• 3 december 2013
  • Welke rol gaat wearable computing spelen in het onderwijs? Nog opzoek naar een leuk cadeau voor de feestdagen? Waarom niet wearable computing? Het klinkt misschien als de toekomst muziek, maar niets is minder waar; deze trend met o.a. de introductie van Google Glass in 2013 wordt normaal.

    800px-Google_Glass_detailZoals de naam al zegt gaat het om computers die je als kleding kan dragen en dus altijd bij je hebt. Denk daarbij aan een horloge, een bril, maar ook een kledingstuk zoals een schoen of t-shirt waarin een computer verwerkt zit.

    De eerste vorm van wearable computing is in de Qing Dynasty in 1600 in de vorm van een werkende abacus die gemonteerd was op een ring.

    Echter sinds het microprocessor tijdperk is wearable computing een soort heilige graal geworden. Het populaire calculator horloge van Casio dat in mid-1980 uitkwam is een goed voorbeeld. Ook Google Glass is geen nieuw idee; uitvinder en MIT onderzoeker Steve Mann draagt al een vorm van Google Glass sinds 1980 als onderdeel van een onderzoeksproject.

    Wearcompevolution2

    In 2013 was er een explosie niet alleen van wearable computing producten, maar ook van mensen die het gingen gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer mensen fitness trackers dragen zoals Fitbit, Nike Fuel en Jawbone UP armbanden. Maar ook ‘heads-up’ informatiebrillen zoals Screeneye x  voor tijdens het hardlopen en de Oakley Airwave skibril die informatie geeft over snelheid, route, etc. zijn algemeen verkrijgbaar.

    Welke rol gaat wearable computing spelen in het onderwijs? Naast quantified self wat ik in de vorige ICT trend besprak, wordt er nu met name gezocht hoe Google Glass in het onderwijs gebruikt kan worden. De eerste voorbeelden zijn er inmiddels, docenten die de camera en live uitzend functie van Google Glass gebruiken om beelden met leerlingen te delen. Bijvoorbeeld docent Andrew Vanden Heuvel die zijn tour van de Large Hadron Collider live deelde met zijn leerlingen in Amerika (zie video).

    Echt goede voorbeelden waarbij de informatie die Google Glass naar het oog projecteerd en deze in de les wordt gebruikt zijn er nog maar weinig. Ook is de rol van Google Glass voor leerlingen nog onduidelijk. Experts verwachten dat het nog tussen de 3 en 5 jaar gaat duren voordat we hier echt praktisch gebruik van gaan zien in het onderwijs. Gebruik van deze technologie in het onderwijs ligt dus niet zo voor de hand zoals dat bij de tablets wel het geval was.

    Zie jij wel een duidelijke rol voor bijvoorbeeld Google Glass in het onderwijs? Laat het dan zeker even weten in de reacties.

    komenskypost RDL b2pn120x120 sms-taal120x75