• 27 juni 2013
  • Wilfred Rubens - E-learning, Trends en ontwikkelingenToen ik jaren geleden zelf actief begon te bloggen, ontdekte ik al snel het werk van Wilfred Rubens die een verpletterend tempo aanhield bij het posten van relevante berichten over TE-learning, technology enhanced learning. Ondertussen werkt Wilfred bij de Open Universiteit en hou ik zelf dat moordend tempo aan en schrijven we allebei boeken.

4900 berichten ver, besloot Wilfred namelijk de essentie van zijn blogposts om te vormen naar een boek met als titel E-learning, Trends en ontwikkelingen sims 3 for free.

Je zou je kunnen afvragen of het boek een meerwaarde biedt bovenop de posts waarop het boek gebaseerd is. Mijn antwoord op die vraag is een overtuigd “ja”.

Het boek is namelijk niet vormgegeven als wat de meeste columnisten soms durven doen: gewoon alle teksten chronologisch onbewerkt na elkaar geplaatst seekarten herunterladen kostenlos. Wilfred verwerkte de vele posts tot een samenhangend, goed gestructureerd geheel waarmee hij een duidelijk overzicht heeft van het ondertussen zeer brede veld van wat e-learning geworden is.

Door te vertrekken van blogposts ontdekte ik al snel een belangrijk nadeel. Dit werd me vooral duidelijk in het stuk over leren herunterladen. In de verschillende hoofdstukken rond het thema krijg je zinnige stukken te lezen over motivatie of over de nieuwe leertheorie die het connectivisme wil zijn. De oudere leer- en kennistheorieën vind je hier niet of nauwelijks terug. Het zou zo foutief de indruk kunnen geven dat deze vandaag niet meer belangrijk zouden zijn, maar zelfs bij een moderne variant van behaviorisme, Gamification, lijkt de oorsprong niet te bestaan.

Dit kan voor weinig geïnformeerde lezers voor belangrijke hiaten zorgen en de suggestie bij moeilijke woorden om het maar op te zoeken op Wikipedia, is dan een beetje makkelijk.

Voor de onderwijsprofessional is dit boek een prima overzicht van waar we nu staan op vlak van (internet)technologie in onderwijs en welke evoluties er duidelijk zichtbaar zijn: van PLN, over AR naar MOOC. Voor alle duidelijkheid: PLN staat voor personal learning network, AR voor Augmented Reality en MOOC voor Massive Open Online Courses.

Het is de verdienste van Wilfred dat dit geen boek geworden is vol buzz-words zonder meer. Net als in zijn blogposts behoudt de auteur een gezonde afstand en een mild-kritische geest. Mispak je niet, Wilfred gelooft in technologie in het onderwijs en zijn hoop op een nieuwe elan voor e-leren is duidelijk. Tegelijk is hij te ervaren voor blind geloof. Net als op zijn blog, laat hij verschillende visies aan bod op de onderwerpen die hij behandelt. Je zal hier geen hoera-geroep lezen over MOOC’s zonder de nodige bedenkingen. Bij elk thema zie je al snel ook de titel ‘issues’ opduiken met daar de belangrijkste bedenkingen die anderen formuleerden bij bijvoorbeeld de Flipped Classroom. Naar het einde duikt de ik-vorm op waarmee Wilfred een eigen conclusie meegeeft. Ik snap de bedoeling om vooral een overzicht te willen geven, maar voor mijn smaak mocht die persoonlijke commentaar nog meer aan bod komen. Door de vele jaren ervaring in de praktijk en in de beschouwing, is de schrijver meer dan een observator.

Kort samengevat: voor onderwijsprofessionals zowel in de klas en in het beleid is dit boek een prima overzicht en naslagwerk. Ik wou schrijven dat ik nog een woordenlijst miste, maar ik vermoed dat ik het antwoord van Wilfred al ken: check www.te-learning.nl. Het boek heeft duidelijk een bestaansrecht naast de webstek waarmee het zo verweven is.

Pedro de BruyckerePedro De Bruyckere
    Pedro is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij schreef samen met Bert Smits de boeken
    De Jeugd is Tegenwoordig en Is het nu generatie X, Y of Einstein. Hij blogt dagelijks op www.xyofeinstein.be en wekelijks in het Engels op TheEconomyOfMeaning.com. Onlangs is zijn boek (samen met Casper Hulshof) Jongens zijn slimmer dan meisjes … verschenen.