• 1 mei 2015
  • Als je reizen maakt, vind je het als frequente ICT-gebruiker altijd belangrijk te weten of vliegveld, hotel, appartement of ander onderkomen, een WiFi-verbinding heeft. Meestal reis ik per openbaar vervoer en zal een kort verslag doen van de ervaringen hiermee. De trein heeft in diverse Intercity-verbindingen de zogenaamde “WiFi in de trein” optie, die nou niet om over naar huis te schrijven is. Zodra je op je tablet of notebook akkoord hebt aangevinkt bij de vraag of je het goed vindt dat de NS je gratis WiFi aanbiedt, zie je via de bekende indicatoren op je mobiele apparaat dat er een goede verbinding is. Opgelucht na dit voorlopige succes begeef je je naar het Internet om daar bijvoorbeeld je mail te raadplegen. De snelheid waarmee dat doorgaans mogelijk is, is omgekeerd evenredig aan de snelheid waarmee aangegeven werd dat je nu wel mocht surfen. Soms kom je wel ergens binnen (bijv. je webmail) maar dan begint het wachten. In dat stadium geef ik het meestal al op en raadpleeg mijn mobieltje om hetzelfde te bereiken, maar dan op een kleiner scherm. Mijn motto: bied je het aan, doe het dan ook goed, gratis of niet gratis. Als het alleen vanwege de PR is, stop er dan maar mee.

    Vliegtuigen zouden heel goed WiFi-verbindingen kunnen aanbieden. In de huidige opzet is dat niet goed mogelijk, omdat er interferentie kan plaatsvinden tussen de WiFi-signalen en de communicatiesignalen in het vliegtuig en tussen vliegtuig en grondstations. In-flight WiFi bestaat, maar mag alleen gebruikt worden boven bepaalde hoogten en alleen voor SMS-verkeer of e-mailverkeer.

    Met hotels heb ik zeer verschillende ervaringen. Ik heb in prijzige hotels soms slechtere WiFi-verbindingen meegemaakt dan in middenklasse hotels of eenvoudige hotels. In een klein hotel aan de westkust van Schotland, waarvan ik van tevoren op Internet niet had gelezen of ze überhaupt Internet hadden, kreeg aan de receptie een code overhandigd waarmee ik ook op de bovenste verdieping van het hotel goed en snel kon internetten. Maar in een nogal klasserig hotel aan een boulevard in Brindisi, dat op het net beweerde de gasten in alle kamers een goede WiFi-verbinding aan te bieden, bleek alleen in de buurt van de lobby digitale communicatie met de buitenwereld mogelijk. Reactie van receptionist: ja, wat wil je, we moeten het met één apparaat doen. Daarbij zwaaide hij met zijn handen alsof hij een fontein imiteerde. Ze hadden (nog) niet gehoord van een WiFi-repeater of –extender. Ik denk dat bijvoorbeeld 4G het WiFi-gebeuren over enige tijd zal overnemen. De snelheid is al royaal genoeg.

    ReneFranquinetRené Franquinet
    René doceerde Nederlands en informatica in bovenbouw havo/vwo, was (eind)redacteur COS en redacteur Stepnet.
    Hij is bestuurslid en auteur van de informaticamethode Enigma, oud-voorzitter (erelid) van de docentenvakvereniging i&i. Actief bestuurslid Platform VVVO en beleidsmedewerker

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75