• 20 september 2012
  • door Michel Boer

    Gamemaker4school lightNaast Gamemaker4School (zie de dubbelrecensie) voor het voortgezet onderwijs, is er sinds kort ook een Gamemaker4School-Light, speciaal voor kinderen uit het basisonderwijs. Ook dit boekje is geschreven door Pauline Maas, Aad van der Drift, Wouter Baars en Folkert Oldersma en maakt gebruik van het programma GameMaker (versie 8.0 of 8.1).

    Het boekje is een soort klapper, niet al te groot en dus handig in gebruik naast je computer. Veelbelovend wordt de leerling, waarvoor het boek bedoeld is, gemotiveerd aan de slag te gaan om zelf te games maken. Uit de tekst blijkt dat deze aan het eind van level 7 dit zou moeten kunnen. De auteurs hebben heel toepasselijk hoofdstukken vertaald in levels. Na het voorwoord van Mark Overmars, de bedenker van GameMaker, kan de leerling aan de slag met Gamemaker. In level 1 wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je GameMaker kan downloaden en installeren. Iedere stap wordt helder omschreven en ondersteund door de vele kleurrijke illustraties. Extra uitleg of vertaling van termen staan in opvallende blauwe kaders. Ook worden de oefenbestanden opgehaald, hierbij kan een leerling nog wel wat hulp gebruiken als deze niet zo bekend is met zip-bestanden.

    Gamemaker4school lightIn de volgende twee hoofdstukken leert de leerling daadwerkelijk hoe het programma GameMaker werkt. Aan de hand van een tweetal voorbeelden worden de basis-begrippen- en handelingen uitgelegd. Hierbij past de leerling een spel aan. Dit gaat stapsgewijs en met de plaatjes kan de leerling dit ook wel zelfstandig. De extra helpkaarten aan het eind van level 2 en 3 geven de leerling de mogelijkheid de stof nogmaals te herhalen en te verdiepen. In level 5 en 6 wordt de leerling steeds verder meegenomen in de mogelijkheden die GameMaker biedt.

    Level 4 en 7 zijn afwijkend. In level 4 wordt de leerling even meegenomen in de geschiedenis van games. Heel herkenbaar waarschijnlijk voor de leerkracht of ouders, wie kent het spelletje pong nou niet. Twee streepjes op het scherm en proberen om een balletje terug te slaan. Uiteraard lijkt dit totaal niet meer op de hedendaagse games. In 40 jaar is er behoorlijk veel veranderd! Waarschijnlijk leuk om door te lezen, al zal een leerling waarschijnlijk snel weer verder willen gaan met het maken van een spel. In level 7, het laatste hoofdstuk van het boekje, leert de leerling nog iets over het maken van een eigen game. Na de 4 hoofstukken waarin een bestaand spel werd veranderd, moet de leerling dus zelf aan de slag. Hopelijk heeft hij of zij voldoende inspiratie opgedaan om zelf verder te gaan met GameMaker.

    Maar hoe werkt dit in de praktijk? Heel toevallig mocht ik met een aantal leerlingen uit groep 7 en 8 met het boekje aan de slag. Het werd als een activiteit na schooltijd aangeboden. De kinderen hadden de week ervoor al level 2 gedaan en konden nu met de derde level aan de slag. Na een hele korte uitleg, het aanpassen van PacMan, gingen de leerlingen enthousiast aan de slag. Opvallend (?) hoe kinderen dan werken. De een gaat stapsgewijs aan de slag en volgt braaf het boekje, de ander leest hier en daar wat (of niet), vraagt hoe het moet en experimenteert dan wat. Dan moet je goed in GameMaker zitten om eventuele foutjes op te sporen. Het aantal mogelijkheden is namelijk nogal uitgebreid. Anderen vinden het juist weer erg leuk om erg veel aandacht te schenken aan de sprites, de bewegende plaatjes in een game. Mocht je met GameMaker4School light willen gaan werken in de klas, dan is het echt aan te bevelen dat kinderen de stappen te laten volgen.

    Gamemaker4school lightDaarnaast is het verstandig regelmatig met de leerlingen terug te koppelen wat zij nu precies geleerd hebben. Stapjes volgen kunnen kinderen goed, maar zij moeten ook weten wat er op dat moment geleerd is. Daarnaast is het erg leuk als kinderen verder willen gaan dan het boekje. Heel verbaasd reageren ze bijvoorbeeld dat je niet automatisch naar een nieuw level gaat in een zelfgemaakt spelletje; de opmerking dat zij dat allemaal zelf moeten maken, doet ze beseffen dat er dus heel wat komt kijken bij het ontwikkelen van software. Het gaat allemaal niet vanzelf wat op een computer staat, het is allemaal gemaakt door mensen. Dat maakte de kinderen overigens niet minder enthousiast om te bedenken hoe je naar een nieuw level kan gaan…

    Maar waarom zou je met kinderen op de basisschool een game willen maken? Een aantal kinderen zal dit heel erg leuk vinden om te doen. Creatief zijn, problemen oplossen en bedenken hoe je iets kan programmeren. Tevens ontdekken ze ook dat alles wat voor de computer, Wii of Nintendo door mensen verzonnen en gemaakt is. De huidige generatie weet niet beter; je zet de computer aan en je kunt aan de slag. In de toekomst zal de rol van software steeds belangrijker worden, de bedenkers en programmeurs van die software zitten nu op school. Met GameMaker raken kinderen mogelijk geïnteresseerd in deze tak van de ICT, we hebben ze in de toekomst hard nodig!

    Michel BoerMichel Boer
    Michel is naast leerkracht tevens iCoach op de Theo Thijssen-school in Waddinxveen. Hij bouwde de schoolsite. Voordat hij het onderwijs in ging, werkte Michel ruim 10 jaar in de ICT. Tevens begeleidt hij scholen op het gebied van ICT. Hierbij staat het TPACK-model centraal. Zie ook
    Eduvator.


    Reactie Namens de auteurs: Pauline Maas
    Het is fijn de recensie te lezen van Michiel de Boer. Wij als auteurs hebben dezelfde ervaring uit de praktijk dat leerlingen niet altijd het stappenplan volgen wat in een boek staat. Als docent moet je inderdaad wel wat ervaring hebben met GameMaker om klas met leerlingen hierin te kunnen begeleiden. Het boek GameMaker4School geeft je hierbij handvaten. De opmerking in de voetnoot van Michiel wordt door ons ondersteund. Een aantal leerlingen uit de klas zullen het heel erg leuk vinden om games te maken met GameMaker en zij gaan misschien later keuzes maken om voor ict te kiezen. We hebben ze inderdaad straks hard nodig.


    Aanbod uitgeverij Van Buurt Boek
    Passend bij deze recensie ziet ook de uitgever dat de aandacht voor ICT in het onderwijs een steuntje in de rug kan gebruiken. Om kinderen ervaringen te laten opdoen met het maken van een eigen game, bieden wij tijdelijk een startset van 10 exemplaren aan voor € 99,-. Onder alle aanvragers worden 10 gratis sets weggeven! Profiteer er nu van en laat kinderen plezier beleven aan ICT: kies voor GameMaker4School!

     

    komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75