• 8 september 2014
  • Droom Maurice krijgt Voltooiing met de Ontplooiing
    Met de officiële opening van obs de Ontplooiing (‘Talent tot bloei’) is de eerste I-padschool van de stichting Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd  (O4NT) onlangs door de nieuwe Amsterdams onderwijswethouder Suzanne Kukenheim (D’66) geopend.

    Daarmee lijkt de droom van Maurice de Hond, een school die opleidt voor de toekomst van zijn dochter, gerealiseerd.

    Een school waarin ICT en nieuwe media optimaal worden ingezet om leerprocessen te ondersteunen en het onderwijs de differentiëren en te flexibiliseren, maar vooral ook om het leuker en eigentijdser te maken. Een school die door ouders (Maurice de Hond, Vincent Evers) is opgericht.

    Sinds de start van het O4NT-initiatief lijkt Maurice een stuk ‘milder’ geworden richting het traditionele onderwijs en haar leerkrachten. Zijn openingsspeech was bijna apologetisch. Hij drukte zijn bewondering uit voor al die leerkrachten die dagelijks met grote inzet en betrokkenheid op de scholen lesgeven.
    De Ontplooiing maakt gebruik van de ervaringen van twee andere succesvolle Ipadscholen, die in Sneek en in Almere. Met de school is Sneek gaat het heel goed, hoorde ik van mijn oud-SLO collega Betske Salverda, tegenwoordig voorzitter van het bestuur van o.a. de Steve Jobsschool in Sneek. De school mikte bij de start een jaar geleden op max. 100 leerlingen maar de toeloop was zodanig dat men besloot te groeien tot max. 150 leerlingen. Dat zet het team natuurlijk wel onder druk, maar er is op een persoon na (verhuizing) niemand vertrokken. Toch konden enkele ideeën niet worden gerealiseerd omdat de regelgeving/inspectie dat niet toeliet, zoals de verschillende schooltijden van de school (door ouders te kiezen). De openstelling van de school gedurende de vakanties is toch mogelijk gemaakt door samen te werken met de kinderopvang en heet projectenweek en is formeel geen schooltijd. Gedurende die periode is er altijd een leerkracht aanwezig of bereikbaar.

    ICT-goeroe Vincent Evers (kekke groene bril, rood kostuum), hield samen met zijn dochtertje die de school ook bezoekt, een presentatie van het Wereldatelier. Klaslokalen heten dus ateliers in De Ontplooiing. Zo bezochten we o.a. het Spelateliers waar de kleintjes kleiden en met de I-pad speelden, het Wereldatelier, Taal-en Rekenatelier. Kinderen zitten in een stamgroep (denk aan Dalton) en er wordt gedifferentieerd naar niveau (denk aan Montessori met ICT en vakspecialistische leerkrachten). Hoe zit met al die volg- en niveautoetsen? Daar doen we gewoon aan mee stelde Maurice. De school heeft geen cent extra-subsidie van de gemeente gehad voor de aanschaf van al die mooie ICT-spullen als grote touchscreens en I-pads, zo verklaarde de wethouder nadrukkelijk. Sponsering zal wel een rol gespeeld hebben.

    Weg was ik van de presentaties van leerlingen in het Onderzoeksatelier (wel wat klein gehuisvest), waar kinderen met behulp van ICT proefjes deden en allerlei zaken zelf maakten. Edfab-onderwijs avant la lettre. Voor mij was daarmee de cirkel rond. Dat zit zo: In 2001 opende de Amsterdam wethouder Saskia Bruin (ook D’66) niet ver van De Ontplooiing in stadsdeel Slotervaart het eerste Nederlandse ComputerClubhuis. Dit clubhuis was gebaseerd op de ideeën van MIT prof. Mitchel Resnick (hij heeft het clubhuis ook enkele malen bezocht). Het clubhuis was bedoeld voor (vooral allochtone buurtkinderen) die thuis geen PC en/of internet hadden. Het idee voor de stichting had ik opgedaan na een bezoek aan het MIT eind jaren ’90. Uiteindelijk hebben we in de Amsterdamse westelijke tuinsteden twee clubhuizen gerealiseerd. Zie voor een filmpje over de geschiedenis van het Nederlandse Computer Clubhuis.

    In De Ontplooiing zag ik kinderen dezelfde activiteiten plegen als daar toentertijd . Ze krijgen les in programmeren in Scratch junior, ontwikkeld door dezelfde Resnick en zijn MIT-team. De lessen worden gegeven door een oud-militair uit Schagen. Lessen zijn workshops, veelal met de nieuwste ICT en I-pad. Leraren heten coaches.Coach of niet de kinderen hebben het nog steeds over juf en meester, een prettig en vertrouwd geluid.

    janlepeltakj.lepeltak@learningfocus.nl

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75