• 23 oktober 2006
  • Recensie door Frans Peeters
     
    Vier in balans monitor 2006Een aantal keren per jaar wordt de ICT-coördinator gebeld voor een enquête over onderwijs en ICT en ik weet niet wat jullie er van vinden maar mijn favoriete bezigheid is het niet beste app um musik zuen. Ze bellen altijd ongelegen, de vragenlijsten zijn te lang en op een gegeven moment ben je geneigd zomaar wat te zeggen. Gelukkig hoor of zie je zo nu en dan ook wat terug over de telefonische enquêtes, bijv facebook messenger kostenlos. in het verslag van de Vier in Balans Monitor 2006 van Ict op School

    Van een aantal resultaten ben ik best geschrokken, zoals:
    • in het voortgezet onderwijs beschouwt slechts 29% van de docenten het eigen computergebruik voor onderwijsdoeleinden als (ver)gevorderd stellaris kostenlos downloaden.
    • Maar liefst 18% heeft nog nooit gebruik gemaakt van een computer voor zijn/haar lessen.
    • Bezien over de afgelopen tien jaar groeit het gebruik slechts met 3% en het gaat in dit tempo nog vijftien jaar duren voor alle docenten gebruik maken van computers bij het lesgeven https //www.whatsapp downloaden.
    • Docenten in het basisonderwijs gebruiken de computer bij het lesgeven dubbel zo vaak als de collega’s in het voortgezet onderwijs hörbücher kinder downloaden. We lopen dus gewoon achter bij het basisonderwijs.
    • Slechts zes van de tien leraren in het voortgezet onderwijs is volgens het management voldoende toegerust om ICT te gebruiken bij het lesgeven adobe reader windows 10 german free!
    • Volgens het meerendeel van de leerlingen wordt er heel veel gekopieerd van het internet en hebben leraren dat niet in de gaten virus to download.

    Bevestiging vond ik ook terug in het rapport. Computers zijn er tegenwoordig over het algemeen genoeg. Maar nu moeten we er nog op een verstandige manier mee om leren gaan en waar het aan ontbreekt, is visie en ondersteuning van bovenaf bilderen ps4. Als je ICT wil integreren in het onderwijs, dan begint dat bij de directie van je school. De directie moet er voor zorgen dat docenten didaktisch geschoold worden en dat ze gestimuleerd worden ICT toe te passen met als belangrijkste doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren download games for kids. Ook mag er wat mij betreft inderdaad aandacht geschonken worden aan ICT-vaardigheden bij sollicitaties en functionerings-gesprekken. Tot mijn eigen verbazing trof ik in september nog een nieuwe collega aan die nog nooit iets met een tekstverwerker gedaan had xbox 360 game. Alle tien de nieuwe collega’s heb ik op de koffie gehad en de ICT-vaardigheden per docent verschillen enorm.

    Volgens het rapport beschikken de leerlingen thuis in Nederland over meer educatieve content dan in andere landen. Dat snap ik wel met al die cd-roms die meegeleverd worden met methodes, maar de ontwikkeling van educatieve software voor gebruik op school stagneert toch echt. Daar moet echt nog veel meer los komen wat mij betreft.

    De ICT-infrastructuur en het beheer zijn op de meeste scholen op orde en dat had ik ook wel gedacht. Praktisch in elk gezin is een computer met internet en daarmee lopen we internationaal voorop.

    Een leerzaam rapport voor docenten, maar vooral voor directies!

    Frans Peeters

    Frans Peeters is ICT-coördinator en docent informatica op het St. Willibrordcollege – Goes). Hij is vier uur per week gedetacheerd bij Kennisnet als Community Manager voor het vak informatica. Daarnaast initiatiefnemer en beheerder van Informatica VO.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75