• 4 april 2012
  • Een APP-safari op school

    Al sinds een paar maanden hebben alle leerkrachten op de Openbare Montessoribasisschool Oegstgeest de beschikking over een iPad. Iedereen beheert deze iPad zelf met een eigen iTunes-account. Het apparaat is bedoeld om in de groep te gebruiken, de iPad mag ook mee naar huis worden genomen.

    Het blijkt dat een tablet een laagdrempelig apparaat is. Minder ict-vaardigen, die op een computer niet durven experimenteren, omdat ze bang zijn iets stuk te maken, zien die beren op de weg helemaal niet bij het gebruik van een iPad. De ict-drempel wordt door het tablet behoorlijk verlaagd.

    Thuis kan email worden gecheckt, uitzending gemist worden bekeken, op internet worden gesurft of Wordfeud worden gespeeld. Natuurlijk blijven er verschillen in toepassingen. En waar de een het eingen emailaccount weet te configureren, komt de ander daarvoor met de iPad bij de ict-coördinator. Of collegae helpen elkaar!

    De toepassing van de iPad op school is een zoektocht. Vooral een zoektocht naar goede apps. Sommige apps zijn te gemakkelijk, andere apps laten een gebruiker starten in het level waar de vorige gebruiker geëindigd was. Natuurlijk is dat meestal niet het goede level. Of je begint bij een app altijd in level 1. Frustrerend, wanneer je gisteren al in level 7 zat!

    Er wordt dus druk gezocht naar goede apps en de ervaringen worden zowel in het formele als in het informele circuit uitgewisseld.

    Een APP-safari op school

    Om daar wat meer structuur aan te geven, besloot de school Marieke van Osch uit te nodigen om met de leerkrachten een app-safari te doen.

    Na een korte introductie van zichzelf –uiteraard aan de hand van haar favoriete apps-, liet Marieke een aantal onderwijs apps zien. De iPad werd daartoe aan het bord gekoppeld, hetgeen voor veel leerkrachten een openbaring was. Kan dat ook al?

    Daarna gingen de leerkrachten in bouwen uiteen (onder-, midden- en bovenbouw en RT-ers) met als opdracht voor hun bouw een app-top-drie samen te stellen. Na zo een uurtje in de bouw overlegd en gedeeld te hebben, kwam het hele team weer bij elkaar om de ervaringen uit te wisselen.

    Ondertussen waren de schoolleiding en de ict-coördinator met Marieke is gesprek geweest over verschillende iPad-zaken: aan elk digibord een iPad kabel, de volgende lichting iPads in een kist op één account synchroniseren, zelf apps ontwikkelen, (Montessori-)apps vertalen…. Er zijn veel mogelijkheden voor de (nabije) toekomst.

    Ondanks dat de school al jaren trouw gebruiker is van een deklas.nu netwerk en dus Windows-georiënteerd is, worden Apple tablets als waardevolle aanvulling gezien. Een iPad is een ander apparaat dan een Windows computer, met andere mogelijk-heden. We raken er steeds meer van overtuigd dat het niet of-of is, maar en-en!

    Leender-Jan van Splunter

    Leendert-Jan van Splunter

     

     

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75