• 5 januari 2015
  • We zijn begonnen aan een nieuw jaar. Dat vind ik altijd een prettig gevoel. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met het verwijderen van de beschermfolie van een gloednieuwe gadget. Je staat aan het begin van iets moois en iets nieuws.

    Een schone lei. Ik doe niet aan goede voornemens, wel aan grote schoonmaak. Het flink de bezem halen door dingen geeft een nieuwe kijk op dingen, een nieuw perspectief en maakt ruimte voor nieuwe ideeën. Maar bovenal merk ik dat ik er efficiënter van wordt wat een groot voordeel is. Dit zijn drie dingen die ik standaard doe in mijn grote schoonmaakactie:

    1. Inbox Zero
      Niet voelt zo fijn als een lege e-mail inbox om het jaar mee te beginnen. Wat ik meestal doe is een keer goed door de berichten heenlopen die nog in mijn inbox staan en waarvoor actie nodig is. Alle andere e-mails archiveer ik. De acties verdeel ik vervolgens onder in dingen die ik in de komende twee dagen kan doen en acties die langer nodig hebben. De acties die langer nodig hebben verplaats ik naar een ‘later’ map en de andere acties handel ik af.Om te zorgen dat de e-mail niet direct weer ophoopt gebruik ik de tool Sanebox.  Die gebruikt je online profiel om uit te zoeken of een e-mail belangrijk is of niet. Niet belangrijke e-mails (nieuwsbrieven, sales mails, etc.) komen in een aparte inbox. Het werkt ongeveer zoals de Gmail promotie tabjes maar in mijn ervaring is het veel slimmer en effectiever.De andere Sandbox tool die ik onmisbaar vind zijn reminders. Wanneer ik een e-mail stuur waarop ik een antwoord verwacht bijvoorbeeld binnen een week stuur ik een BCC aan het e-mail adres 1week@sanebox.com. Sanebox houdt vervolgens deze mail in de gaten en ontvang ik geen reply dan komt die weer terug in mijn inbox. Dat is veel efficiënter dan de e-mail in mijn inbox laten staan of op todo lijstjes te zetten.Sanebox is een premium dienst en is beschikbaar vanaf $5 per maand.
    2. Controleer social media instellingen
      Bijna zonder dat je het in de gaten hebt krijgen apps en websites via social media netwerken steeds meer toegang tot onze gegevens. Iedere keer als je ‘sign-up with Facebook, Twitter of Google’ gebruikt geef je toegang tot je gegevens. Ik verlies altijd uit het oog waar ik toegang aan heb gegeven en gebruik daarom de eerste week van het jaar om dit allemaal eens na te lopen.Daarbij is het bijzonder handig om de website MyPermissions.org te gebruiken. Deze website geeft direct links naar de permissie pagina’s van alle grote social media websites en maakt het nakijken en opschonen daarmee een stuk sneller en efficiënter.Ik kies ervoor om alles handmatig door te lopen maar MyPermissions heeft ook de mogelijkheid om een automatische scan te doen en alles in een overzicht te zetten of om het via een Android of iOS app te doen.
    3. Organize!
      Fysiek schoonmaken en organiseren hoort er ook bij. Daarom ruim ik mijn fysieke werkplek aan het begin van het jaar meestal grondig op en maak ik een plan hoe ik kan voorkomen dat het binnen de kortste keren weer ongeorganiseerd wordt. Dat laatste blijkt altijd de grootste uitdaging…maar het gevoel van een opgeruimde werkplek is heerlijk.Inspiratie nodig om op te ruimen en te organiseren? Ik kijk altijd de onderstaande video waarbij filmmaker Casey Neistat een tour geeft door zijn tot in de puntjes georganiseerde en efficiënte studio in New York City.

    Ik wens iedereen een efficient en georganiseerd 2015!

    remcobron Remco Bron
    so many thoughts
    mobiel: +31-643265860
    e-mail: remco.bron@somanythoughts.nl
    twitter: @remcobron
    linkedin: http://nl.linkedin.com/in/remcobron

     

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75