• 3 mei 2011
  • Dubbelrecensie door Eveline Kaleveld, Victor Visser en Monique Smits

    Mijn Naam Is HaasDe innovatieve methode Mijn Naam is Haas voor woordenschatontwikkeling is ontwikkeld naar een idee van Sanneke Prins, Berend Weij en Douwe-Sjoerd Boschman. De applicatie heeft al vele prestigieuze prijzen gewonnen. Een team van enthousiaste mensen werkt gestaag aan de verbetering en uitbreiding. Regelmatig verschijnen aanvulllingen (cd-roms en prentenboeken). Hoog tijd om gebruikers aan het woord te laten. Monique Smits en Victor Visser (PIUS10 school – Dordrecht) en Eveline Kaleveld (Villa Nova school – Utrecht) gingen aan de slag.


    Recensie door Eveline Kaleveld

    De serie van Mijn naam is Haas bestaat op dit moment uit:

    • 3 prentenboeken
    • 4 cd-roms

    Algemeen deel
    Leerlingen met Mijn Naam Is Haas aan het werkDe spellen beginnen allemaal bij het hol van Haas. Haas wordt wakker en ervaart iets. Bijv. hij ervaart dat het heeft gesneeuwd. Haas wil dan altijd een wandeling maken door de omgeving om die te onderzoeken. De eerste opdracht voor de leerling is dan dat hij/zij een weg maakt waar over Haas kan lopen. Als de weg nog niet helemaal in orde is geeft Haas aanwijzingen hoe hij de weg graag wil hebben.

    Afhankelijk van hoe de weg eruit ziet maakt Haas van alles mee. Tijdens het bewandelen van de weg onderzoekt hij de omgeving en komt Haas allerlei problemen tegen Download skype for windows 7 for free. Hij komt bijvoorbeeld bij water dat hij moet oversteken. Hij weet niet hoe hij dat moet doen. Dus hij vraagt aan de leerling of hij/zij iets kan tekenen zodat Haas het water kan oversteken. Onderweg komt Haas ook verschillende dieren tegen, Bruut een wildzwijn, Suus het schaap, Koe de koe en Sofie een eendje dat altijd met hem meevliegt.

    Waar gaan de spellen over
    Lekkere lucht
    Als Haas wakker wordt ruikt hij iets lekkers. Hij ruikt eten! Maar hij heeft geen idee wat voor eten het is en waar het vandaan komt. Onderweg komt hij van alles tegen wat met eten te maken heeft. Soms hebben de dieren een duwtje in de rug nodig om hun eten te bemachtigen. De leerling helpt hen hierbij.

    Wakker worden!
    Haas wordt wakker in de sneeuw. En hij wil graag op pad om de nieuwe witte wereld om zich heen te ontdekken. De dieren die hij onderweg tegenkomt gaan met hem mee op pad. Hier komen meteen de problemen om de hoek kijken want dit lukt niet altijd. Soms hebben de dieren even wat hulp nodig om met Haas mee te gaan. De leerling helpt hierbij door de oplossing te tekenen.

    Groen genoeg
    Het is lente bij Haas! En alles om hem heen is groen! Maar Haas wil op zoek naar het plekje in zijn omgeving waar het het groenst is download fun run 2. Onderweg daar naartoe komt hij van alles tegen. De dieren volgen Haas op weg naar de plek waar het volgens Haas het groenst is.

    Kliederkonten
    Haas wil gaan verven! En niet zomaar verven, hij wil alles blauw verven. Dat is immers zijn lievelingskleur. Maar niet alle dieren zijn even blij met het feit dat alles blauw moet worden. Tja hoe los je dat nu op? Hier is de hulp van de leerling voor nodig.

