• 2 februari 2002
  • Gebrekkige expertise van docenten is de bottleneck in het toepassen van ICT in het onderwijs. De oorzaak is een alarmerende situatie in het docentenonderwijs weather app for free. De onderwijsinspectie is teleurgesteld over ICT-resultaten op lerarenopleidingen, maar actie blijft vooralsnog uit.

    In enkele recente rapporten trekt de onderwijsinspectie harde conclusies herunterladen. De expertise van docenten blijft steken op het niveau van basisvaardigheden. Zowel kwalitatief als kwantitatief is de aandacht voor ICT op lerarenopleidingen sterk onder de maat en geld voor innovatie wordt ook voor de exploitatie aangewend hörbücher kostenlos downloaden mp3 legal.

    Enkele succesvolle initiatieven en enthousiast opgepakte ICT-projecten op lerarenopleidingen niet te na gesproken, is er volgens onderwijsinspecteur Ferry de Rijcke op de meeste lerarenopleidingen in het voortgezet onderwijs sprake van een heel treurige situatie amazon filme auf pcen. Veel lerarenopleidingen zijn niet bezig hun studenten toe te rusten met ICT-vaardigheden. Ook krijgen de aanstaande docenten geen kennis van datgene wat zich nu al op middelbare en lagere scholen afspeelt op ICT-gebied solitaire for free.

    Elly Teune, lid van de Groepsraad van de Fontys Hogescholen, noemt de situatie zelf ook alarmerend. Het onderwijs maakt de ene na de andere vernieuwing mee hör auf die stimme kostenlosen. Lerarenopleidingen moeten bovendien reorganiseren wegens teruglopende studentenaantallen. Tegelijkertijd moeten ze innoveren en dat is een hele kluif open sans regular download kostenlos. Volgens Teune moet het onderwijsveld wel de tijd krijgen voor veranderingen.

    Peter van den Dool, inspecteur en opsteller van het rapport Opleiden voor de school, noemt het schrijnend dat de expertise van zowel zittende als aankomende docenten het knelpunt in de zinvolle toepassing van ICT in het onderwijs is filme zdf herunterladen. De instellingen hadden volgens Van den Dool veel meer kunnen doen. Natuurlijk is er sprake van stijgende druk op de instellingen. De politiek heeft de afgelopen jaren geen knopen doorgehakt herunterladen. Maar dat is geen reden om te gaan zitten wachten. Sommige opleidingen hebben het heel goed gedaan, dus het kan wel.

    Maar vanuit het veld is er ook kritiek op het ministerie gta kostenlosen pc. Joop Kuijs, coördinerend Informatiemanager van de vijf lerarenopleidingen van de Fontys Hogescholen, zegt dat de deskundigheidsbevordering van docenten in het veld lang verwaarloosd is. De minister geeft geld voor innovatie, maar knijpt de reguliere bekostiging van de lerarenopleidingen af. De bodem is bereikt. Het is tijd voor een politieke discussie over hoeveel we overhebben voor goed onderwijs. (cna)

    Bron: Automatiseringgids.nl

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75