• 9 september 2010
  • Recensie door Tessa van Zadelhoff

    InternetmemorieEen tijdje geleden kreeg ik het Internetmemorie toegestuurd om eens uit te proberen op school. Het spel ziet er mooi uit, een stevig doosje met daarin 15 paar kaartjes met daarop zaken waar je te maken kunt krijgen wanneer je je op het internet begeeft. De afbeeldingen zijn heel herkenbaar en op een aantrekkelijke manier getekend. Op de achterkant van het doosje vind je een overzicht van wat de plaatjes betekenen. Om te beginnen vroeg ik aan …

    … mijn eigen kinderen (bijna 7 en 9) of ze wisten wat de plaatjes betekenden. Enge dingen, geheimen vertellen, te lang achter de computer en spelletjes waren het meest herkenbaar. Het kaartje met de virussen zei de kinderen niet zoveel. Grappig is dat ze het kaartje over schelden allebei benoemden als grof taalgebruik. Voor mijn gevoel verwoorden de kaartjes vooral de negatieve kanten van het internetgebruik maar de kinderen zien dat niet zo. Zoekmachines, spelletjes doen en filmpjes kijken worden als positieve internetervaringen beoordeeld.

    In groep 5-6 ging een groepje leerlingen na een korte introductie met het spel aan de slag. Ze waren er ongeveer 20 minuten heel serieus mee bezig. Er werden gesprekken gevoerd over wat ze op internet deden. Of het positief is dat je ouders kijken waar je mee bezig bent of juist niet. Hoe het is om een geheim te vertellen, gewoon of via internet. Bij een aantal kaartjes was een interventie van de leerkracht nodig om zich ook bewust te worden van mogelijke nadelen. In het downloaden van films ziet de gemiddelde leerling geen kwaad. Kun je ook teveel online vrienden hebben? Wat vertel je wel en wat kun je beter niet vertellen op internet?

    Na het spelen van het memoriespel is het handig om nog even terug te koppelen. Wat betekenen de afbeeldingen op de kaartjes? Met welke dingen heb je zelf wel eens te maken gehad? Van welke internetervaringen zouden ook nog kaartjes gemaakt kunnen worden? Omdat het niet mijn eigen klas is heb ik een paar kinderen gevraagd om iets op te schrijven. Hun reacties staan hieronder te lezen;

    hoi juf tessa
    ik vond het een leuk spel.
    je moest allemaal dingen over jezelf vertellen.
    Wat je op internet doet maar wat niet leuk is
    dat je een geheim moet vertellen.
    en als je die heel vaak trekt dan moet je heel veel geheimen vertelen.
    soms moet je ook iets vertellen wat je hebt gestolen.
    en als je die heel vaak trekt dan moet je ook wel heel veel dingen.
    ik vond het best leuk.
    als ik een punt moet geven, dan geef ik een 8+
    Joep
    merlijn zegt:
    dat spel was heel luek
    het is geen gewone memory maar internet memory
    mijn vriend en ik gingen heel veel lachen.
    je moet het niet te vaak doen want dan is het niet meer leuk.

    In de praktijk merk ik dat je in steeds lagere groepen moet starten met voor-lichting over veilig internetgebruik. Ik vind dit memorie een prima manier om de discussie te openen in een groep 5 of 6. In de lesbrief staat een wat meer uitgebreide uitleg van de plaatjes en je vindt er een kleurplaat. Het memoriespel is ook online te vinden. Je kunt het downloaden en vervolgens op de pc of het digibord spelen. Het memoriespel is voor Euro 15,00 (excl porto) te bestellen via 4pip.nl Voor wat oudere kinderen is er het internetkwartetspel te vinden.

    Een paar ideeën nog voor in de klas:

    • laat eigen kaartjes ontwerpen rondom de ervaringen van de leerlingen op het internet
    • verdeel de klas in groepjes en geef ieder groepje een kaartje waarvan ze het onderwerp gaan uitbeelden in een toneelstukje
    • bedenk samen handige tips hoe je andere kinderen kunt waarschuwen voor de gevaren van het internet.
    • maak samen een mindmap over veilig internet, met daarin begrippen, uitleg, tips en eigen tekeningetjes

    Tessa van ZadelhoffTessa van Zadelhoff

    Tessa is werkzaam als leerkracht en ict-coördinator op OBS De Kleine Beer te Berlicum. Met haar eigen onderneming Warempel onderneemt zij diverse activiteiten op het gebied van onderwijs en ict.


    Reactie auteur Pauline Maas
    Ik ben blij met de recensie van Tessa Zadelhof. Omdat kinderen steeds jonger online gaan is het heel belangrijk om met kinderen te praten over hun online gedrag. Daarom heb ik ook dit memorie spel ontwikkeld. In de lessen met de kinderen merk ik zelf ook dat de kinderen de kaartjes niet als negatief ervaren. Het is inderdaad zo dat er iets meer negatieve als positieve kaartjes zijn. Wat voor tool je ook gebruikt, het praten over internet gedrag is erg belangrijk. En met het memorie spel kan dit op een vrolijke manier en het zet leerlingen aan het denken! Door de stoere plaatjes is het memorie spel goed bruikbaar in het speciaal onderwijs waar maar weinig tools beschikbaar zijn mbt dit onderwerp. Tessa geeft ook goede tips zoals het zelf maken van dit soort kaartjes, een (online) mindmap of een toneelstukje etc.

     

     

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75