• 14 juli 2006
  • Sjoerd Spoelstra
  • Het blijft een beetje een raar vak, leraar follow netflix app. Dat mag ik vandaag wel zeggen, de laatste les is geweest, de zomervakantie breekt aan en het is een mooi moment om even te “reflecteren op het eigen leerproces” video van facebook ipad.
     
    Want wat doet een leraar ? Hij vertelt een feit, hij leert je een vaardigheid, oefent met je en hij toetst of je dat feit nu weet of de vaardigheid beheerst windows 10 herstel usb downloaden. En dan vertelt íe je een tweede feit of vaardigheid, oefent, toetst… enzovoort. Hij voedt de leerling op tot “steeds grotere zelfstandigheid”. Dat betekent dan bijvoorbeeld dat hij meerdere feiten en vaardigheden in één keer aanbrengt, dat die cirkel van leren, oefenen en toetsen steeds groter wordt, dat er uiteindelijk in plaats van toetsen schoolexamens, profielwerkstukken en een eindexamen volgen frohe ostern wünsche bilder kostenlos herunterladen. Het “goed voorbeeld doet goed volgen”… daar zijn we eerlijk gezegd niet zo goed in. Leraren worden – na het verkrijgen van hun vaste aanstelling – nooit getoetst, ze kunnen jarenlang functioneren in een wereld die helemaal NIETS met de maatschappij meer te maken heeft outlook kopfzeile herunterladen. De enige terugkoppeling is uiteindelijk de slagingspercentages en of de eindcijfers van het schoolexamen nu boven of onder het centraal schriftelijk zitten epson stylus dx8400 treiber kostenlosen.
     
    Ik zeg het de laatste tijd ook maar gewoon tegen mijn leerlingen: “jongens, denk er om, de bedoeling is dat je oplet, en doet wat ik ZEG…níet dat je doet wat ik DOE” final countdown downloaden. stel je voor dat onze leerlingen ALLEEN MAAR met ICT konden werken tot op het niveau WAAROP DE GEMIDDELDE LERAAR DAT KAN! dan draaien we de klok 10 jaar terug wie kann ich von facebook bilder herunterladen.
     
    Want, vertel ik er dan maar direct achteraan, als IK zo’n vreselijke expert was in “zelfstandig werken”, “in verantwoordelijkheid nemen voor mijn eigen leerproces” , als ik goed had kunnen leren van mijn eigen fouten… dan had ik hier niet gestaan Download videos from youtube as mp3. Leerlingen hebben ook wel eens hun vinger opgestoken in de les: “meneer, als u dat allemaal zo goed weet, van dat zelfstandig werken en het geheim om succesvol te worden in het leven….wat doet u hier dan nog ?” download indesign for free.
     
    Sommige klassen hebben dat niet goed door, die denken dat ze de leraar moeten nadoen. Ze nemen net zo’n ontspannen houding aan ten opzichte van – bijvoorbeeld – de huiswerkcontrole als ik. Als ik ondanks die ontspannen houding een leerling tegenkom die het huiswerk niet gedaan heeft, dan ZEG ik dat dat niet slim is. Dat als je die oefeningetjes niet maakt en de diagnostische toets niet serieus neemt… dat dat een slecht cijfer zal opleveren. Ik maak me daar op dat moment niet zichtbaar druk over. Er verschijnen niet – zoals bij betere leraren – series van dikke kloppende slagaders op een rood hoofd met bloeddoorlopen ogen.  Als het gaat over één of twee leerlingen dan is het nog te doen om er een strafmaatregeltje tegenover te stellen, om ze het werkje te laten over doen of zo. Maar als het over meer dan de helft van de klas gaat kun je daar eigenlijk niet aan beginnen, want je hebt als leraar nog meer te doen. Je kunt een stukje emotie in de strijd gooien, in de trant van dat je erg teleurgesteld bent over de resultaten, en dat helpt soms. Het model dat hele klas zich ergens over opwindt, en de leraar niet – dat werkt vaak beter. “Ik heb van alle cijfers 1 punt afgetrokken omdat ik tijdens de afgelopen week niet vond dat jullie mij voldoende stimuleerden tijdens de les”.
    De rollen eens omdraaien kan heel verhelderend werken.
     

    Sjoerd Spoelstra

    Sjoerd Spoelstra, natuurkunde-docent / ICT-coördinator op het Coenecoop College. Daarnaast is hij al geruime tijd zelfstandig adviseur op het gebied van Onderwijs en ICT en bestuurslid van docentenvakvereniging i&i.
    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75