• 11 juli 2013
  • i-BlocksIct-leermiddelen zijn er niet zo veel voor de jongste leerlingen in de groepen 1, 2 en 3 van het PO. De redactie van ICTnieuws.nl leek het daarom een goed idee om de i-blocks van Biggle Toys eens aan een recensie te onderwerpen auto spiele kostenlos pc. Twee leerkrachten; David Leinwand recte Rein van de Montessoribasisschool Steigereiland in Amsterdam en Annemarie de la Cousine van Basisschool Sint Jozef in Someren-Heide probeerden de i-blocks uit in hun groep en schreven hun bevindingen op.

    Wat zijn i-blocks?

    I-blocks bestaan uit een basisstation waarin stevige kartonnen boekjes voorzien van een chip geschoven kunnen worden en een blokkenset herunterladen. Leerlingen kunnen zelf woorden vormen door letterblokken op het basisstation te leggen. Zodra ze het blok in het basisstation leggen wordt de letter fonetisch uitgesproken. Ligt het hele woord op het bord dan horen de kinderen dat woord. Er zijn boekjes voor het aanvankelijk lezen en het aanvankelijk rekenen.

    Recensie Montessorischool Steigereiland Amsterdam

    De set met I-blocks van Biggle toys is een interessant instrument om kinderen te laten werken met lezen, de eerste stappen te laten maken naar het rekenen en voor het creëren van het ruimtelijk inzicht photo movie maker free download. Al vanaf vier jaar kunnen de kinderen aan de slag om synchroon te leren tellen en de symbolen te leren van de cijfers en van de letters. Tot zes is het ook nuttig bij het leren lezen. Het apparaat vertelt je met een duidelijke en prettige stem wat er gedaan moet worden. Het kind kan zelfstandig de I-blocks aanzetten en verder gaan met de volgende bladzijde van één van de boekjes paint.net gratisen nederlands. Vervolgens wordt uitgelegd welke blokken nodig zijn voor deze opdracht. Het kind gebruikt zo alleen het materiaal wat relevant is. De letters en cijfers worden duidelijk uitgesproken, zodra ze in de houder gelegd worden. Bij het neerleggen van een blok met de zes naar boven, hoort het kind het getal zes. Dit is direct de controle van de fout samen met het rode of groene lampje dat gaat branden garmin poi herunterladen. Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit. In mijn middenbouwgroep heb ik één kind uit groep drie instructie gegeven waarna deze het stokje eenvoudig door kon geven. Ook heb ik kinderen van vier of bijna vier met I-block laten werken. Voor deze jongere kinderen is meer begeleiding nodig, maar het apparaat blijkt prima in te zetten tijdens het zelfstandig werken classification german test.

    i-BlocksMet de koptelefoon kan het kind zich afsluiten voor auditieve prikkels. Dit zorgt er direct voor dat het kind de aandacht erbij houdt. Ook zonder koptelefoon is de instructie goed te horen. Helaas wordt de koptelefoon niet standaard meegeleverd adobe reader neue version kostenlosen. Het apparaat past goed op een tafel en werkt op batterijen of op netstroom. Een enkele keer heb ik moeten resetten. Dan zijn de batterijen onhandig te verwijderen. Vandaar mijn vaste plek bij een stopcontact. 

De grootste aanvulling vind ik de I-blocks voor de onderbouw, en de eerste maanden in groep drie. Het stimuleert de zelfstandigheid en lees en rekenvoorwaarden activepresenter download for free. En het enthousiasme van de kinderen?: Meester, ben ik nou eindelijk aan de beurt?

    David Leinwand recte ReinDavid Leinwand recte Rein

    David is 34 jaar en zo’n zeven jaar werkzaam in het onderwijs. Op Montessorischool Steigereiland in Amsterdam draait hij een middenbouw met als speerpunten: 1) Talentbegeleiding en 2) gebruik van ICT. Daarnaast coördineert David de ICT binnen de school (en op andere scholen) met training en advies mapsource nederlands downloaden.

    Recensie St Jozefschool Someren-Heide

    Ik ben groepsleerkracht van een groep 1-2 met 28 leerlingen. 12 leerlingen groep 2 (waarvan 3 VVE), 16 leerlingen groep 1 (waarvan 2 VVE). Vol enthousiasme ben ik de i-blocks set gaan uitproberen. Ik had ze al eerder op een beurs gezien, maar kende niemand die ze in de groep gebruikte frame available for free. Ik ben gestart met mijn slimmere groep 2 kinderen en heb het gedeelte ‘taal’ genomen, omdat ik een taalarme groep heb.

    Kinderen waren enthousiast (het is nieuw) en kwamen na een korte instructie redelijk ver! Aandachtspunt is wel, dat de blokjes goed moeten liggen, anders maken ze geen contact en krijg je verkeerde info. Voor groep 1 vond ik het nog te moeilijk. Ligt misschien ook aan het soort boekjes wat ik had.

    Vervolgens ben ik de i-blocks nog op een andere manier gaan gebruiken: in een kleine kring! Door de i-blocks hierop in te zetten, heb ik mijn zorgleerlingen op een leuke manier letters, klanken en rijm kunnen aanbieden! Dit is voor mij een ideale manier geweest om aan de beginnende geletterdheid/fonemisch bewustzijn te werken.

    Mocht er budget voor zijn, zal ik de I-blocks zeker aanschaffen!

    Annemarie de la CousineAnne-Marie de la Cousine

    Annemarie is leerkracht van groep 1-2 van Basisschool St Jozef in Someren-Heide en probeert regelmatig nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en technologie uit binnen haar kleutergroep en actief op het gebied van sociale media.


    Reactie uitgever

    Testgebruikers gezocht voor ontwikkelomgeving Tot nu toe was je als leerkracht in het gebruik van de i-blocks afhankelijk van de beschikbare boekjes. Biggle Toys werkt echter aan een speciale ontwikkelomgeving die het gebruikers mogelijk maakt om hun eigen oefeningen samen te stellen. Heb je hier interesse in neem danhier contact op met Biggle Toys.

    Leerkrachten die graag zelf een mening vormen over de i-blocks, kunnen via de website www.i-blocks.info kosteloos een zichtzending aanvragen en de i-blocks zelf uitproberen in de klas. De i-blocks sluit goed aan bij leesmethodes als Veilig Leren Lezen, Schatkist, De Leessleutel, Piramide.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75