• 4 september 2015
  • Platformartikel:
    Cybersecurity verdient meer aandacht in het onderwijs

    Hoe waterdicht een beveiligingssysteem ook is, gebruikers zijn vaak de zwakste schakel. Dit gebrek aan kennis en bewustzijn is niet alleen vervelend, maar vooral gevaarlijk. Een drastisch gebrek vereist drastische maatregelen. Zoals de invoering van cybersecurity als verplicht schoolvak, of op zijn minst een goede integratie in bestaande lesprogramma’s.

    Kinderen van nu zijn digital natives. Ze komen al vanaf hun peutertijd in aanraking met het internet en tablets, ze groeien er simpelweg mee op en weten niet anders dan dat deze technologie bestaat. Maar daarmee staan zij ook steeds vroeger en steeds vaker bloot aan de gevaren die dat met zich meebrengt.

    Voor kinderen is het internet vooral een rijke bron van YouTube-video’s, Facebook-gesprekken, Instagram-foto’s en ander digitaal vermaak. Maar van virussen, hackers, malware en e-mailspam hebben zij doorgaans geen kennis. Om over specifiek voor hen bedreigende zaken als kinderlokkers, cyberpesten en privacy-issues nog maar te zwijgen. Expertise die bij hen, maar ook bij hun ouders vaak nog ontbreekt. Met alle gevaren van dien.

    Droevig gesteld
    Die kennis wordt in het huidige Nederlandse onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Het is droevig gesteld met de educatie rondom privacy- en security-issues. Op de middelbare school is informatica geen verplicht schoolvak, maar een keuzevak voor de bovenbouw van HAVO en VWO. Bovendien bieden lang niet alle scholen het aan.

    Bovendien sluit de inhoud hiervan allang niet meer aan bij de praktijk van de 21e eeuw. Dat is niet alleen mijn mening, ook volgens een KNAW-commissie van het ministerie van OCW hebben jongeren te weinig inzicht op de risico’s van online communicatie. Sinds de invoering van het schoolvak in 1995 is het niet noemenswaardig aangepast. Dat is op zijn minst zorgelijk, twintig jaar is een onoverbrugbaar gat in het snelle cyberspace.

    HackerHighschool

    Hacker Highschool
    Wat betreft doortastendheid op dit gebied kunnen we veel leren van diverse initiatieven in het buitenland. Daar zijn wel degelijk projecten om kinderen en jongeren bewust te maken van cybersecurity. Een lovenswaardig initiatief is bijvoorbeeld de website Hacker Highschool, een project van de internationale non-profitorganisatie ISECOM. De website staat vol lessen en e-books over dit onderwerp, specifiek toegesneden op een jonge doelgroep en daarnaast in allerlei talen. Een waardevolle bron waar scholen gemakkelijk mee aan de slag kunnen.

    GenCyber

    GenCyber-zomerkampen
    Een ander voorbeeld komt uit de VS. De National Science Foundation en het NSA organiseren daar tientallen zomerkampen onder de noemer GenCyber. Zowel leerlingen van basisscholen als middelbare scholieren volgen in de zomermaanden lessen over programmeren, bijvoorbeeld om te vliegen met drones.

    Het uiteindelijke doel is het vergroten van de bewustwording rondom cybergevaren, maar waarbij kinderen ook leren hoe ze zich hiertegen kunnen wapenen. Op de lange termijn is het doel het verkleinen van de krapte op de arbeidsmarkt van cybersecurity-experts. De kampen zijn een groot succes: de organisatie stak in op 30 kampen, maar inmiddels zijn het al 43 vanwege de grote vraag.

    Kennis en bewustwording rondom cybersecurity vereist veel meer aandacht vanaf jonge leeftijd, wil het in top-of-mind zijn van de gebruikers van de toekomst. Daar ligt een belangrijke taak voor basisscholen en middelbare scholen. Zij kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan het vergroten van die kennis en bewustwording. Zo bouwen zij aan een generatie die cybercriminaliteit een stap voor blijft. En uiteindelijk ook beter kan voldoen aan de vraag vanuit de arbeidsmarkt.

    Henk_van_der_HeijdenHenk van der Heijden
    managing director (a.i.) bij
    Comsec Consultancy (Benelux)
    oprichter & partner van
    TecHarbor

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75