• 2 september 2016
  • Nog niet zo heel lang geleden is het adviesrapport Onderwijs 2032 verschenen. Meteen al na publicatie riep het tegenstrijdige reacties op van voor- en tegenstanders, die elkaar niet zelden in de verbale haren vlogen. Voorstanders zagen in dit advies allerlei mogelijkheden om het enigszins verzuilde onderwijs te herzien, tegenstanders gooiden het vooral over de boeg van houden wat je hebt en niet aan kwaliteit inboeten. De Onderwijscoöperatie kreeg van de staatssecretaris de opdracht zo snel mogelijk (vóór 1 november 2016) te komen met de uitslag van een peiling onder docenten om te bezien hoe de vlag erbij hing: gaan we verder met dit advies of doen we iets anders? Vergis je niet: we praten hier over de peiling onder zo’n tweehonderdduizend docenten, dat doe je niet in een paar dagen. Enfin, er wordt nu hard gewerkt om een betrouwbare peiling, gebaseerd op een paar principiële punten uit het rapport te realiseren. Daarna komen de uitleggers aan het werk, die er een consistent verhaal en advies van moeten maken.

    Mijn icteaser-stukjes gaan meestal over ict en aanverwante zaken, gezien in het licht van onderwijs. Daar wil ik dan nu ook naartoe. Als je het advies goed leest, zie je daarin punten naar voren komen, die voor ict als lesinhoud in het onderwijs, goed van pas komen. Afgezien van de expliciet geformuleerde wens van digitale geletterdheid (logisch toch?), worden er bij curriculumontwikkeling elementen aangedragen, die bij vakken als informatica in de bovenbouw van havo en vwo al op diverse vlakken doorgevoerd worden. Het gaat dan over samenwerking tussen verschillende partijen (vormen van onderwijs en relevante partijen in het bedrijfsleven) die goed kunnen formuleren wat de stand van zaken is op ict-gebied. Wensen voor voldoende breed- en diepgang zijn voor de hand liggend; aanpassingen van de inhoud aan de dynamiek van ontwikkelingen is eveneens een vereiste. Concepten (basisideeën) kunnen daarbij vaak dezelfde blijven, maar contexten (concrete voorbeelden in de wereld) worden aangepast. Ook samenwerking met vakken die in belangrijke mate te maken hebben met ict, is voor de hand liggend. Wat informatica betreft: we zijn pro Onderwijs 2032.

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75