• 14 september 2015
  • Sinds informatica ook in de onderwijswereld bekend werd, is er al heel wat nuttigs en zinloos mee gebeurd. Nuttig was het in elk geval dat de leerlingen kennis maakten met de ict-wereld. Sinds informatiekunde als “vak” in de onderbouw onderwezen werd, vaak door docenten die meer enthousiasme dan deskundigheid aan de dag legden, is er veel veranderd.
    Aanvankelijk liep de school voor op wat leerlingen thuis aan apparatuur hadden. De school kon dus echt wat betekenen voor digibeten. Sinds pakweg 2000 is hier echter een grote verandering in gekomen. Leerlingen beschikten in toenemende mate zelf over een computer en leerden zichzelf via allerlei media en door trial and error ict-weetjes en praktische aanpak. Informatica- en informatiekundelessen leken zo soms lichtelijk overbodig: we weten het al, meneer. Nu kan een school de leerlingen op het niveau van de apparaten-diversiteit niet meer bijbenen. Dat is ook niet nodig. De principes van ict-kennis zijn niet zodanig veranderd, dat je daar elke week een update van moet geven. Als je de basisgegevens maar door hebt (dus de kneepjes van het vak) kan informatica veel nut voor je hebben.

    Dat is nu ook de opzet van een nieuw soort informatica in de bovenbouw, waarvoor het masterplan op dit moment door een commissie wordt uitgewerkt. Het gaat dan vooral om de concepten van informatica. Niet: hoe functioneert een usb-stick of een ssd-schijf, maar: welke principes liggen ten grondslag aan opslagmedia voor digitale data? Niet: hoe kan ik het ledenbestand van onze tennisclub op mijn pc in elkaar flansen, maar: hoe formuleer ik de juiste vragen waar ik via die database altijd antwoord op krijg?

    Dat is informatica in een nieuw jasje, niet het jasje voor één seizoen, maar een jasje dat bij de tijd blijft en altijd weer gedragen kan worden.

    ReneFranquinetRené Franquinet
    René doceerde Nederlands en informatica in bovenbouw havo/vwo, was (eind)redacteur COS en redacteur Stepnet.
    Hij is bestuurslid en auteur van de informaticamethode Enigma, oud-voorzitter (erelid) van de docentenvakvereniging i&i. Actief bestuurslid Platform VVVO en beleidsmedewerker

    komenskypost parnassys drp_animatie threeships prowise1 prowise1 RDL b2pn120x120
    sms-taal120x75