• 20 december 2016
  • Het lijkt wel alsof programmeren voor kinderen in het basisonderwijs meer in de belangstelling staat dan in het voortgezet onderwijs. Loop over de grote onderwijsbeurzen en het valt direct op dat er voor het PO mooie technologische hulpmiddelen en boeken zijn.

    Over drie jaar is iedere basisschool verplicht aandacht te schenken aan technologie en wetenschap waar ook programmeren bij hoort. De boeken van “Programmeren kun je leren” besteden aandacht aan zowel de leerling als de leraar die met het materiaal moet werken en mogelijk zelf niet zo handig is.

    De serie bestaat uit een docentenhandleiding en vier degelijke boekjes. Het boekje is afkomstig uit Engeland waar op de Engelstalige versie ook nog aan toegevoegd is “The Troubleshooting handbook for parents and teachers”.

    M.b.v. de serie Programmeren kun je leren kun je dus ook als leraar snel de beginselen van het programmeren onder de knie krijgen. In vier delen maak je gaandeweg kennis met verschillende manieren van programmeren en programmeertalen.

    Voor wie is Programmeren kun je leren geschikt?
    Programmeren kun je leren is geschikt voor leerlingen van groep 6 tot en met de eerste leerjaren op VO scholen. Leerlingen kunnen dus vanaf groep 6 redelijk zelfstandig aan de slag met de boeken. Voor ondersteuning door de leraar is een handleiding toegevoegd. Dezelfde handleiding biedt de mogelijkheid om leerlingen extra opdrachten te geven.

    Inhoud van de vier boekjes

    1. Boek 1 – Programmeren kun je leren
      Programmeren is stap voor stap instructies geven aan de computer. In deze serie wijzen hulprobots je de weg, zodat je alles goed begrijpt. Nog nooit geprogrammeerd? Aan de hand van dit boek ga je aan het werk met Logo en Scratch en leer je over algoritmes, instructies geven en debuggen. Je leert hoe je schildpadden en robots over je scherm kan laten lopen.
    2. Boek 2 – Programmeren kun je leren
      In dit boek staan tips om sneller te kunnen werken. Programmeren wordt makkelijker door lussen, herhalingen en variabelen te gebruiken. Je leert meer in Logo en je bouwt programma’s en games in Scratch. De hulprobots helpen je ook deze keer weer. Je leert werken met geluid in Scratch en schrijft zelf een doolhofspel.
    3. Boek 3 – Programmeren kun je leren
      Wat als? In deel 3 leer je hoe je keuzemogelijkheden met ‘als’ inbouwt. De ‘if’-instructie is heel belangrijk als je programmeert. Hiermee laat je de computer ‘beslissingen‘ nemen. Je werkt met Scratch, Python en Sprites. Je schrijft een quiz-programma in Python en smeert een robotboterham! Ook de hulprobots zijn in dit deel weer van de partij.
    4. Boek 4 – Programmeren kun je leren
      In boek 4 word je steeds handiger in het programmeren. Je maakt webpagina’s in HTML. Ook gebruik je JavaScript voor interactieve webpagina’s. HTML en JavaScript zijn de talen die je nodig hebt als je wilt programmeren voor websites. Bouw met hulp van dit boek zelf een site over je lievelingsdieren! De hulprobots staan weer klaar met tips en trucs.

    De schrijver en gelukkig ook de vertalers is het gelukt een handzame serie van stevig gekafte boekjes te maken die zeer praktisch in de klas ingezet kunnen worden. Het is goed dat de bruikbare programmeerconcepten (Logo, Scratch, Python, HTML en Javascript) worden uitgelegd en met elkaar vergeleken. Met een beetje inspanning kan een leraar hier goed mee uit de voeten. Ook voor ouders die met hun kinderen aan de slag willen is het een heel aardige methode. De uitgever claimt dat met de uitleg over de programmeertalen leraren en ouders in staat zullen zijn om problemen en storingen op te lossen. Dat laatste betwijfel ik, want programmeren moet je doen en onderhouden. Mogelijk is deze serie een aanzet daartoe,

    Drift_vd_Aad Aad van der Drift (Zernike College)

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75