• 23 juni 2011
  • door Timon Bos

    RekentuinMet behulp van Rekentuin.nl kunnen leerlingen online rekenen oefenen. De website is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam en valt inmiddels onder Oefenweb.nl. Dit jaar heeft Rekentuin de IPON Award gewonnen en als we de reacties op de website moet geloven, dan zorgt Rekentuin voor meer plezier en leerrendement tijdens de rekenles. Tijd om Rekentuin eens grondig uit te proberen met een klas vol kinderen! Is Rekentuin echt innovatief? Wat is de meerwaarde ten opzichte van al die gratis oefenprogramma’s die al op internet te vinden zijn?

    Het idee achter Rekentuin is origineel. De kinderen hebben een eigen tuintje waarin de meest bijzondere plantensoorten voorkomen videos from 7tv. Helaas regent het vrijwel niet in de Rekentuin, en moeten de kinderen de plantjes zelf water geven. En u raadt het al aan… dat kan alleen door regelmatig sommetjes te maken. Nadat de leerlingen sommen gemaakt hebben zien ze plantjes groeien. Hoe sneller en beter de kinderen rekenen, hoe mooier hun tuintje eruit komt te zien. Wanneer er een tijdje (bijvoorbeeld in het weekend) geen sommetjes gemaakt zijn, dan verwelken de plantjes langzaam.

    De Rekentuin, met ietwat verwelkte plantjes erin, tijd om aan de slag te gaan!

    De Rekentuin, met ietwat verwelkte plantjes erin, tijd om aan de slag te gaan!

    Installatie
    Rekentuin is webbased. Dat wil zeggen dat u alleen een browser nodig heeft om Rekentuin te kunnen gebruiken microsoft hintergrundbilder herunterladen. Kinderen kunnen dus ook thuis gebruik maken van Rekentuin. Eigenlijk is er van een installatie dus geen sprake. Wanneer u gebruik gaat maken van Rekentuin, krijgt u een inlogcode. Zodra u ingelogd bent, kunt u in het Tuincentrum (creatieve benaming) voor alle leerlingen een account aanmaken. U moet de leerlinggegevens zelf intypen of kopiëren-plakken. Ondanks dat het importeren van bijvoorbeeld een Edexml bestand met leerlinggegevens niet mogelijk is, ging het instellen van de tuin vrij vlot. Het aanmaken van accounts voor 25 leerlingen kostte ongeveer een half uur.

    Oefenen
    Als de leerlingen inloggen met de gegevens die ze van u krijgen, komen ze in hun eigen tuintje terecht download steinberg cubase for free. In de tuin fladderen vlindertjes rond, springen kikkers door het scherm, en staan diverse bordjes met gieters. Ieder bordje hoort bij een plantje en staat voor een ander type som. Voor een mooie tuin zullen dus alle soorten sommen geoefend moeten worden. Het oefenen gaat met behulp van diverse spelletjes. Deze spelletjes bestaan uit een statisch plaatje waarop de som staat. De kinderen hebben de beschikking over een basistuin waarin de eenvoudige bewerkingen (optellen, aftrekken, keer en delen) kunnen worden geoefend. Er is ook een bonustuin met diverse andere soorten spelletjes. Bijvoorbeeld het oefenen met logisch redeneren.

    een oefening in Rekentuin

    een oefening in Rekentuin

    Rekentuin geeft geen instructie, hier ligt dus nog wel een belangrijke rol voor de groepsleerkracht. Onderin loopt de tijd af in de vorm van muntstukken. Hoe sneller de leerling de som oplost, hoe meer muntukken overgehouden worden. De muntstukken kunnen gebruikt worden om prijzen mee te kopen in de prijzenkast. In de prijzenkast kunnen de munten omgewisseld worden voor gouden bekers, vaantjes, sleutels en diamanten. In de proefklas bleek dit een grote stimulans. Als ik, of mijn collega’s vroegen aan de leerlingen hoe het met Rekentuin ging, werd vaak de prijzenkast geopend om de behaalde troffeeën te showen.

    Adaptief
    Rekentuin werkt op verschillende manieren mee aan adaptief onderwijs in de klas. Allereerst kunt u in het leerkrachtendeel instellen welke type sommen de leerlingen wel, of niet mogen maken. Daarnaast kunnen leerlingen die de sommen te makkelijk of makkelijk vinden het niveau aanpassen. Tot slot past Rekentuin ook zelf het niveau van de sommen automatisch aan. De eerste keer dat de leerlingen spelen viel op dat de sommen in het begin erg makkelijk zijn, maar al snel toenemen in moeilijkheid. Rekentuin gebruikt de eerste sommen om te peilen op welk niveau de leerling zit. Ook wanneer de kinderen zelf kiezen voor de moeilijke-sommen-variant zal Rekentuin het niveau aanpassen wanneer blijkt dat het te hoog gegrepen is.

    De moeilijkheidsgraad kan de leerling zelf instellen

    De moeilijkheidsgraad kan de leerling zelf instellen

    Rapportage
    Het is natuurlijk heerlijk dat de computer de antwoorden automatisch nakijkt, maar toch kunt u na schooltijd niet gelijk naar huis. Rekentuin biedt namelijk diverse rapportages aan die u kunt gebruiken om in de gaten te houden wat de prestaties van de leerlingen zijn. Door middel van kleurtjes wordt al snel duidelijk welke leerlingen goed presteren, en regelmatig inloggen. De rapportages zijn op te vragen per groep en per individuele leerling. Een individueel rapport bevat de sommen die een leerling goed maakt, en de nachtmerrie-sommen. Dit zijn de sommen die een leerling het meest fout maakt. Het is niet mogelijk om een rapportage op te slaan, iets dat handig kan zijn voor de (digitale) leerlingmap, duo collega’s, of overleg met de IB-er. Immers, het werk van de leerlingen wisselt voortdurend.

