• 14 mei 2012
  • Anthony SalcitoAfgelopen dinsdag werd er in Den Bosch SamSam 2012 gehouden, een congres over technologie en onderwijs. Dit congres wordt jaarlijks gehouden en wordt o.a. door Microsoft gebruikt om bedrijven in contact te brengen met hun klanten, in dit geval mensen dus uit het onderwijs. De dag begon met een key-note van Anthony Salcito, vice president van Microsoft Education. Hij sprak de zaal toe met als onderwerp The education roadmap for the future.

    Salcito werkt al zo’n 20 jaar bij Microsoft en is begonnen met het programma Partners in Learning. De toehoorders werd een beeld voorgeschoteld hoe Microsoft de toekomst ziet als het gaat om gebruik van technologie in de klas. Het zijn, volgens Salcito, vooral de leerlingen die meer verwachten van de gebruikte techniek: zij leven nu in de automation age. Een verandering die begonnen is met het tijdperk van de industriële revolutie. Het is ook een andere manier van leren geworden – communicatie van leerling naar docent is op basis van een how-conversation.

    Daarbij moet volgens Salcito niet het invoeren van de techniek centraal staan, maar het resultaat. Immers voor een docent of schoolleider is het in de klas brengen van allerlei soorten van techniek heel eenvoudig; je koopt gewoon materiaal en je denkt als schoolleider dat je het dan ook opgelost hebt. Het gaat erom dat de leerling dus centraal komt te staan. Je hebt hiervoor drie cirkels nodig: People – Process – Environment. Dan gaat samenwerking en delen een rol spelen; iets wat nu nog te weinig gebeurd tussen leerlingen onderling.

    Voor de ontwikkeling van ict in het onderwijs zou het heel goed zijn om te kijken naar hoe de games-industrie werkt. Salcito haalt hier het onderwerp Gamification aan – games dus zo maken dat ze ook op een intructieve manier gebruikt worden door leerlingen. Het is dan niet gelijk game over maar de leerlingen gaat dan verder met leren totdat hij wel goed gescoord heeft. Het rode potlood (FAIL) hoeft dan door de docent minder gebruikt te worden. Vormen van gamification zijn ook nu al in gebruik in auto’s: zo vertelt Salcito dat medewerkers van Microsoft regelmatig in hybride auto’s rondrijden. Op het – elektronisch – dashboard is, naast meters voor snelheid etc, ook een plant te zien. Die groeit als de gebruiker beter op zijn snelheid let, op de manier van rijden, maar ook hoe deze afremt. De plant gaat er echter slechter uitzien als de bestuurder niet zo goed rijdt.

    Salcito ziet, zoals velen met hem, wel een ontwikkeling dat iedereen zijn eigen device mee gaat nemen naar school. Hiervoor moet de leerling wel voorbereid zijn in 21st century skills. Daarom ook werkt Microsoft samen met partners zoals Intel om dit aan leerlingen en studenten uit te leggen (zie website atcs21s.org).

    Na de key-note kregen de bezoekers de gelegenheid om uit te zwerven over de diverse workshops (zo’n 20 workshops werden aangeboden) . Natuurlijk waren dit vooral Microsoft-gerelateerde onderwerpen zoals het gebruik van Office 365 en SharePoint 2010, maar dit werd wel door mensen uit de praktijk gepresenteerd. Tevens waren er een aantal leveranciers aanwezig.

    Afsluitend werd er nog een ronde tafel gesprek gehouden met een aantal schoolbestuurders en hoofden ict. Hierbij was Salcito ook aanwezig en werd er gesproken over de 21st century skills en hoe deze in scholen in te zetten en / of te ontwikkelen.

    Harry DuboisHarry Dubois
    Harry is webmaster van het ICT Café en hoofd ICT Corderius College te Amersfoort. Daarnaast is hij Apple Dinstinguished Educator The Netherlands. Twitter: @ictcafe

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75