Bevestiging vond ik ook terug in het rapport. Computers zijn er tegenwoordig over het algemeen genoeg. Maar nu moeten we er nog op een verstandige manier mee om leren gaan en waar het aan ontbreekt, is visie en ondersteuning van bovenaf bilderen ps4. Als je ICT wil integreren in het onderwijs, dan begint dat bij de directie van je school. De directie moet er voor zorgen dat docenten didaktisch geschoold worden en dat ze gestimuleerd worden ICT toe te passen met als belangrijkste doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren download games for kids. Ook mag er wat mij betreft inderdaad aandacht geschonken worden aan ICT-vaardigheden bij sollicitaties en functionerings-gesprekken. Tot mijn eigen verbazing trof ik in september nog een nieuwe collega aan die nog nooit iets met een tekstverwerker gedaan had xbox 360 game. Alle tien de nieuwe collega’s heb ik op de koffie gehad en de ICT-vaardigheden per docent verschillen enorm.
Volgens het rapport beschikken de leerlingen thuis in Nederland over meer educatieve content dan in andere landen. Dat snap ik wel met al die cd-roms die meegeleverd worden met methodes, maar de ontwikkeling van educatieve software voor gebruik op school stagneert toch echt. Daar moet echt nog veel meer los komen wat mij betreft.
De ICT-infrastructuur en het beheer zijn op de meeste scholen op orde en dat had ik ook wel gedacht. Praktisch in elk gezin is een computer met internet en daarmee lopen we internationaal voorop.
Een leerzaam rapport voor docenten, maar vooral voor directies!
Frans Peeters is ICT-coördinator en docent informatica op het St. Willibrordcollege – Goes). Hij is vier uur per week gedetacheerd bij Kennisnet als Community Manager voor het vak informatica. Daarnaast initiatiefnemer en beheerder van Informatica VO.