• 21 maart 2008
  • Sjoerd Spoelstra
  • IntegratieHet is altijd mooi als er integratie is, vind ik spanische hörbücher gratis downloaden. Het samen-gaan van dingen, van tweeën één, samensmelting ….ik kan nog even doorgaan maar dan wordt het een beetje klef. Het vak computerkunde bestaat op de meeste scholen niet meer Download tolino for free. Op de scholen die ik ken is het een paar jaar geleden in de onderbouw geïntegreerd in de vakken. Het hanteren van een computer als gereedschap werd niet meer gezien als een apart vak waardig op de urentabel bilder von wordpress herunterladen. De bedoeling was dat verschillende aspecten bij verschillende vakken ondergebracht zouden worden: schrijven met een tekstverwerker bij de talen, werken met een spreadsheet bij wiskunde of economie, meten met de computer bij natuurkunde zoom app pc download german free. Nu zijn wij in de bèta vakken kampioen integreren. We hadden in de onderbouw al Natuurkunde Scheikunde en Biologie samengesmolten, dus een beetje ICT er bij is dan een peulenschil microsoft office powerpoint.

    Waarschijnlijk daarom is alleen bij ons er iets van terecht gekomen. Omdat er Compex examens zijn wordt er op de meeste scholen wel iets gedaan met een programma dat IPCoach heet, en waarbij de leerling moet laten zien dat hij eenvoudige meetgegevens verder kan bewerken met een PC firefox youtube videos herunterladen. Als natuurkunde leraar ben ik dus heel tevreden dat we – als vrijwel de enigen – er in geslaagd zijn om succesvol een stuk computerkunde te absorberen Open office 2018 free full german. Sommige wiskundigen doen ook wel eens iets met een computer – de economen die IK ken houden zich er nog steeds verre van – de talendocenten leren anno 2008 nog steeds meer VAN hun leerlingen op dit gebied dan andersom….maar de natuurwetenschap integreert als nooit tevoren lalelu. Ik heb eens even om me heen gekeken of er nog meer vakken op de vakkentabel staan die wij natuurkundigen kunnen incorporeren. Mijn volgende target is het vak Drama herunterladen. Ik heb daar vroeger een goed voorbeeld van gehad. (Zie Koester je leraar) download upload.

    AmpèreIk heb het deze week uitgeprobeerd. In een drama-productie van klas 3H3 hebben wij het stuk De Serieschakeling te tonele gevoerd. Drie heldere leerlingen mochten elk een lampje spelen. De rol van batterij werd met verve gespeeld door een energierijke en nogal cilindrische jongen. Vijf lichtvoetige meisjes mochten als de Ampères optreden. De rest van de klas had het meubilair zo opgesteld dat er een stroomkring-arena ontstond. Er werden Joules opgehaald bij de batterij en afgeleverd bij de lampjes…. Prachtige vertolkingen van alle deelnemers en groot succes bij het publiek.

    Met Pasen zal ik eens gaan nadenken over LeVo (Levensbeschouwelijke Vorming). Kan best in het hoofdstuk Licht.

    Sjoerd Spoelstra

    Sjoerd Spoelstra, natuurkunde-docent / ICT-coördinator op het Coenecoop College. Daarnaast is hij al geruime tijd zelfstandig adviseur op het gebied van Onderwijs en ICT en bestuurslid van docentenvakvereniging i&i.
    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75