    Reacties van leerlingen op de spellen van Mijn naam is Haas
    Ik heb de spellen van Mijn naam is Haas ingezet in de klas, zowel op de computer als op het digibord. Op de computer speelde steeds een leerling het spel alleen. En op het digibord speelden de leerlingen het spel met zijn tweeën. Als de leerlingen het spel alleen op de computer deden hadden ze hier een koptelefoon bij op. En merkte ik dat ze er ook alleen erg van konden genieten. Het werken met de muis was voor de meeste kinderen ook goed te doen. Als het spel afgelopen was werd er geen gesprek meer over gevoerd met vriendjes of vriendinnetjes. Ik heb het spel ook op het digibord ingezet, daarbij speelden de leerlingen het spel met zijn tweeën. Het geluid stond gewoon aan terwijl de rest van de klas aan het spelen/werken was. De kinderen die niet op het digibord aan het werk waren stoorden zich er niet aan, en bemoeiden zich er eigenlijk ook niet echt mee. Opvallend was wel dat er veel meer communicatie tussen de leerlingen was over het spel adobe reader completely. Er werd echt overlegd wat ze nu voor oplossingen konden gaan tekenen en hoe ze dat dan moesten aanpakken. Opvallend ander detail was ook dat de leerlingen makkelijker konden tekenen. Dit kwam waarschijnlijk omdat ze gewoon met de pen van het digibord konden tekenen en niet met een muis hoefden te tekenen. Neem bijvoorbeeld de weg die kinderen moeten maken als het spel van Haas begint. Op de computer moesten kinderen dit regelmatig over doen. Maar op het digibord hoefde dit eigenlijk zelden.

    Wat ook erg leuk is om te vermelden is dat er ook reacties van ouders op het spel kwamen. Kinderen kwamen bijvoorbeeld thuis met: “Weet je wat er bijzonder is aan jou?” Dit leverde dan thuis een leuk gesprek op tussen ouder en kleuter. Tijdens onze inloopochtenden, hierbij komt de ouder in de klas om samen met het kind een spelletje te doen, heb ik de ouders Mijn naam is Haas ook uitvoerig laten zien.

    Het leuke voor de kinderen is dat elke weg die je maakt in Mijn naam is Haas een ander avontuur geeft. De kinderen kunnen het spel meerdere keren spelen zonder dat het spel hetzelfde verloop heeft. Van de kinderen hoorde ik ook dat ze dit erg leuk vonden! Ze deden het liefste het spel een aantal keer achter elkaar. Wat opvallend is voor mijn klas, want meestal vinden ze een spel één keer leuk, en daarna spelen ze het liever niet meer. Want dan weten ze toch al hoe het gaat. Voor taalzwakke kinderen is dit ook erg prettig, de omgeving van Mijn naam is Haas blijft hetzelfde, en de begrippen die daarbij horen ook, bijvoorbeeld winter. Maar het avontuur van Haas is weer net even anders waardoor het aantrekkelijk blijft om te spelen.

    Het enige minpunt, voor zover ik deze kan vinden, is de snelheid waarmee het spel gespeeld wordt. Deze zou wat mij betreft best wat omhoog mogen. Als Haas te lang bij een opdracht blijft hangen gaan kinderen namelijk zelf dingen tekenen die dan vervolgens belemmerend kunnen zijn voor de opdracht.

    De prentenboeken
    De prentenboeken van Mijn Naam is Haas zijn:

    • Vreemde vogels (prentenboek)
      Haas wil graag dat het lente gaat worden. Daarom besluit hij om de lente zelf te maken. Maar gaat het Haas eigenlijk wel lukken om zelf de lente te maken?
    • Nooit meer nat! (prentenboek)
      Dit boek gaat er over dat het aan het regenen is bij Haas. Haas houdt hier niet van en gaat op zoek naar een plek waar het nooit meer regent. Maar waar kan hij deze plek vinden?
    • Goedgemutst (rondbladerboek)
      Haas heeft een muts gekregen van Suus het schaap. En hij gaat deze aan Sofie laten zien. Maar de muts rafelt af! Haas denkt dat hij zijn muts kwijt is en gaat hem zoeken.

    De boeken van Mijn naam is Haas zijn geheel in lijn met de spellen van Mijn naam is Haas. Elk avontuur begint weer bij de boom van Haas en vraagt om veel interactie met de groep. Bijvoorbeeld Haas rent door het veld maar hij voelt geen lentekriebels in zijn buik. Hij mist iets. Maar wat? De kinderen in de klas reageerden heel sterk op dit soort vragen. Ze wilden graag antwoord geven en meedenken met Haas! Wat ook erg leuk is, is dat de boeken aansluiten bij de seizoenen. Zo kan ik straks misschien bij elk seizoen een boek van Mijn naam is Haas voorlezen!

