• 13 mei 2001
  • Waarom een website voor CKV 2/3 ?

    Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met een website voor CKV 2/3. Het idee daar achter was, dat het mij zinvol leek om op deze manier het door mij ontwikkelde materiaal voor dit nieuwe vak, met andere collega’s uit te wisselen klingeltöne samsung s10 herunterladen. Ook voor leerlingen zou het een goede mogelijkheid bieden om alle informatie over het vak, alsmede de inhoud van de lessen, steeds in geactualiseerde vorm terug te kunnen vinden op het internet.

    Daarnaast kwam in de argumentatie van het ministerie om het vak CKV 2/3 voorlopig nog niet verplicht in te voeren, steeds naar voren dat er nog te weinig materiaal ontwikkeld zou zijn, en dat docenten ook niet goed raad zouden weten met dit nieuwe en zeer omvangrijke vak elsterformular 2019en. Daarom heb ik besloten om mijn bijdrage aan het opstarten van dit nieuwe vak te leveren in de vorm van een website, waarbij iedereen die dat zou willen, informatie en lesvoorbeelden van de website zou kunnen plukken.

    Nu waren er aanvankelijk nogal wat collega’s die tegen mij zeiden: waarom zet jij toch alles gratis op je website ? Mijn idee was echter dat het in het beginstadium belangrijk was om tot uitwisseling te komen, om op deze manier het nieuwe vak op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij collega’s e.a. confrontatiematrix excel downloaden. En de mogelijkheid van uitwisseling van informatie via een website leek daarvoor uitermate geschikt. Dat het mij in eerste instantie veel energie gekost heeft om het materiaal te ontwikkelen en dat het in het begin nog niet zo heel veel opgeleverd heeft heb ik maar voor lief genomen. Nu naar een jaar kan ik echter stellen dat de website mij meer opgeleverd heeft dan ik verwacht had: collega’s hebben spontaan reakties, verbeteringsvoorstellen, maar ook hun eigen materiaal (op cd-rom) gestuurd emule musik download kostenlos. Naar aanleiding van het materiaal op de website is er inmiddels contact gelegd met een uitgeverij.

    Het materiaal dat op de website: http://home.planet.nl/~mt.van.de.kamp of via www.theresialyceum.nl – vakken:CKV 2/3, te vinden is, is voor een belangrijk deel in goed overleg met collega’s uit de regio Tilburg ontstaan. Daarbij moet ik de namen noemen van mijn collega’s Th.Vossen (mijn collega CKV 2/3 muziek van het Theresialyceum), M. Janssens (collega CKV 2/3 van het Pauluslyceum en collega vakdidaktiek Fontys ) en M whatsapp bilder gehen nicht zu downloaden. Blom (collega CKV 2/3 van het Willem II College en collega vakdidaktiek Fontys). Wij zijn vanaf september 1999 op onze scholen begonnen met het vak CKV 2/3 en hebben daarvoor zelf materiaal samengesteld, dat we naderhand met elkaar uitgewisseld en besproken hebben. We hebben op deze manier een soort format gemaakt, waarbij de opzet van het vak CKV 2/3 binnen het kader van het studiehuis ontwikkeld is. Leerlingen leren op deze manier bij het vak CKV 2/3 onderzoeksmatig te werken omdat we voor activerende werkvormen gekozen hebben bij het vak CKV 2/3 outlander musik kostenlos downloaden. Op de website staan daarvan voorbeelden.

    Verder kunt u op de website lezen wat de opzet van het vak CKV 2/3 op het Theresialyceum is geweest; wat naar mijn idee de legitimatie is voor de cultuurvakken binnen het voortgezet onderwijs; wat de inhoud is van deze nieuwe vakken; lesmateriaal voor CKV 2 en voor CKV 3. Het is mijn bedoeling om alles steeds verder uit te blijven breiden, en te actualiseren. Op deze manier blijft de website hopelijk een actueel beeld geven van de laatste ontwikkelingen van het vak von youtube herunterladen auf iphone.

    Inmiddels is gebleken dat zowel collega’s als leerlingen en andere belangstellenden dankbaar gebruik gemaakt hebben van het materiaal op de website. Via de mogelijkheid op de website om te reageren heb ik al heel wat reacties ontvangen van collega’s die aangeven dat ze met het lesmateriaal aan de slag gegaan zijn – al dan niet in aangepaste vorm amazon prime borrowed movies. Ook heb ik van leerlingen van andere scholen soms vragen ontvangen, die ik vervolgens aan mijn leerlingen heb doorgegeven, zodat er ook werkelijk een bredere uitwisseling zou gaan ontstaan. Ook op het niveau van uitwisseling door studenten, die op enigerlei wijze met CKV te maken hebben, zijn er al de nodige uitwisselingen als gevolg van de website ontstaan Read books.

    Niet alleen via de website is er een goede uitwisseling tussen docenten ontstaan, ook via een besloten emailnetwerk wisselen een 15-tal collega’s en ik materiaal uit aan elkaar. Dit systeem werkt erg positief: je kunt op deze snelle manier met collega’s van gedachten wisselen maar ook toetsmateriaal ruilen e.d. Dat heeft al heel wat werk bespaard maar ook tot discussies over het vak en de kwaliteit van het vak geleid from bs.to. Ik kan daarom het uitwisselen van informatie via een website als een van de mogelijkheden voor het onderwijs daarom van harte aanbevelen aan collega-docenten.

    Het leren werken met informatie die op een website te vinden is, heeft voor leerlingen ook nog een ander doel. Leerlingen die het vak CKV 2 afsluiten, doen dat met een examen op cd-rom. Dit jaar hebben wij op onze school dit examen voor het eerst afgenomen, en leerlingen waren heel enthousiast voor deze nieuwe manier van toetsen maken. Natuurlijk is het daarom van groot belang dat leerlingen tijdig leren om te gaan met ICT, zodat ze naast de vakinhouden van CKV 2 ook de nieuwe media leren toe te passen, bijvoorbeeld via het leren werken met informatie die verspreid wordt via internet.

    ICT zorgt er daarnaast voor dat docenten samen (landelijk) het onderwijsprogramma van vakken zoals CKV 2/3 kunnen actualiseren en de kwaliteit van onze vakken sterk mede kunnen bepalen zonder dat we daarvoor in deze afhankelijk zijn van het ministerie (of onderwijsondersteunende instanties), en dat past volgens mij helemaal bij meest recente plannen voor meer autonomie die het ministerie gelanceerd heeft. Nu hoeft het ministerie wat mij betreft alleen nog even snel het vak CKV 2/3 verplicht in te voeren, zodat wij weer met een gerust hart verder kunnen werken aan de ontwikkeling van dit vak.


    Marie-Therese van de Kamp, docente CKV 1, 2/3 Theresialyceum, docente vakdidaktiek CKV Fontys Tilburg.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75