• 20 mei 2014
  • Pim Staals was deelnemer aan het Microsoft Global Forum 2014 … zijn verslag:  Op 10 maart zette ik als Microsoft Innovative Educator Expert (hele mond vol) voet op Spaanse bodem om een tijdens het Microsoft Global Forum hele week ondergedompeld te worden in de nieuwste innovaties rondom onderwijs en ICT. Een unieke ervaring in mijn, nog prille, carrière als leerkracht. Na mijn deelname aan het European Forum in 2012, weet ik dat je zo’n kansen vol moet aangrijpen. Zo’n weekje vol innovatie en inspiratie is immers meer waard dan 1000 studiedagen bij elkaar.

    Nadat de maandag in het teken stond van het reizen, begonnen het Global Forum op dinsdag pas écht herunterladen. Ik werd direct voor de leeuwen geworpen om de wereld te overtuigen van mijn project. De Pionier Koerier. Dit is een digitaal persbureau waar kinderen zich gedurende 7 maanden verplaatsen in een journalist. Wekelijks schrijven kinderen nieuwsartikelen, maken ze tv-uitzendingen en publiceren dit op pionierkoerier.nl. Een innovatief taalproject waarbij we de methode gedeeltelijk aan de kant hebben geschoven en waarbij we toch, voor het 3e jaar op rij, stijgende resultaten zien rondom de taalopbrengsten van kinderen ps4 system update herunterladen nicht möglich. Ik ben ervan overtuigd dat dit komt doordat ik met dit project onderwijs op maat kan bieden en aansluit op de interesses van kinderen. Aangezien mijn stand drukbezocht werd, kon ik concluderen dat mijn project de ogen bij veel mensen deed openen.

    Pimstaals3

    Naast het presenteren van mijn project zag ik ook enkele andere innovatieve ideeën. Zo was ik erg gecharmeerd van het project van mijn Engelse collega Ray Chambers. Hij presenteerde een project waarbij zijn leerlingen zelf apps maken wie kann man video herunterladen. Wat ik erg leuk en betekenisvol vond, was dat zijn leerlingen apps ontwikkelden voor de leerkrachten van de school. Erg leuk en erg leerzaam! Check voor meer info touchdevelop.com

    Op woensdag was ook het tijd voor de geweldige presentatie van vice-president van Microsoft, Anthony Salcito (die overigens zeer gecharmeerd was van mijn project en me vroeg of ik zijn ‘Daily Edventures’ team wil versterken). In een indrukwekkende zaal, waarbij ik het gevoel had alsof ik naar ‘Microsoft The Musical’ zat te kijken. In zijn inspirerende presentatie gaf hij aan dat de rol van de leerkracht belangrijker is dat ooit, maar wel in een andere vorm. Daarnaast liet hij een aantal nieuwste technologieën zien. Een korte opsomming:

    • Chronozoom ; Een interactieve tijdlijn, ideaal voor geschiedenislessen voor zowel het PO als VO bitrix24. Het is bijna ‘strafbaar’ als je deze toepassing niet verder gaat onderzoeken. Kinderen kunnen met Chronozoom vrijwel alles creëren. Daarnaast ziet het programma er ‘gewoon’ geweldig mooi uit. chronozoom.com
    • PulseOn (tevens winnaar Ipon Award 2014) ; PulseOn biedt een persoonlijke leeromgeving waar een leerling kan leren en ontwikkelen op basis van zijn of haar eigen persoonlijke behoeften als het gaat om leertempo, niveau, inzet en motivatie. Helaas is PulseOn NOG niet beschikbaar voor het PO. In 10 minuten heb ik een geweldige demo mogen zien van PulseOn. Ik was zeer onder de indruk van de mogelijkheden, de didactische opbouw en hoe de layout van het product pdf complete download kostenlos deutsch. Voor zover ik het in 10 minuten kon inschatten, is PulseOn écht iets waar ik als leerkracht op zit te wachten!
    • Project Spark ; krachtige, simpele tool om een eigen wereld te bouwen en waarbij kinderen leren programmeren en hun creativiteit te ontplooien. Een soort Kodu, alleen een stuk mooier.
    • Skype in the Classroom; Je speelt, uiteraard via Skype, een soort ‘waar ben ik’. Wanneer je je aanmeldt, heb je contact met een klas ergens op de wereld. Je stelt via Skype vragen aan de andere klas, bijv. staat jullie klas in Amerika download instagram posts? Vervolgens geeft de andere klas antwoord met yes or no. Op den duur kom je er dus achter met welk klas, waar ook ter wereld, je aan het Skypen bent. Erg leuk om het Engels van kinderen te bevorderen en om in contact te komen met scholen uit de andere wereld. Ik ga dit zeker een keer doen!

