoor houdt hij meer tijd over voor de kerntaak: onderwijs. En Gynzy Kids leent zich goed voor opdrachten met een competitief karakter. “Ik geef dan een prijs aan de leerling met de hoogste score. Dat is voor de kinderen geweldig.”

    Informatieve filmpjes
    De iPads vallen sowieso in de smaak bij zijn leerlingen. “In het begin vonden ze het vooral spannend om een eigen iPad te hebben en dat merk ik nog steeds wel”, aldus de onderwijzer. “Maar het werken op tablets maakt de lessen zelf ook leuker. Zo kan ik de les gemakkelijk onderbreken voor een educatief filmpje. Ze mogen dat dan op hun iPad bekijken, met oortjes in. Dat laten ze zich geen twee keer zeggen!”

    De iPads hebben Tim zelfs een nieuw gereedschap gegeven om goed gedrag te stimuleren. “Als een leerling niet goed oplet, kan ik de iPad tijdelijk afnemen. Maar dat is zelden nodig. Vaak maakt het al genoeg indruk als ik er subtiel op wijs”, lacht hij. De leerkracht verwacht niet dat de kinderen voor altijd zo enthousiast zullen blijven. “Ze gaan het vast normaal vinden. Uiteindelijk is school toch gewoon school.“

    Updates downloaden
    Tim is dus erg te spreken over zijn eerste ervaringen. Ziet hij dan geen verbeterpunten? “Nee, eigenlijk niet. Oké, de iPads moeten soms even laden, bijvoorbeeld omdat er updates worden gedownload. Geen probleem, want we kunnen altijd terugvallen op de oude manier van lesgeven. We zullen ook ongetwijfeld nog weleens last krijgen van een internetstoring. En misschien gaat er een keer een iPad stuk. Maar dat is te overzien.”

    Kortom, het implementatietraject is uiterst soepel verlopen. Na een paar dagen waren zowel de leraren als de kinderen al volledig gewend. Tim zou het dan ook prima vinden als iPad-onderwijs de nieuwe norm wordt op De Sterappel. “Als het aan mij ligt, gaan we nooit meer terug naar de oude onderwijsmethode.”

    Tim Dekker
    onderwijzer en ICT-coordinator op basisschool De Sterappel.

    komenskypost RDL b2pn120x120 sms-taal120x75