• 4 januari 2016
  • Binnengekomen (platform)artikel van Maurice de Hond
    Net zoals in de afgelopen jaren wil ik niet volstaan met alleen maar een goede wens voor het nieuwe jaar, al dan niet begeleid door een mooie e-card. Ik stuur een artikel mee waarvan ik hoop dat je er in je eigen omgeving wat aan hebt (als je schoolgaande familieleden hebt) of over wilt nadenken in welke mate je vanuit je eigen rol in de samenleving er iets mee kunt doen.

    Inmiddels ben ik 4 jaar actief bezig met onderwijsvernieuwing en ik heb vele lezingen gegeven over de hele wereld (van Sao Paulo tot Taipeh) over onze aanpak op de Steve JobsScholen in Nederland. Ook hebben we vrijwel dagelijks bezoekers uit binnen- of buitenland in onze scholen. Onze school is door Tech Insider verkozen tot 1 van de 13 meest innovatieve scholen ter wereld.
    In dat kader heb ik veel scholen in binnen- en buitenland bezocht of weet ik hoe de gang van zaken is op scholen in veel landen.

    En overal kampt men in feite met hetzelfde grote probleem. Een wereld die op het terrein van informatie, kennis en vaardigheid in de laatste twintig jaar enorm is veranderd en een onderwijssysteem dat zich niet heeft kunnen aanpassen. Vrijwel overal worden de kinderen op school, met de methoden uit het begin van de vorige eeuw, voorbereid op de wereld van 1980 of eerder.

    Na 12 jaar of langer op school gezeten te hebben weten leerlingen vaak niet wat hun talenten zijn, laat staan dat ze daar op school veel mogelijkheden voor hebben gekregen om die verder te ontwikkelen. Relevante vaardigheden voor de toekomst worden niet of amper aangeleerd of geoefend. Ook zien we veel leer- en gedragsproblemen (zoals met het label ADD en ADHD), die vooral voortkomen uit het feit dat leerlingen de stof en aanpak saai vinden en niet gemotiveerd raken. En zien we uitval bij zowel de zogenaamde hoogbegaafden en de kinderen die achterblijven.

    Dat moet en kan anders. Niet alleen op het terrein van de kennis en vaardigheden, die men op school moet leren. En ook niet alleen de aanpak op school (bij voorbeeld zoals wij het op onze school doen via een slim gebruik van ICT), maar eigenlijk heeft ons hele onderwijsbouwwerk een grondige renovatie nodig.

    Samen met een directeur van een VO-school en een PO-school heb ik daar het bijgaande stuk “Onderwijs na de informatierevolutie” over geschreven. Hopelijk inspireert het je om er op de een of andere manier iets mee te doen.

    Vanzelfsprekend wens ik je en degenen die je lief hebt, een gezond en succesvol 2016 toe.

    Maurice de Hond

    Download het artikel:
    Onderwijs na de informatierevolutie

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75