    PimStaals2

    Het mooie aan het Global Forum in Barcelona is dat je dé kans hebt om mensen uit de hele wereld te ontmoeten. Zo zal ik mijn Keniaanse ‘friend for a lifetime’ David Muya zal ik niet snel vergeten. Ook de ontmoetingen met mensen uit Uganda, Japan en Ecuador heb ik als zeer waardevol beschouwd download mp4. Wanneer je echter écht met diepgang over onderwijs gaat praten, had ik toch meer aan mijn Europese collega’s. We spreken immers letterlijk en figuurlijk dezelfde taal. Dat de Engelse PIL-manager Stuart Ball op donderdagavond een Europese teachmeet organiseerde, was erg leuk.

    Tijdens de teachmeet hadden we de kans om in 2 of 7 minuten iets te vertellen. Hoe je die tijd ging invullen was aan jezelf. Ik koos ervoor om me eens niet te richten op een leuk project. Ik koos ervoor om mijn Europese collega’s iets te vertellen over hoe ik het onderwijs graag zou willen vormgeven herunterladen. ‘I have a Dream 2.0’. Deze speech, waarin ik aangaf dat schoolleiders moeten beseffen dat zij de motor zijn van een school die de ontwikkeling in beweging kunnen zetten, dat we ons niet moeten laten leiden door angst, dat niet de methode, maar de visie ‘heilig’ is en dat we ‘gewoon’ moeten doen! Check voor mijn complete I have a Dram speech

    Naast de vele workshops en keynotes, waren de informele momenten minstens zo waardevol. Ik was dan ook erg vereerd dat ik deel uitmaakte van ‘Team NL’. Samen met de andere Nederlandse Expert Educator (Robin Smorenberg), mijn Brabantse collega’s van basisschool Klinkers (Marie-José en Angela), de afvaardiging van Limes uit Katwijk (Frans, Sander, Petra) en natuurlijk Marsjanne (Microsoft), hadden we ontzettend veel lol en hadden we interessante gesprekken over onderwijs why can't I download with safari.

    De gesprekken met Frans van Efferink en Angela Horsten rondom leiderschap inspireerden me tot op het bod. Allebei gepassioneerd tot op het bot, enthousiast en met een hele sterke visie op onderwijs. Maar bovenal de vaardigheid om de juiste snaar te raken bij leerkrachten viel me op. Ze geven, net als leerkrachten bij leerlingen (zouden moeten) doen, de leerkrachten veel verantwoordelijkheid, vrijheid, steun en kansen. Tel daar hun daadkrachtige houding bij op en je hebt een schoolleider hoe ik ze graag zou zien. Het is ook niet voor niets dat die scholen Mentor School zijn……

    Ik ben ondertussen alweer geruime tijd in Nederland en ik merk dat het Global Forum echt iets met me heeft gedaan downloaden stoppen. De nieuwe inzichten rondom 21e eeuws leren vragen om gedeeld te worden en nieuwe ideeën worden in mijn ‘bovenkamer’ al klaargestoomd om tot uitvoer te brengen. Ik brand, als nooit tevoren, van energie om nieuwe stappen te maken. Nieuwe stappen waarbij ik ook over de grenzen van mijn eigen klaslokaal heen kijk. Ik wil leerkrachten en schoolleiders mee te nemen in mijn ervaringen en enthousiasme om het onderwijs te verbeteren, en ik wil, net als Epke Zonderland op de Spelen in 2012, voor goud gaan. En ik geloof dat ik dan, net als Epke, mijn handen los moet laten van mijn leerlingen zodat ook zij voor goud kunnen gaan! I have a Dream!!

    Pim Staals – twitter @PStaals

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75