• 5 november 2008
  • Recensie door Daniëlla Overbeek

    GameMaker4You - Pauline MaasGameMaker4You is een boek waarmee kinderen vanaf 10 jaar wordt geleerd om zelf een game of games te gaan maken. Het boek telt 112 pagina’s en is verdeeld in 15 verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk heeft een eigen kleur wat het geheel erg overzichtelijk houdt. De opbouw van de hoofdstukken is steeds gelijk: stap voor stap wordt precies beschreven en uitgelegd wat de gamemakers moeten doen.

    De vaardigheden leren ze aan de hand van 4 verschillende games: Pizza, Doolhof, Botsauto en Draak download hp officejet 6700 premium driver. Zodra de gamemakers het einde van het boek gehaald hebben, zijn ze in staat om een eigen game te maken. Bij het boek wordt tevens een cd-rom geleverd met de software van GameMaker4You.

    De praktijk
    Om dit boek in de praktijk te testen wordt de hulp ingeroepen van twee jongens [11 en 12 jaar] met een passie van gamen en hun moeder [tevens ICT specialist]. Het boek wordt als eerste bekeken. De titel valt de kinderen meteen op. Zelf een game maken en meteen zijn er een heleboel vragen waar wij als volwassenen ook niet 1-2-3 een antwoord op hebben Download geometry dash full version for free. Maar gelukkig, er is een boek. De afbeelding op de kaft past bij het boek. We snappen alleen de weergave van de dame niet zo goed: enorme borsten die bijna uit het truitje rollen, grote tatoeage en wel erg lange nagels voor iemand die achter een PC een game wil gaan maken. Het boekje is immers voor kinderen vanaf 10 jaar, dus daar zou ook voor een andere afbeelding gekozen kunnen worden.

    Handig dat er achterin het boek de cd-rom zit met de benodigde software. Dat betekent dat je niet eerst hoeft te downloaden. De jongens hebben allebei net een nieuwe PC met Vista en zodra de cd-rom erin zit, start deze niet automatisch film downloaden facebook. Geen paniek, ze krijgen het programma keurig geïnstalleerd op hun PC’s.

    Opvallend is het grote aantal Engelse woorden. Kunnen alle kinderen vanaf 10 jaar [en hun ouders/leerkrachten] daar mee om gaan? Of hebben ze een bepaald aantal basisvaardigheden nodig voordat ze met GameMaker4You aan de slag kunnen gaan? In het boek is hier niets over terug te vinden. Soms worden de engelse en nederlandse woorden door elkaar gebruikt, vooral bij de naamgeving van de plaatjes: vlieg, queen, hond,…. De jongens hebben er geen last van en klikken overal en proberen alles uit. Overigens zonder het boek te gebruiken.

    Uit het verslag van de moeder:
    GameMaker4You - Pauline MaasWe hebben met gamemaker gespeeld en ik ben erbij gaan zitten om te kijken hoe er mee gespeeld / gewerkt wordt. Als eerste: het boek wordt niet gebruikt er wordt meer met trial & error uitgeprobeerd. Die kinderen zijn razendsnel met klikken en oppakken van hoe de achterliggende mappenstructuur in elkaar steekt en de functionaliteiten van deze mappen. Het kunnen laten bewegen van de “sprites” spreekt het meest aan en hier werd ook flink wat tijd ingestoken om te achterhalen hoe dit werkt. De kinderen zijn enthousiast.

    Ik ben ervoor gaan zitten om hoofdstuk 7 en 8 door te nemen en het spel met de draak te maken. Na sprites(vellen) te hebben opgezocht op Internet, snijden en knippen met Paint, opslaan in de map sprites en daarna als sprites inlezen is al een aardige klus. Dit staat niet echt zo beschreven in hoofdstuk 10. Sprites inlezen in objects is zo gebeurd alleen waren een aantal sprites te klein. Dus weer naar Internet en zoeken naar grotere plaatjes. Misschien handig om een database te leveren met bruikbare sprites.