    Wat prettig is voor de leerlingen is dat de figuren die in het computerprogramma voorkomen ook in het boek voorkomen. Hierdoor linken de kinderen in mijn klas het boek meteen aan het computerprogramma.

    Eveline KaleveldEveline Kaleveld
    Eveline is verbonden aan de Villa Novaschool te Utrecht. Naast leerkracht groep 1/2 is zij ict-coördinator. In 2010 heeft zij meegedaan aan het onderzoek Dansen met je vingers op het digibord (EXPO Kennisnet)

     

     


    Recensie door Victor Visser & Monique Smits.

    Wortels groeien toch niet in de sneeuw?

    Leerlingen aan het werk met Mijn Naam Is HaasVoor de site ictnieuws.nl hebben wij als groep 1 en 2 van basisschool Pius 10 de software uitgeprobeerd van Mijn naam is Haas. Dit softwarepakket is te combineren met verschillende thema’s, denk aan herfst, lente en winter en wordt vaak aangeboden a.d.h.v. een prentenboek.

    Wij zijn dan ook begonnen om Mijn naam is Haas aan te bieden aan de hand van het prentenboek Vreemde vogels. Haas kan in dit prentenboek niet langer wachten tot het lente wordt en gaat op zoek hoe hij de lente zelf kan maken. Maar een Koe als vogel die fluit, dat kan toch niet? De kinderen genoten van het prentenboek en wilden graag aan de slag met de Mijn naam is Haas cd-roms.

    We hebben er voor gekozen om ze in eerste instantie aan de slag te laten gaan met Groen genoeg. Bij deze variant is het immers lente en wil Haas op zoek naar het groenste plekje. De kinderen tekenen de weg voor Haas en op welke manier ze de weg ook tekenen, hij is altijd goed. Dit geeft de kinderen een succeservaring en zo’n goede start maakt kinderen enthousiast. Vervolgens zijn er veel verschillende mogelijkheden doordat Mijn naam is Haas reageert op datgene wat de kinderen doen. Doordat het verhaal in de grote lijn elke keer verschillend is, blijven de kinderen lang enthousiast om een versie van Mijn naam is Haas te spelen.

    Ook erg mooi aan Mijn naam is Haas is de herkenbaarheid die kinderen gaandeweg het spel krijgen als ze het vaker spelen. Mooie reacties krijg je dan en hele discussies als iets niet blijkt te zijn zoals een kind dat dacht. ‘Maar ik weet zeker als ik het streepje zo zet, dat er een wolk komt!’ Waarop een ander kind antwoordt: ‘Maar ik krijg een vlinder? Hoe kan dat?’

    Wat Mijn naam is Haas ook erg goed maakt, is dat de kinderen geheel zelfstandig aan de slag kunnen met de computer. Haas leidt hen helemaal door het spel en de kinderen luisteren aandachtig naar wat hij te zeggen heeft. Hier zit meteen ook een klein puntje van kritiek, dat wij hebben ontdekt. De muziek van Mijn naam is Haas is erg leuk (dit vinden de kinderen ook), alleen deze staat soms te hard, waardoor Haas of zijn collega-dieren uit het verhaal soms niet te verstaan zijn. De opdrachten van Haas komen dan soms niet aan. Dit is jammer, maar volgens ons zo aan te passen als de makers dat willen.

    Naarmate de proeftijd van Mijn naam is Haas vorderde, wilden de kinderen ook de andere versies proberen. Dit heeft geleid tot enthousiaste reacties en soms wilden ze wel eens midden in het verhaal naar een andere Mijn nawam is Haas toe, omdat hun vriendjes dat ook hadden. Vooral de Mijn naam is Haas versie Wakker worden! riep bij kinderen nogal vragen op. Zoals al af te leiden uit de titel van dit stuk, vonden kinderen het apart dat er wortels in de sneeuw groeiden. Dit kon echt niet volgens hen. Dit vinden wij dan ook nog een extra aandachtpuntje, omdat wij ons afvroegen of je dan de realiteit niet uit het oog verliest van wat wel of wat niet kan?

