Binnengekomen persbericht
Onderzoek innovatief Lesmateriaal – Over de stand van zaken van digitale leermethoden in het PO en VO scary movie. “Digitale lesmethoden hebben een vergelijkbare impact op het onderwijs als de mp3 op de muziekindustrie”. Onderwijsinitiatief Like to Share publiceert resultaten van het onderzoek ‘Innovatief Lesmateriaal, stilte voor de storm’ (PDF) amazon video filme herunterladen pc.
Regiobijeenkomsten Innovatief Lesmateriaal
In het verlengde van het onderzoek worden 5 regiobijeenkomsten georganiseerd tuneup kostenlos downloaden. Op 9 t/m 13 maart 2015 kunnen onderwijsprofessionals zich verdiepen in alle vraagstukken rond digitaal lesmateriaal tijdens de regiobijeenkomsten Innovatief Lesmateriaal wimmelbild games full version german for free. Deze bijeenkomsten worden georganiseerd door Like to Share in achtereenvolgens Rotterdam, Hilversum, Eindhoven, Zwolle en Groningen android fehlermeldung herunterladen momentan nicht möglich.
Belangrijkste feiten en conclusies uit het onderzoek
Scholen willen steeds meer gebruik maken van digitaal lesmateriaal adobe reader completely. Om dit succesvol te implementeren hebben scholen veel werk te verzetten. Het stelt eisen aan de deskundigheid van leraren, maar ook aan de ICT-infrastructuur en de visie van de schoolleiding kostenlose filme herunterladen. Uit eerder onderzoek blijkt dat scholen zelf verwachten dat binnen nu en vijf jaar tablets het schoolbeeld zullen bepalen. Maar ook vanuit de overheid, koepelorganisaties en door ouders wordt druk gezet omdat digitale leermethoden grote kansen bieden op het terrein van maatwerk en individuele leerroutes herunterladen. Dit impliceert dat scholen een grote behoefte krijgen aan innovatief lesmateriaal.
Foto Wijnand van Lieshout – Leerlingen St. Janscollege Hoensbroek
Met meer dan twee miljoen schoolgaande kinderen is dit een markt die kansen biedt voor bedrijven die hieraan een bijdrage willen leveren en ook grote uitdagingen voor uitgevers die hun producten en zelfs hun verdienmodel de komende jaren fundamenteel zullen moeten herzien. Ingewijden vergelijken de aanstaande verschuiving in de branche met de impact van de mp3 op de muziekindustrie.
Uit informele voorbereidende gesprekken bleek dat het onderwijs de neiging heeft de uitgevers de schuld te geven van trage innovatie. Opmerkelijk genoeg geven uitgevers op hun beurt aan dat het onderwijs het beschikbare digitale materiaal weinig gebruikt. De pot verwijt de ketel. Maar iedereen is het erover eens: de acceptatie van digitaal lesmateriaal is een kwestie van tijd en wanneer deze revolutie eenmaal is ingezet, zal dit grote consequenties hebben voor het onderwijs en uitgevers.
Met dit onderzoek hopen wij te bepalen welke verwachtingen en houding het onderwijs heeft ten aanzien van deze ontwikkelingen. Ook willen we in kaart brengen welke verwachtingen het onderwijs heeft ten aanzien van diverse marktpartijen, zoals uitgeverijen, leveranciers van hardware en de overheid. Dit onderzoek is opgezet in samenwerking met marktpartijen en semioverheden zoals bijvoorbeeld educatieve uitgeverijen, leveranciers van hardware en onderwijsadviesdiensten.
Wij bedanken Jeroen Kies die het onderzoek in opdracht van Like to Share heeft uitgevoerd. Journalisten kunnen een verzoek indienen om toegang te krijgen tot de onverwerkte ruwe onderzoeksdata voor eigen analyse. Onderzoeksresultaten zijn per provincie uitgesplitst zodat resultaten per provincie afgezet kunnen worden tegen het landelijk gemiddelde.
Voor meer informatie neemt u contact op met een van de oprichters van Like to Share: Dieter Möckelmann of Hans Hoornstra.