• 20 september 2010
  • Recensie door Anita Bracke

    Schrijven met musIn april 2010 heb ik met groep 3 gewerkt met de lesmethode Schrijven met Mus, een methode die speciaal voor het digibord ontwikkeld is door Rian Visser romme games for free. De methode is geschikt voor klassikaal lezen op het digibord of individueel op de computer. Verder zijn er spelletjes bij, info rondom het thema van het boekje en een schrijfopdracht fadenkreuz herunterladen.

    De methode bestaat uit vijf digitale boekjes. Elk boekje heeft 18 pagina’s. Titels van de boekjes:

    • Mus hijst het zeil met als schrijfopdracht verschillend zijn, ruzie
    • Mus in het gips met als schrijfopdracht ongeluk
    • Mus op de ski’s met als schrijfopdracht verrassing
    • Mus op het net met als schrijfopdracht probleem
    • Mus danst op het ijs met als schrijfopdracht humor

    Schrijven met musIk heb gewerkt met het boek Mus danst op het ijs gmx mail attachments. Daarbij heb ik gekozen voor niveau A = AVI start (groep 3). Van elk boekje is er ook een niveau B = AVI M4. Het lezen van het boek via het digibord sprak de kinderen erg aan. Opvallend was dat kinderen die moeite hebben met hun concentratie daar nu helemaal geen last van hadden. Het verhaal boeide de kinderen. De illustraties vonden ze prachtig. Het niveau sloot goed aan bij het leesniveau van de kinderen. Daarom zou ik niveau A inschalen als AVI E3.

    Na het lezen van het boek hebben we de spelletjes gedaan op het digibord. We zijn ingegaan op het thema: televisie en kunstschaatsen. De schrijfopdracht humor was een groot succes. De opdracht was als volgt: Bedenk een verhaal over iemand die heel graag iets wil bereiken, kunnen of hebben, maar toch gaat het mis. Het verhaal mag grappig zijn want dingen die mis gaan, zijn vaak grappig. Zo krijg je humor in je verhaal. Maak er een tekening bij. Wat hebben de kinderen een fantasie! De meeste kinderen hebben bij hun verhaal ook een tekening gemaakt.

    Als verbeterpunt zie ik het onderdeel info. Dit was soms wat de woordenschat betreft nog moeilijk voor groep 3. De info over kunstschaatsen zou duidelijker zijn voor de kinderen als er filmmateriaal bij zou zijn. Dit pakket bevordert zeker het plezier in lezen en stimuleert de creativiteit van de kinderen.

    Zowel de kinderen als hun juf hebben met veel plezier gewerkt met de methode Schrijven met Mus.

    Anita BrackeAnita Bracke
    Anita is leerkracht groep 3 – RKBS De Klinkert in Oudenbosch

     

     

    Reactie van Rian Visser:

    Dankjewel voor je positieve recensie van mijn digibordles. Het is altijd erg waardevol om te horen wat leerkrachten en leerlingen vinden van wat ik gemaakt heb. Of het werkt, zoals ik het heb bedoeld. Ik begrijp uit jouw recensie dat het een geslaagde les was.

    Ik zal de verbeterpunten serieus meenemen voor volgende digibordlessen die ik maak. De nadruk ligt bij deze lessen op plezier in het lezen en op de opdracht creatief schrijven en wat minder op de extra informatie. De bedoeling is dat die door de leerkracht voorgelezen wordt, daarom zijn deze niet op laag avi-niveau gemaakt. Ik vond het erg leuk om te lezen dat de kinderen zo geconcentreerd waren en het was ook fantastisch om de resultaten van de schrijfopdracht op de website Schrijven met Mus te zien.

    Het liefst zou ik alle klassen die met deze lessen werken zelf bezoeken, maar dat gaat natuurlijk niet. Misschien is het leuk om je te vertellen dat ik in samenwerking met Koks Gesto een grote basisscholenactie georganiseerd heb om Schrijven met Mus extra onder de aandacht te brengen. Scholen maken daarbij kans op een gratis schoolbezoek van mij, als kinderboekenschrijfster. Deze mogelijkheid wordt geboden aan zo’n 7000 basisscholen in Nederland. Deze actie is hier te bekijken.

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75