    Als laatste punt willen wij nog een punt van aandacht aanhalen. Het staat een beetje in schril contrast met het eerder aangehaalde herkenbaarheid, maar toch denken wij dat er in toekomstige versies van Mijn naam is Haas aandacht besteed zou moeten worden aan de diversiteit van de dieren. Niet dat er, zoals nu het geval is, veelal alleen maar vogels, vlinders, torren en wormen te voorschijn komen. Er zijn immers veel meer dieren in het dierenrijk te vinden.

    Al met al is Mijn naam is Haas een goede verrijking op de computer en raden wij het toch wel iedereen aan. Dit omdat kinderen het echt als een uitdaging zien en het aan je komen vertellen als ze weer iets nieuws ontdekken. Ook praten ze er met elkaar over. Daarnaast is het goed aan te bieden d.m.v. een prentenboek (bij sommige versies) en is het te integreren in thema’s die je al gebruikt. Daarnaast is de grafische vormgeving een dikke pluspunt van Mijn naam is Haas. De tekeningen zijn erg mooi en de kinderen herkennen meteen wat dingen zijn.

    De kinderen zullen zeker enthousiast zijn. Dat waren ze bij ons in ieder geval al wel.

    Victor Vissers en Monique SmitsVictor Vissers & Monique Smits
    Victor en Monique zijn verbonden aan Basisschool Pius 10 te Dordrecht

     

     


    Reactie op de recensies vanuit het team van ‘Mijn naam is Haas’

    We hebben met veel plezier meegedaan aan deze dubbelrecensie van Mijn naam is Haas. Het is erg leuk om de reacties van de kinderen te horen. We herkennen ze ook vanuit andere leerkrachten die met Mijn naam is Haas werken. We besteden erg veel aandacht aan de producten en zoeken naar de mooiste ervaring voor zowel kleuter als juf (of meester). Een uitdagende leerervaring creëren waarbij we kinderen op een positieve manier motiveren is voor ons erg belangrijk. We zijn blij te horen dat we hierin geslaagd zijn.

    In deze recensie is gebruik gemaakt van de cd-rom’s en de prentenboeken. Inmiddels is ook het online platform Op pad met Haas beschikbaar. Deze online omgeving is speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Dit platform bevat naast alle spellen op de verschillende cd-rom’s nog een aantal thema’s. Daarnaast bevat Op pad met Haas ook een progressiesysteem waardoor de voortgang van de kinderen te volgen is. Het platform is net als de cd-rom’s eenvoudig in te zetten in de klas op zowel de computer als op het digibord. In Op pad met Haas hebben we direct aandacht gegeven aan de punten van kritiek. In het online platform:

    • kan nu de muziek in het spel aangepast worden,
    • kunnen kinderen oefenen met het oefenspel, waardoor het tekenen van het landschap eenvoudiger is,
    • is de snelheid waarmee Haas instructies geeft op een aantal punten aangepast en deze zal in de toekomst verder verbeterd worden,
    • zijn een aantal nieuwe karakters aan de wereld toegevoegd en

    is het nu mogelijk om nog meer verschillende dingen te tekenen.

    Kijk voor meer informatie over Op pad met Haas op onze websiteOp pad met Haas zal binnenkort ook door kinderen thuis gebruikt kunnen worden.

    In de zomer komt een volgend prentenboek uit van Mijn naam is Haas. Dit boek heeft de titel: Bruut durft alles. De stoere Bruut laat zijn dierenvrienden zien dat hij nergens bang voor is. Maar dan zit daar een piepklein spinnetje… De dappere Bruut blijkt toch niet zo’n held. Haas leert hem met zijn angst om te gaan. Bruut durft alles past perfect in het kinderboekenweekthema van dit jaar: Superhelden! – Over dapper durven zijn.

    Verder hebben we besloten om lesbrieven bij de producten te gaan maken. Om zo de bijzondere discussies die naar aanleiding van het spel en de prentenboeken ontstaan verder te stimuleren. Het voorbeeld uit de recensie Weet je wat er bijzonder is aan jou? zullen we zeker gebruiken.

    We zijn erg blij met de feedback die we krijgen vanuit het onderwijs. Wil je ook iets met ons delen of aan ons voorleggen, dan hoor ik dat graag:
    sanneke@mijnnaamishaas.nl of via twitter: @mijnnaamishaas.

    Sanneke Prins – Mede-oprichter van Mijn naam is Haas

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75