• 14 oktober 2016
  • Scholen kunnen succesvoller zijn met iPads.
    Horen digitale snufjes als een iPad in een smartphone wel of niet in het klaslokaal? Daar zijn de meningen aardig over verdeeld. De ene docent ziet er het nut van in en gebruikt de tablet en smartphone volop als lesmiddelen, de andere docent gebruikt het liefst nog een krijtbord. Duidelijk is wel dat scholen effectiever met iPads om kunnen gaan en zo meer succes uit de digitale lesmethode kunnen halen. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeken naar digitaal leren.

    Directe feedback
    Tegenwoordig zijn klassen zo groot, dat de docent maar weinig tijd heeft om alle leerlingen één-op-één van feedback te voorzien. Dat is waar een zelfcontrolerend programma van waarde kunnen zijn. Squla is één van deze programma’s. Met een klik op de knop weet de leerling of zijn of haar antwoord goed of fout is, en wat er verbeterd kan worden.

    Bijkomend voordeel is dat de vragen volgens Cito-model worden gesteld. Daarmee kunnen kinderen zich al voorbereiden op de jaarlijkse Cito-toets. Game-ontwikkelaars en leraren werken samen om het programma verder te ontwikkelen en in te spelen op de veranderingen in het onderwijs. Voor kinderen van groep 1 tot en met 3 is er bijvoorbeeld extra veel beeld en geluid, om de zintuigen te blijven prikkelen.

    Aanbod is er genoeg, voor alle vakken: van rekenen tot geschiedenis en van sociale vaardigheden tot natuur en techniek. De tijd dat een app alleen maar ‘spelend leren’ aanbood is voorbij: de iPad kan nu echt een ondersteunende rol in het onderwijs spelen door directe feedback te leveren. Niet alleen voor jonge kinderen, maar ook voor kinderen in de brugklas, waar de tablet toch al aan populariteit wint.

    Effectiever inzetten
    Scholen gebruiken de iPad steeds meer (zie artikel bij Kennisnet), maar nu nog te vaak om trendy te zijn, stellen onderwijsvernieuwingsadviseurs van de stichting Kennisnet al eerder dit jaar. Daardoor heeft het gebruik van een tablet in de klas nog geen goede naam opgebouwd. Leerlingen zouden er door afgeleid raken en tot slechtere prestaties komen. Volgens de adviseurs heeft dat niet met het middel te maken, maar met hoe het wordt ingezet.

    Er moet meer nagedacht worden over hoe, waar en wanneer docenten een iPad willen inzetten. Dat valt ook met technische ondersteuning: er moeten genoeg medewerkers zijn die de leerlingen kunnen ondersteunen bij problemen en er moet aandacht zijn voor het leren werken met een digitaal middel.

    Zelfstandig aan de slag
    Of een iPad werkt in de klas, heeft vooral te maken met de leerling. Sommige leerlingen zijn sneller afgeleid dan anderen. Dat is waar de menselijke docent het verschil kan maken. Deze kan namelijk motiveren om zelfstandig aan de slag te gaan. Niet alleen door een leerling aan te moedigen, maar ook door in te grijpen.

    Met een druk op de knop houdt de docent in de iPads in de gaten. Hij of zij kan direct meekijken en eventueel applicaties afsluiten. Het gaat niet alleen om het leren van een vak, maar ook om het leren omgaan met verantwoordelijkheden.

    Vorming
    Volgens de Universiteit van Gent kan technologie ons daar bij helpen. We zijn genoodzaakt om na te denken en te experimenteren met het scherm. Welke verantwoordelijkheden komen er bij kijken? Is leren typen niet net zo noodzakelijk als leren schrijven? Welke vaardigheden heeft onze maatschappij in de toekomst nodig op de arbeidsmarkt?

    Docenten moeten zich deze vragen stellen en uitvinden hoeveel schermtijd nuttig is voor hun leerlingen. Dan wordt er echt nagedacht over het onderwijs, is de mening van verschillende onderzoekers.

    Max Maas
    Communicatiemedewerker Squla

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75