• 20 maart 2015
  • “Iedere revolutie in het onderwijs start met een lege beurs”

    Bovenstaande rake tekst was één van de 146 reacties op een artikel over mijn NOT-lezing op de site van Geen Stijl roblox downloaden chromebook. Dat zat zo: eind januari, verzorgde ik een presentatie over 30 jaar ICT in ons onderwijs. Een samenvatting is als blog op mijn site te lezen vmware tool herunterladen. Een dag voor mijn lezing werd ik benaderd door een journaliste van de Telegraaf met de vraag of ik al een tipje van de sluier kon oplichten. Ze had kennelijk via de NOT-site of Twitter over mijn presentatie had gelezen, Dat leek me geen probleem dus ik mailde een samenvatting autorennen games download for free. Vervolgens kreeg ik een uur later haar artikel in concept gemaild. Na enkele kleine wijzigingen ging het stuk terug. En nu maar hopen dat de krant het de volgende dag mee zou nemen deutschrap beats free. Niet dus. Maakt niet uit, het was een leuk verhaal dat ik altijd nog wel ergens gebruiken.

    De volgende ochtend kreeg ik, lopend van Utrecht CS naar de jaarbeurs, een tweet van Patrick Woudstra met de mededeling dat er een artikel op de site van de Telegraaf stond herunterladen. Leuk, was het toch niet allemaal voor niets geweest.

    Ik hield mijn presentatie voor een redelijk gevulde zaal. Tijdens de lunch kreeg ik weer een tweet van Patrick, nu met de mededeling dat Geen Stijl het bericht had overgenomen musik oldies kostenlos downloaden. De teneur van mijn lezing was dat het wel erg lang duurt voordat ICT echt in het basis- en voortgezet onderwijs is geïntegreerd. Maar er was ook goed nieuws (zo hoort het), er lijkt nu echt schot in te zitten, wat mede kwam door een nieuwe generatie docenten kostenlos musik von spotifyen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het bezoek aan de NOT mijn verwachten wel temperde. Het was toch vooral drukwerk dat op de stands domineerde. Wat een verschil met BETT definieren der dateifreigaben für das herunterladen von definitionsupdates.

    Terug in Amsterdam was ik benieuwd of er nog reacties waren op het artikel op de beide websites. Wie schetst mijn verbazing als blijkt dat meer dan 100 lezers reageerden op het artikel op de Telegraafsite en bijna 150 op de Geen Stijl site england hand db free font. Dat was andere koek dan de columns die ik het verleden voor COS, de Telegraaf en Vives schreef. Allemaal gedrukte bladen die hoogstens enkele reacties per column opleverden zhpcleaner.

    De overgrote meerderheid van de reacties op internet had een instemmend karakter. Vaak ging men met anekdotische verhalen terug naar de eigen schooljaren (waaruit je kon opmaken dat meeste scribenten zo tussen de 30 en 40 jaar waren). De teneur was dat men op de eigen school toch wel heel weinig met ICT in de weer was. Iemand schreef dat hij een spreekbeurt gaf met gebruikmaking van PowerPoint. Zijn leerkracht begreep er helemaal niets van. De onkunde en het gebrek aan kennis bij de leraren was een veel genoemd issue. Bij de Telegraaf was er een behoorlijk deel PVV-achtige reacties in de trant van weer het zoveelste (ICT)project van de overheid dat uitdraait op een teleurstelling en zakkevullers… Ook het gebrek aan ICT kennis bij de overheid en het parlement werden genoemd. Voor mij was opmerkelijk dat de reacties op Geen Stijl langer en serieuzer waren. Dat had ik niet verwacht. Er waren duidelijk nogal wat ICT’ers die hun mening gaven. Dat varieerde van ze moeten met Coding al op de basisschool beginnen tot aan leer ze beter goed rekenen en schrijven.

    Enkele citaten:

    • “Ik denk dat het echt fantastisch zou zijn als iedereen een klein beetje zou kunnen programmeren. Niet alleen is het een heel erg nuttige vaardigheid waar echt heel erg veel vraag naar is, maar een beetje kunnen programmeren leert je volgens mij ook op een heel andere manier naar problemen kijken.”
    • “Coding, bedoeld als inkloppen heeft geen zin, daar komt nog bij dat de technologie zo snel verandert dat het voor de school toch niet is bij te benen.”

    Overigens de reactie die als kop boven deze column (“Iedere revolutie in het onderwijs start met een lege beurs”) staat is zeker waar als het gaat om de introductie van IT de jaren ’80. Geld was er nauwelijks. Een andere conclusie valt ook te trekken: zaken als ICT, coding en programmeren blijken echt te leven bij de mensen in het land.

    door: Jan Lepeltak

    janlepeltak

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75