• 14 oktober 2013
  • Kahn academy, Coursera en andere MOOCs (massive open online courses) zijn hot. Maar op de meeste scholen zet je als scholier nog steeds braaf je telefoon en iPad uit als de les begint. Zo niet bij Flip your classroom, daar is juist het idee dat je creatief gebruik maakt van video’s bij je lessen.

    Wat wordt er dan precies geflipt?
    Het duurt een paar pagina’s voor je daarachter bent, want Bergmann en Sams beginnen met hun persoonlijk ervaringen met flippen sinds 2007. Dat is geen probleem, want het inspirerend om de verhalen te lezen van scholieren die achterliepen vanwege ziekte en weer bij konden komen, of van de betere leerlingen die zich niet meer hoefden te vervelen, maar juist klasgenoten hielpen en zo nog meer leerden.

    Video kijken als huiswerk, sommen maken in de klas
    Dat is dus precies wat er omgedraaid wordt: Docenten nemen alle lessen vooraf op op video en de scholieren kijken deze thuis, voor de les. De lesuren worden dan gebruikt om opdrachten te maken en vragen te beantwoorden. Eigenlijk heel logisch: luisteren kun je prima alleen, maar juist bij het uitwerken van opgaven hebben studenten hulp en aandacht nodig.

    Voorbeelden en voordelen
    De rest van het dunne boekje (112 paginas) bestaat uit een lange lijst met tips en voorbeelden van hoe je de flipped classroom kunt toepassen en veel voordelen van flipping. Zo is het minder vermoeiend voor docenten, omdat je niet dagelijks hoeft te presteren, maar juist je energie kan geven aan uitleggen. Dat klinkt als een geloofwaardig voordeel, college geven kan vermoeiend zijn en niet altijd komt alle informatie over. Verder is het beter voor zowel mindere als uitblinkende leerlingen en leren docenten hun leerlingen beter kennen. Je gelooft het allemaal, maar een beetje nuance hier zou wel verfrissend zijn. Vooral jammer is dat de auteurs eigenlijk geen nadelen noemen, terwijl je toch zou verwachten dat aan alles een keerzijde zit. Het dichtste bij nadelen komt een lijstje met verkeerde redenen om te flippen te implementeren, zoals dat het minder moeite kost. Dat is niet zo aldus Bergmann en Sams. Nou, volgens mij geen docent die denkt dat het minder moeite is om een uur een klas leerlingen te helpen met vragen.

    Flipped en Flipped-Mastery
    Eigenlijk beschrijft het boekje twee verschillende methodes, namelijk de gewone flipped classroom en het flipped-mastery model. Dat laatste is een combinatie van flipped classroom en de mastery learning, een soort individueel leren dat in de jaren ’70 in de VS vrij populair was, maar het toch niet gehaald heeft omdat het lastig te implementeren bleek. Deze tweede helft is eigenlijk een herhaling van zetten, ook hier krijgen we weer voordelen voorgeschoteld en tips over de implementatie van individueel leren met de flipped-mastery versie. Dit sluit minder aan bij Nederlandse docenten, omdat wij het mastery learning niet echt kennen. Daarnaast kun je dit, na de eerste helft van het boek gelezen te hebben, eigenlijk zelf vrij goed invullen.

    Flippen is cool!
    Ondanks dit doubleren en ondanks het gebrek aan nuance, of misschien eigenlijk wel dankzij, spat het enthousiasme van de pagina’s. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met leraren met hart voor hun vak die met veel succes een goede nieuwe methode hebben opgezet. In het begin was dat natuurlijk niet zonder risico: sommige ouders en collega’s stonden niet bepaald te trappelen om leerlingen achter de computer te jagen i.p.v. erachter vandaan. Het resultaat is een makkelijk te lezen en toepasbaar handboekje voor iedereen die ermee aan de slag wil.

    feliennehermansFelienne Hermans
    Hermans promoveerde in januari 2013 aan de TU Delft op het begrijpelijker maken van spreadsheets. Sinds maart 2013 is zij universitair docent in de vakgroep software engineering waar ze haar onderzoek naar spreadsheets voortzet.

    Ze is een graaggeziene spreker op congressen en blogt actief over haar onderzoek en dat van andere software engineering researchers. In het weekend begeleidt ze basisschoolleerlingen in een Lego Mindstorms-klas.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75