    Een rapportage, aan de kleurtjes is te zien hoe de leerlingen het gedaan hebben

    Een rapportage, aan de kleurtjes is te zien hoe de leerlingen het gedaan hebben

    Wat vonden de kinderen van Rekentuin?
    De leerlingen in de groep 5 waar Rekentuin eens flink uitgeprobeerd is, hebben hun mening gegeven over Rekentuin:

    • Ik vind het erg leuk, omdat je er veel van kan leren.
      Ik ben eigelijk helemaal niet zo goed in rekenen daarom vind ik het ook niet zo leuk…..
      MAAR MET REKENTUIN IS HET EEN STUK LEUKER..
      Eliza – 8 jaar
    • Rekentuin is leuker om te maken dan het rekenboek.
      Mart – 9 jaar
    • Eerst ging ik thuis veel werken met de wepsite, maar nu niet meer zo
      Julian – 8 jaar
    • Ik vind het jammer dat de bloemmetjes steeds minder mooi worden, want dan moet je sommen blijven maken
      Lotte – 9 jaar

    Startpagina van Rekentuin.nl

    Startpagina van Rekentuin.nl

    Conclusie
    Wanneer u in de klas start met het aanleggen van een Rekentuin om eens lekker te tuinieren, kunnen boeken met rijtjessommen de deur uit. Gelukkig kunt u als leerkracht nog even blijven, want uw instructie is nog steeds nodig. Rekentuin is vooral geschikt om leerlingen te laten oefenen met automatiseren en zal dus aangevuld moeten worden met oefeningen om bijvoorbeeld verhaalsommen te oefenen. Vergeleken met andere digitale oefenwebsite’s en software is de adaptieve opzet in combinatie met de rapportage van Rekentuin uniek. Het adaptieve systeem werkt goed, kinderen krijgen daadwerkelijk moeilijkere sommen wanneer de computer merkt dat ze het niveau aankunnen. Tot slot is het een voordeel dat kinderen ook thuis kunnen oefenen.

    Bekijk ook eens de filmpjes die tijdens het uitproberen zijn gemaakt:

    Pluspunten

    • Zeer adaptief door differentiatie op verschillende niveaus
    • Kinderen kunnen ook thuis oefenen
    • Originele benadering (alles draait rondom het thema Tuin) en de prijzenkast is een goede stimulans voor leerlingen om hun best te blijven doen
    • Snelle installatie (ondanks dat Edexml niet te importeren is)

    Ontwikkelpunten

    • Enkel geschikt voor automatiseren, in mindere mate voor verhaalsommen
    • De software biedt geen instructie
    • Rapportages kunnen niet opgeslagen worden

    Timon Bos
    Timon staat als part-time leerkracht voor groep 5. Daarnaast schrijft hij artikelen voor Vives en geeft hij regelmatig cursussen en workshops. Als programmeur is hij de ontwerper van oa Mijnklas.net, kinderplanbord.nl en diverse andere internettools. Website/blog – Twitter: timonbos Email: hallo@timonbos.eu

    Timon Bos met zijn klas

    De klas van Timon Bos


    Reactie uitgever Oefenweb – Marthe Straatemeier
    Allereerst willen we Timon Bos bedanken voor het schrijven van deze heldere en uitgebreide recensie over de Rekentuin. We zijn trots op de positieve conclusie en de genoemde pluspunten.

    De adaptieve werking van de Rekentuin is inderdaad één van onze belangrijkste pluspunten. Na elk antwoord wordt het niveau van de sommen automatisch aangepast. Hierdoor rekent ieder kind op zijn of haar eigen niveau en maakt altijd zo’n driekwart van de sommen goed. Doordat alle kinderen rekenen op hun eigen niveau kunnen ze ook allemaal evenveel muntjes verdienen. Het aantal verdiende muntjes is dan ook een beloning voor de inzet van het kind ongeacht zijn of haar rekencapaciteiten. Hierdoor zijn de succeservaring en uitdaging voor zowel zwakke als (zeer) goede rekenaars gelijk, wat uiteraard een positieve invloed heeft op hun motivatie. Een ander belangrijk pluspunt van de Rekentuin is dat de resultaten van de kinderen te volgen zijn in het Tuincentrum. Naast een gedetailleerd overzicht van de rekenontwikkeling van kinderen, hun sterke en zwakke punten en de fouten die ze maken, worden hun scores automatisch vergeleken met leeftijdsgenoten. Als oefen-volgprogramma biedt de Rekentuin inderdaad geen instructie maar met deze gedetailleerde analyse van de resultaten biedt het leerkrachten duidelijke handvatten voor individuele instructie. Het is mogelijk om deze rapportages te printen (ook als pdf indien de gebruiker over een pdf-printer beschikt), maar we zullen de wens van Timon om deze ook digitaal op te kunnen slaan zeker meenemen.

    Op dit moment bevat de Rekentuin 12 rekenspellen, van optellen en aftrekken tot breuken, verhoudingen en procentsommen. We zijn voortdurend bezig het programma verder te ontwikkelen en we streven ernaar om in de toekomst sommen aan te bieden van alle rekendomeinen die in de rekenreferentieniveaus worden omschreven. Hierbij zal ook meer aandacht zijn voor verhaaltjessommen. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een taalprogramma.

    Op onze website kunt u deze ontwikkelingen volgen en bieden we tevens de mogelijkheid om de Rekentuin gratis uit te proberen met een demoaccount.

     

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75