• 10 november 2008
  • door Karlien Dijkstra

    Onderwijsvanmorgen.nlEen digitale docent die Engelse grammatica uitlegt of podcasts voor de lessen levensbeschouwing. De lesideeën op Onderwijsvanmorgen.nl laten zien hoe docenten allerlei nieuwe ICT-ontwikkelingen in het onderwijs vertalen naar praktische producten. Onderwijsvanmorgen.nl is een weblog (initiatief van uitgeverij Malmberg) voor docenten waar ze informatie en inspiratie vinden in de artikelen en lesideeën.

    Bovendien kunnen docenten meepraten over de toekomst van het onderwijs. Door reacties achter te laten, door een lesidee in te sturen of door mee te praten in het docentenpanel.

    EduBlogsMalmberg is niet de enige educatieve uitgeverij met een weblog. Ook Thieme-Meulenhoff en Noordhoff hebben weblogs voor docenten. De weblogs zijn gemakkelijk te volgen via de Onderwijsnieuwsdienst. Er zijn inmiddels veel interessante edublogs, waarbij de meeste een specifiek onderwerp, zoals vakdidactiek of ICT in onderwijs hebben. Onderwijsvanmorgen is een breed weblog met dus ook een breed scala aan onderwerpen. Zowel artikelen over jongeren en trends als onderwijskundige onderwerpen als leerstijlen en motivatie zijn op de site te vinden. Daarnaast besteedt Onderwijsvanmorgen ook aandacht aan het onderwijs van vandaag, zoals in reacties op actueel onderwijsnieuws. Ook neemt ICT in het onderwijs een grote plaats in op de site. Dit varieert van tips voor interessante sites die bruikbaar zijn in de lessen tot geschikte games in het onderwijs. De komende tijd richt de site zich op podcasting en mobiele games in het onderwijs.

    LesideeënEen belangrijk onderdeel van de site zijn de lesideeën. Docenten die een concreet en toepasbaar lesidee hebben, kunnen dit aanmelden voor de site. De beste ideeën verschijnen op de site. Bezoekers kunnen reageren op de ideeën en deze ook beoordelen. De afgelopen maanden zijn heel verschillende ideeën op de site geplaatst. Van het ontwerpen van een luchtballon tot lessen gelukskunde. Enkele ideeën richten zich specifiek op ICT-toepassingen in de les. Als je deze lesideeën naast elkaar legt, zie je een aantal mooie best practices die zeer aansprekend zijn voor leerlingen. Er zijn meerdere lesideeën over taalonderwijs. Een site over Duitse naamvallen en één over Engelse grammatica. Beide sites zijn volgens de makers ontstaan vanuit een praktische oplossing voor een probleem: hoeveel uitleg je ook geeft aan leerlingen, het is nooit genoeg. Dat was voor docent Engels Jeroen van Mierlo het uitgangspunt voor zijn site waar een digitale docent uitleg geeft over Engelse grammatica. Met beide sites krijgen leerlingen uitleg, hoe vaak ze maar willen. Bij de site over de Duitse naamvallen komt daarbij dat maker Hans Pieterson heeft gekozen voor een vorm die leerlingen zal aanspreken: YouTube. De leuke filmpjes trekken zeker de aandacht van leerlingen. Je kunt je voorstellen dat leerlingen de informatie zo beter onthouden.

    Ook bij de andere lesideeën hebben de makers gekozen voor een vorm die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen. Docent levensbeschouwing en gelukskunde Theo Wismans maakt in zijn lessen veel gebruik van podcasts. De verzamelde podcasts zijn bedoeld om leerlingen na te laten denken over een thema uit de lessen levensbeschouwing. Het helpt leerlingen om zelf een bepaalde stemming te creëren, maar ook om leerlingen te leren zelf een keuze te maken uit alle informatie die wordt aangeboden.

    De bijdrage van Ron van der Sluis sluit aan op het aloude idee dat veel leerlingen meer gericht zijn op beeld dan op tekst. Hij was dan ook altijd al voorstander van het gebruik van video in de lessen. Aanvankelijk met de ouderwetse videorecorder, maar nieuwe technieken betekenden ook nieuwe mogelijkheden. Van der Sluis maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van vodcasting, zodat hij veel interessant videomateriaal gemakkelijk beschikbaar kan maken voor leerlingen. Zo kunnen leerlingen niet alleen het materiaal in te klas bekijken, maar wanneer ze maar willen. Van der Sluis geeft in zijn lesidee een handleiding met veel praktische tips voor vodcasting.

    BioinfoDocent biologie Jeroen Maréchal maakte de site bioinfo.nl voor zijn. Het resultaat is een goedgevulde site met theorie, webquests en oefenopdrachten. Het bijzondere is dat docenten hun eigen materiaal op de site kunnen plaatsen, maar dat er ook bijdragen van leerlingen op de site staan. De site maakt goed gebruik van het gegeven dat een leerling een onderwerp pas echt goed begrijpt als hij of zij er een opdrachtje over kan maken. Andere leerlingen kunnen de opdrachten weer gebruiken om te oefenen.

    In al deze ideeën zien we hoe docenten degelijke didactische principes combineren met nieuwe media die aansluiten bij de interesse van leerlingen. Zo wordt duidelijk hoe ICT in de klas vorm krijgt. Hopelijk vertalen nieuwe ontwikkelingen als podcasting, gaming en leren in virtuele werelden zich in nog meer creatieve ideeën van docenten.

    Karlien DijkstraKarlien Dijkstra werkt als onderwijskundige bij uitgeverij Malmberg aan ontwikkeling van digitale lesmiddelen. Daarnaast is ze eindredacteur van onderwijsvanmorgen.nl, een site voor docenten in het voortgezet onderwijs over jongeren, trends en digitalisering in het onderwijs.

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75