    Aanmaken room en verfraaien van de ruimte…….tjah, handig om toch eerst iets verder te lezen. De paarse balk onder 7.6 was een beetje achteraf. Gek gezocht naar het laten staan van die muur…….Close the form????niet kunnen vinden en na 1 ½ uur haakten we af. De kinderen vinden het leuker om zonder boekje aan de gang te gaan en wat ze als bewegend object hadden ingesteld uit te testen.

    De vraag of dit voor kinderen vanaf 10 jaar echt leuk is? Als ik naar mijn jongste zoon kijk, denk ik van niet. Hij vindt het te moeilijk en moet teveel stappen uitvoeren voordat hij tot een resultaat komt. De oudste daarentegen wordt steeds enthousiaster terwijl hij ermee bezig is en geeft ook aan dat hij het wel leuk zou vinden als hij een spel moet maken als huiswerkopdracht voor school. Ik ben bang dat het trial & error principe hier dan wel de boventoon voert en niet het doornemen van het boekje.

    GameMaker4You voor ouders en leerkrachten.
    In het voorwoord staat dat GameMaker steeds meer op scholen wordt gebruikt. Alleen staat er in dit boek totaal geen informatie voor een leerkracht. Jammer, want hoe organiseert hij of zij dit nou met een klas van 30 leerlingen? Welke vaardigheden moet een leerkracht hebben om dit game-avontuur met zijn leerlingen aan te gaan? En welke vaardigheden mag hij van zijn leerlingen verwachten? Bestaat er ook een netwerkversie/licentie van dit programma voor scholen?

    Voor de ouders is er wel een pagina in het boek opgenomen, maar dat gaat meer over gamen in het algemeen en niet over het begeleiden van je kind als hij/zij een game aan het maken is. Op de website van GameMaker4You staat dat er in het najaar 2008 cursussen gaan starten voor leerkrachten. Informatie over de inhoud van de cursus, de locatie, het aantal bijeenkomsten, de kosten ed ontbreekt [nog].

    Een aantal tips

    • De jongens hadden GameMaker4You graag geleerd aan de hand van een online game, waarin ze stap voor stap de vaardigheden leren. Het boekje lezen kost ze gewoon teveel tijd, ze willen doen!
    • Tevens vinden ze een HELP-assistent in het programma handig als ze vastlopen.
    • Om het op scholen en thuis tot een succes te maken graag iets meer informatie en handvatten voor leerkrachten en ouders en dit opnemen in het boek.
    • Nu worden de vaardigheden geleerd aan de hand van 4 verschillende games. Wellicht een optie om dat aantal te verminderen en dan binnen één game steeds een stapje bij te leren.

    Conclusie.
    Een leuk boek dat je stap voor stap leert hoe GameMaker4You werkt. Er staat teveel tekst in voor leerlingen, maar voor leerkrachten en ouders zeker een handig en begrijpelijk naslagwerk om te gebruiken bij begeleiding van leerlingen en kinderen.

    Daniëlla OverbeekDaniëlla Overbeek

    Daniëlla [34] is al 7 jaar bovenschools ICT-coördinator voor de 33 scholen van Stichting Flore. Daarvoor werkte ze 7 jaar op de Radboudschool in Heiloo. Ook schrijft ze o.a. voor Vives.


    Reactie door Pauline Maas
    Fijn deze eerste recensie en dat het getest is door de echte professionals. Het is ook mijn ervaring dat kinderen liever trial & error proberen, er is meer dan genoeg ruimte om dit te doen. Als ze echt verder willen gaan ze toch wel lezen. Omdat sommige dingen toch moeilijk blijven heb ik van een stuk of 15 subhoofdstukken filmpjes gemaakt, zodat ze kunnen kijken wat je moet doen. Ik ben hard bezig concrete lessen te schrijven zodat docenten met het boekje in hun klassen aan de slag kunnen. De eerste kennismakingsles is inmiddels online.

    Ik zie iedere keer als ik met kinderen en gamemaker werkt het enthousiasme en het plezier. Een online game maken waarin ze leren om met gamemaker te werken. Voer voor een leuk nieuw project!

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75