• 18 december 2014
  • Recensie door Aad van der Drift.

    Nog voor de eeuwwisseling werkte ik op mijn school, het Zernike College te Haren, met Blackboard. Waarschijnlijk waren wij de eerste middelbare school die met E-Learning aan de slag ging.  Trial and error waren de norm, maar jammer genoeg was er weinig uitwisseling over wat nu wel en niet werkte. In zekere zin is dat nog steeds zo in het onderwijs. De programma’s waarmee men E-Learning cursussen kan opzetten zijn sterk verbeterd. Internet is sneller en multimedialer, maar toch wordt er nog heel wat afgetobd bij het maken van efficiënt en goedwerkend online lesmateriaal voor het VO en MBO.

    Klaas Bellinga onderneemt met het boek “E-Learning maken” een zeer goede poging om E-Learning geschikt te maken. Hij legt op inzichtelijke manier didactische begrippen en modellen op een heldere en prettig wijze uit. Klaas Bellinga is een onafhankelijk E-Learning adviseur die scholen en bedrijven van onafhankelijke adviezen voorziet om e-learning te realiseren en te implementeren. Vanuit deze professie en ervaring is dit boek geschreven. Op zijn website e-learningmaken.nl houdt hij voor een ieder de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-learning bij.

    Lesmateriaal kan dankzij de digitale revolutie tegenwoordig betrekkelijk snel en goedkoop geproduceerd worden. Met de vele tools die er zijn is het mogelijk niet alleen didactisch verantwoorde, maar ook leuke en inspirerende lessen en trainingen te maken. Toch zijn veel docenten huiverig om digitaal lesmateriaal te ontwikkelen. Het boek wil de basis leggen om een echte e-learningspecialist te worden. Begrippen als TPack model, Leerstijlen van Vermunt en de E-Module Driehoek komen in makkelijk leesbare eenheden naar voren en worden gekoppeld aan het zelf opzetten van een verantwoorde cursus.

    In het PO en VO zal bij e-Learning al snel gedacht worden aan een mix van online materiaal en het klaslokaal. Wilfred Rubens heeft dit ooit gedefinieerd als Blended-Learning. Uiteraard komt dit ook aan de orde. Alles is dan weer verpakt in een degelijke achtergrond. Het boek is daarom niet alleen handig als voorbereiding op de eventueel te maken online cursussen, maar ook als definitie van hoe een docent een bepaalt leerdoel wil bereiken.

    Veel bedenkers van leermodellen komen aan bod (zoals Merriënboer, Verbeek, Miles, van Gelder en Geerligs/van Veen) waarbij de inzichten van Bloom en Marzano voor de uitgangspunten zorgen. Deze complexe theoretische onderbouwing wordt in dit boek heel eenvoudig uitgelegd en toepasbaar gemaakt. Er zijn volgens de auteur diverse e-learningtools voor de vele in het boek genoemde werkvormen. Tools zijn aan de actualiteit onderworpen. Als ze langer bestaan worden ze ook nog eens regelmatig aangepast. Derhalve verwijst het boek dan ook naar de eerder genoemde website: e-learningmaken.nl. Helaas trof ik daarop nog geen aanpassingen. In het boek worden 12 soorten tools genoemd. Wie eenmaal weet wat en hoe hij een e-learning cursus wil maken kan op zoek gna naar de tools. Zelf verwijs ik graag naar Top 100 Tools for Learning 2014 waar de beste tools van 2014 staan.  Klaas Bellinga heeft ze gecategoriseerd, hieronder geef ik er tien met een voorbeeld.

    1. Videobewerking: Movie Maker of iMovie
    2. Gestandaardiseerde animaties met spraak
    3. Infographics
    4. Stopmotion of Boinx
    5. Schermfilmpjes
    6. Audiobewerking
    7. Fotobewerking
    8. Mock-ups (illustraties als voorbeeld maken)
    9. Webinar
    10. Oefenen van lesmateriaal

    Met de tips en suggesties is het makkelijker zelf een goede e-learning cursus te maken. De focus van dit boek ligt op het ontwikkelen van e-learning die geschikt is voor zelfstudie, maar ook om aan de slag te gaan met blended learning.. De naam van het boek is bijna misleidend, waardoor dit zeer waardevolle boek en naslagwerk mogelijkerwijs aan velen met belangstelling voor didactiek en onderwijs ontsnapt. Het ontbreken van een woordenlijst is een nadeel dat wellicht in een volgende druk erbij zou kunnen.

    Het boek is zeer geschikt voor wie wil nadenken over modern onderwijs en daar is E-Learning een modern onderdeel van. Zelden heb ik zo prettig gelezen over didactische concepten en leertheorieën. Uiteraard er op gericht om de inzet van E-Learning effectiever te maken. In dat laatste is de auteur zeer goed geslaagd.

    Basisboek E-Learning maken
    Auteur: Klaas Bellinga
    Paperback: € 39,95
    ISBN: 9789462544598

     

    Drift_vd_Aad

    Aad van der Drift – Weblog


    Reactie Auteur

    De eerste aanvullende actualisering van de besproken tools in het boek zal in februari 2015 op de website e-learningmaken.nl verschijnen. Suggesties hiervoor zijn altijd welkom en zullen beoordeeld en beschreven worden.

    De aanvulling van de ‘Top 100 Tools for Learning 2014’ door recensent Aad van der Drift op de door mij beschreven tools is een prachtige toevoeging. De suggestie van een woordenlijst neem ik zeer ter harte en zal bij een volgende druk worden toegevoegd. Mogelijk al eerder op de website e-learningmaken.nl.

    Hartelijke groeten,
    Klaas Bellinga

    komenskypost RDL b2pn120x120 sms-taal120x75