• 10 mei 2011
  • Recensie door Tessa van Zadelhoff

    ICT voor de klas - Gerard DummerIct is niet meer uit het Nederlandse basisonderwijs weg te denken. Steeds vaker wordt ict integraal binnen de verschillende vakken ingepast. Ictbeleid staat niet meer op zichzelf maar maakt deel uit van het schoolplan. Met de komst van digiborden, digitale leerlingvolg- en administratiesystemen, sociale media en webbased software is het steeds belangrijker gebleken om toekomstige leerkrachten hier goed op voor te bereiden amazon video filme herunterladen pc. PABO-docent Gerard Dummer schreef daarom het boek ICT voor de klas.

    Het boek start met de ontwikkeling van de computer vanaf de prehistorie. In een aantal korte hoofdstukken wordt een interessant overzicht gegeven van de ontwikkeling vanaf het tellen op je vingers of een kerfstok naar de huidige tablets en cloud computing. Op deze manier kun je in zeer korte tijd op de hoogte raken van de ontwikkeling en betekenis van ict door de jaren heen. Vervolgens staat het online leven van jongeren centraal tuneup kostenlos downloaden. Dummer geeft voorbeelden van het gebruik van sociale media, games en besteedt aandacht aan mogelijke gevaren in de digitale wereld zoals digitaal pesten, grooming en verslaving. Dit hoofdstuk had voor mij nog wat uitgebreider mogen zijn. Ik kreeg nu het gevoel dat de dingen benoemd werden maar net genoeg om de link met de praktijk te maken. In het achtste hoofdstuk komt mediawijsheid nogmaals aan bod en vind je in de paragraaf mediapedagogiek handvatten hoe om te gaan met digitaal pesten wimmelbild games full version german for free.

    Erg interessant is het hoofdstuk Leren en professionaliseren waarbij een koppeling wordt gemaakt tussen leerpsychologieen zoals constructivisme en de cognitieve multimediatheorie en ict in de basisschool. In het hoofdstuk over het digibord staat wel de methodegebonden software van de educatieve uitgevers genoemd maar miste ik helaas de methode- en bordonafhankelijke software die voor studenten misschien juist erg handig kan zijn. Zij komen immers op hun stagescholen met veel verschillende borden, methoden en situaties in aanraking. Een pluspunt is dat er uitgebreid ingegaan wordt op het maken van digitaal leermateriaal als onderdeel van het lesgeven met een digibord android fehlermeldung herunterladen momentan nicht möglich.

    In het hoofdstuk Rijke leeromgeving vormgeven gaat de auteur in op de plek die ict inneemt binnen de Nederlandse en Vlaamse kerndoelen. Welke vaardigheden dien je te hebben om ict in de klas in te kunnen zetten en hoe kan ict bijdragen aan het integreren van diverse vakken met het doel een rijke leeromgeving te creëren? Ict op maat laat vervolgens zien hoe ict een positief effect kan hebben op de hulp aan leerlingen met leerproblemen. In een tijd waar passend onderwijs een van de speerpunten is een onmisbaar stukje bagage voor iedere (aankomend) leerkracht. Het boek sluit af met achtergrondinformatie over ict op schoolniveau zoals de taken van de ictcoördinator en het TPACK-model.

    Alle tien de hoofdstukken beginnen met het schetsen van een kader voor de informatie die gaat volgen. Een hoofdstuk eindigt met een samenvatting en een aantal studieopdrachten. Hierdoor is het boek natuurlijk bij uitstek geschikt voor PABO-studenten maar toch denk ik dat ictminded leerkrachten, schoolleiders en ictcoördinatoren ook zeker de meerwaarde van het boek zullen ervaren. Tijdens het lezen van het boek had ik vaak het gevoel dat ik op een link wilde klikken om even de site te bekijken of meer achtergrondinformatie te lezen. De website is nog niet echt rijk gevuld en dat is jammer want het boek geeft hier heel veel mogelijkheden voor.

    Ict voor de klas is een boek dat ik iedereen die geinteresseerd is in het inzetten van ict binnen het basisonderwijs kan aanbevelen. Anders dan de titel misschien doet vermoeden geeft het veel aanknopingspunten om ook leerlingen met ict aan de slag te laten gaan. Door de mix van theorie en praktijk leest het erg prettig en inspireert het tot het verkennen van de vele mogelijkheden van ict in de klas.

    Tessa van ZadelhoffTessa van Zadelhoff

    Tessa is werkzaam als leerkracht en ict-coördinator op OBS De Kleine Beer te Berlicum. Met haar eigen onderneming Warempel onderneemt zij diverse activiteiten op het gebied van onderwijs en ict.

     


    Reactie van auteur Gerard Dummer
    Het boek is bedoeld om een overzicht te krijgen van de mogelijkheden van ICT in het onderwijs. In 10 hoofdstukken probeer ik studenten en leerkrachten handvatten te geven over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs. Elk onderwerp zou zich nog wel weer lenen voor heel nieuw boek dat nog dieper ingaat op de specifieke ontwikkelingen. Wie weet of dat er in de toekomst nog van gaat komen.

    De eerste drie hoofdstukken zie ik als een verantwoording van het gebruik van ICT in het onderwijs. Die verantwoording ligt in de maatschappelijke noodzaak (we leven in een digitale wereld), de pedagogische noodzaak (leerlingen groeien op in een digitale wereld) en de didactische noodzaak (ICT kan het leren verrijken). De hoofdstukken hierna geven concrete invulling aan de manier waarop je ICT in kunt vullen.

    In de recensie staat dat in hoofdstuk 4 de bordonafhankelijke software niet is opgenomen. Volgens mij klopt dit niet helemaal. In het boek zijn ook voorbeelden opgenomen van de verschillende schoolbordportaals en de materialen die je hier op kunt vinden. Bijvoorbeeld een verwijzing naar Bordwerk, schoolbordportaal en digibordopschool.nl. De recensie geeft ook aan dat de website nog niet zo rijk gevuld is. Toch is bij elk hoofdstuk een multimediale presentatie opgenomen waar je bij elke paragraaf een filmpje of website kunt vinden die meer informatie over het onderwijs geeft. De website wordt bovendien in de loop van het jaar verder uitgebreid. De eerste update zal in juni komen.

    Al met al ben ik blij met de recensie zoals die is geschreven en geeft die een goed beeld van het boek zoals het is bedoeld.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75