Recensie door Lixel Bevk
Een aantal jaren geleden heb ik een aantal collega’s begeleid bij het bestuderen van een aantal ECDL modules. De methode die mij op dat moment het geschikst leek was de ECDL methode van Instruct. De methode was indertijd mijn inziens een van de betere world of warships herunterladen von updates nicht möglich. De collega’s hebben met veel plezier in eigen tempo aan de modules gewerkt. Instruct biedt nu bij module 7 een aantal keuzes: 7a Explorer 6.0 of Explorer7.0 of 7b Windows Live Hotmail of Hotmail of Outlook Express 6. Bij het ter evaluatie aangeboden boekje Module 7b Windows Live Hotmail werd ook de mogelijkheid geboden …
… een docenten-account aan te maken amazon gekaufte filme downloaden mac. Met dit account is online een zeer compleet beheerssysteemtoegankelijk:
De mogelijkheid om een vergeten wachtwoord automatisch op te vragen ontbreekt helaas. Leerlingen die inloggen kunnen kiezen bij welke docent (als er meer docenten een account hebben) zij de module volgen kriminalromane kostenlos downloaden. Voor de leerlingen staan (instructie)video’s en oefenbestanden per module gereed. Kortom de methode maakt goed gebruik van de online mogelijkheden van het internet. De methode leent zich voor individueel werken op eigen tempo. De leerlingen dienen wel allen vooraan te starten, want een instaptoets ontbreekt helaas.
Het boekje bestaat uit slechts 55 bladzijden met een ruimopgezette lay-out. Dat is echter het enige aantrekkelijke. Het ontbreekt aan luchtige illustraties of foto’s. In samenwerking met de opdrachten en instructies op het internet is het verder goed opgebouwd.
MSN is hot onder de jongeren, een live/hotmail account is daarvoor nodig. Veel MSN-ers werken dan ook al jaren met deze mailprogramma’s. Passen zich bij veranderingen eenvoudig aan of schakelen bij wijzigingen eenvoudig over. Jongeren zijn gewend het internetverkeer intuïtief te gebruiken. De betreffende module zal voor hen dan ook welliswaar gemakkelijk te doorlopen zijn, maar of de stof hen zal weten te boeien is nog maar de vraag. Waarschijnlijk levert het hen wel gemakkelijk een aardig cijfer op en daar is ook wat voor te zeggen.
Ondanks dat de betreffende module mij niet echt heeft weten te overtuigen om deze ook daadwerkelijk in te zetten voor de doelgroep, blijf ik de methode in zijn geheel een van de betere keuzes vinden om de ECDL modules aan te bieden: De online-beheersopties zijn zeer uitgebreid met alle gewenste overzichten en instellingen. De instructievideo’s zijn helder en duidelijk.
Lixel Bevk
Lixel is verbonden aan het Carbooncollege Emma Bovenbouw als docent VMBO ICT-route en leerlingbegeleider. Zijn werk is zijn hobby: elke dag met een lach!
Reactie van de auteur Wim Dommerholt
Allereerst dank voor het beoordelen van de module. We zijn blij dat de methode ECDL/Toets-it als een van de betere keuzes wordt gezien om ECDL modules aan te bieden. De recensent begint met het vermelden van zijn ervaringen met materiaal van Instruct, bedoeld voor collega’s. Vervolgens schrijft hij dat Instruct nu bij module 7 een aantal keuzes biedt. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat de module Windows Live Hotmail voor docenten is geschreven. Het is echter materiaal voor leerlingen in het VO. In de docentomgeving kan op elk gewenst moment een wachtwoord aangepast worden, dus geen nood voor leerlingen die hun wachtwoord vergeten zijn. We kijken naar een mogelijkheid om dat vergeten wachtwoord automatisch op te vragen. Docenten die hun leerlingen een instaptoets willen aanbieden, kunnen deze in het onderdeel Samengestelde toetsen zelf samenstellen. We hebben bewust voor een niet al te uitbundige lay-out gekozen. Daardoor worden leerlingen zo min mogelijk afgeleid. Het is een werkboek. De theorie is verfilmd en staat online. We nemen de kritiek echter ter harte en houden er bij vervolguitgaven rekening mee. Dat de opzet van de methode succesvol is blijkt uit de bijzonder hoge slagingspercentages die gehaald worden. Maar niet alleen dat. Leerlingen krijgen de vaardigheden daadwerkelijk onder de knie en daar is het natuurlijk allemaal om begonnen.