Recensie door Hub Kusters
Digitale schoolborden veroveren in een snel tempo het onderwijs download maps apple. Deze dure investering vraagt natuurlijk om een goede implementatie. Het is van essentieel belang dat docenten voldoende vaardigheden bezitten om de interactieve borden optimaal in hun lessen in te zetten directx 12 download windows 7 64 bit free. In het nieuwe trainingsboek Werken met Smart Notebook 10 komen alle basisvaardigheden om met de software van een Smartboard om te gaan aan de orde herunterladen theory.
Deze vaardigheden worden in dit handboek (verschenen bij van Buurt Boek) op een duidelijke en aantrekkelijke manier gepresenteerd. Het trainingsboek is volledig, overzichtelijk en door de ringband handig in gebruik. Heel fijn zijn de tips en de gebruiker kan meteen hands-on door middel van de vele praktische opdrachten. Kortom na het doorwerken van dit trainingsboek heeft de docent veel vaardigheden in het gebruik van een Smartboard opgedaan en is er een goede basis gelegd om leerzame digitale en interactieve lessen te creëren. Op de site van Smart kun je ook gratis trainingsmateriaal downloaden maar dit boekje is aantrekkelijker.
Hub Kusters
Hub is wiskundedocent aan het Carbooncollege, locatie St. Jan te Hoensbroek en gebruikt sinds een aantal jaren op enthousiaste wijze en met veel plezier het Smartboard in zijn wiskundelessen. Op zijn locatie verzorgt hij, als Smart-Certified-Trainer, digibord-trainingen. Het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal vindt hij een uitdaging. Met één van zijn digitale lessen is hij uitgeroepen tot landelijk winnaar van de COS-Award 2009.
Reactie van de auteur Roy Fijn:
Beste heren, Louis in het bijzonder, als auteur ben ik uiteraard blij met de inhoudelijke recensie welke afgegeven is. De mogelijkheid om hierop te reageren grijp ik toch met beide handen aan om inhoudelijk een toevoeging te plaatsen.
Het trainingsboek heeft als belangrijkste uitgangspunt het competentiemodel welke opgenomen en verwerkt is in dit boek en de bijbehorende workshopreaders. Juist het competentiemodel biedt scholen de mogelijkheid de workshops veel meer op maat aangeboden te krijgen. Door het laten scoren van het competentiemodel, al dan niet met de ondersteunende webportal ehdo.nl, verkrijgen we namelijk zicht op welke competenties (instrumenteel, didactisch, kennis, vaardigheden en attitude) bij de leerkrachten volledig, gedeeltelijk of niet aanwezig zijn.
Vanuit het werken met competenties is het sturen als schoolleiding of I-coach binnen de school eenvoudiger en toegankelijker. De succeservaring van de cursisten is tevens nadrukkelijker aanwezig want men kan competenties welke beheerst worden afvinken en zich richten middels POP (Persoonlijk Ontwikkeling Plan) of PAP (Persoonlijk Actie Plan) op die competenties welke men zich persoonlijk eigen wil maken. Het is jammer dat dit in de recensie niet naar voren komt, deze insteek maakt het trainingsmodel en het trainingsboek des te toegankelijker.