• 4 oktober 2013
  • De app Muse is een beetje een bijzonder. In de app staan allemaal delen van bekende kunstwerken waarmee je weer je eigen kunstwerk kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld een achtergrond, luchtpartij, persoon, dier of object kiezen. Als je deze samenvoegt op een nieuwe canvas dan maak je dus je eigen meesterwerk. Je kunt delen ook roteren of van laag veranderen. Wat deze app bijzonder maakt is dat het volgens velen natuurlijk not done is om een meesterwerk te verknippen tot delen. Om bijvoorbeeld een Michelangelo met een Van Gogh te combineren. Toch kan dat met deze app. Omdat de app ook nog gratis is kan hij extra gemakkelijk ingezet worden in de kunst- en cultuurlessen.

    Lesidee:
    Om het geheel behalve een knip- en plak-werkje te laten zijn maar ook inhoud te geven, is de eerste opdracht aan de leerlingen om alle delen van de werken die zij gebruiken ook te herleiden naar het origineel. Bepaal aan de hand van het niveau van de leerling in hoeverre zij details en periodes in de kunstgeschiedenis, die bij de oorspronkelijke werken horen, moeten kunnen beschrijven . Maak een diavoorstelling (bijvoorbeeld door de afbeeldingen van alle originelen in een dropbox te verzamelen) van alle originele werken. Zet ze desgewenst op een tijdlijn om het in een tijdgeest te kunnen plaatsen. Laat vervolgens de leerlingen analyseren (dit kan ook een analyse van andermans werk zijn) van wat er is samengesteld en waarom e.e.a. bijzonder is. Hang de nieuwe werken – indien mogelijk – ook op de tijdlijn of maak er een mindmap van waarin de verbindingen worden gelegd. Ik denk dat leerlingen vanaf dit moment anders naar kunst kijken!

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75