• 3 september 2013
  • Wat is peerScholar®?
    peerScholar is een innovatief online onderwijsinstrument, dat leerlingen ondersteunt in samen werken, leren en reflecteren en  vindt zijn roots in het Canadese  Universitaire onderwijs. Prof. Steve Joordens, winnaar van de University National Technology Innovation Award, ontwikkelde peerScholar in 2009. Na Canada en  Amerika zien we nu ook in Nederland en in Europa een sterk groeiende belangstelling voor dit unieke concept op basis van peer learning.

    peerScholar is naar Europa gehaald door Bob Hofman, die al 20 jaar in ruim 40 landen onderwijsprojecten initieert farm heroes saga kostenlos herunterladen für pc. In zijn zoektocht onderwijs echt betekenisvol te maken analyseerde Bob drie jaar geleden met prof. Steve Joordens in Toronto hoe leerlingen uit het speciaal en regulier onderwijs samen werkten en leerden. Inclusief, vakoverstijgend en betekenisvol. Dat was het moment dat Steve zijn peerScholar methodiek met Bob deelde, vanaf dat moment trekken ze samen op: we vinden het belangrijk om glashelder aan te kunnen tonen hoe en wat iedere leerling leert; wat de opbrengst van het leren is, waar kansen en belemmeringen liggen. De visie op onderwijs, dat waar de school voor staat en samen wil bereiken geeft vorm en inhoud aan het leren. Uitgebreid onderzoek aan de Universiteit van Toronto toont aan dat peerScholar leidt tot verdiepend en reflecterend leren en dat leerlingen hun kritisch en metacognitief denken beter ontwikkelen.

    Waarom peerScholar
    Als docent wil je het beste uit jezelf en uit je leerlingen halen. In je lessen krijgen leerlingen voldoende kennis en vaardigheden in een ICT-rijke leeromgeving aangeboden bluetooth herunterladen kostenlos. In de verwerking van de stof is ruimte voor differentiatie en zelfstandige verwerking. Onderwijsmensen kennen de kracht en positieve effecten van samenwerken tussen leerlingen. Ook wordt op veel scholen bewust ingezet op het versterken van reflecterend vermogen van leerlingen.

    Daar mogen we trots op zijn, zegt Bob Hofman. We behoren met ons onderwijs in Nederland tot de top van de wereld! Tot het moment van toetsen is aangebroken. Al jaren vraagt Bob zich af waarom we na prachtige vormen van samenwerkend leren krampachtig teruggrijpen naar individueel toetsen voor een cijfer, waarbij zoveel waardevolle vaardigheden (21st Century skills!!) nauwelijks aan bod komen. ICT als toevoeging veranderde traditionele vormen van toetsen nauwelijks; met de  ontdekking van peerScholar kan het eindelijk echt anders!

    Met peerScholar van ‘technology leading learning’ naar ‘learning leading technology’ herunterladen.
    Te lang hebben we ons op ICT als tovermiddel gericht en geprobeerd daar het bestaande leren aan te koppelen. Met peerScholar draaien we dat 180 graden om. Samenwerkend leren is het vertrekpunt en Prof. Steve Joordens bouwde daar met ICT peerScholar omheen. Met behulp van peerScholar is het mogelijk om leerlingen intensief met en van elkaar te laten leren. Door wederzijds feedback te geven en te ontvangen en door elkaars opdrachten te beoordelen wordt stapsgewijs de ontwikkeling van kritisch- en creatief denken gestimuleerd.

    En dat is het bijzondere wat er nu gebeurt; op de pilotscholen die met peerScholar werken is ICT niet langer slechts een toevoeging, maar een krachtige kern waarmee we onderwijs vormgeven, op basis van een visie, samen met schoolleiders en docenten herunterladen. Het is tijd om het over leren en de kernopdracht van de docent te hebben; het op maat ontwerpen van krachtig en uitdagend onderwijs:

    • Wat gebeurt er met je leerlingen als je ze niet alleen meer verantwoordelijkheid geeft voor de kwaliteit van hun eigen werk, maar ze bovendien laat reflecteren op het werk van medeleerlingen en ze zelfs een aandeel geeft in de beoordeling daarvan?
    • Wat doet het met de motivatie van leerlingen als niet alleen de mening en kennis van ‘de deskundige’ telt, maar de kritische vaardigheden en talenten van leerlingen optimaal worden ingezet?

    Wat drie jaar geleden is begonnen als Universitair toetssysteem, groeit nu uit tot een wereldwijd onderwijsinstrument waar toetsing en feedback verweven zijn in het leren. Niet gemaakt vóór scholen, maar samen met het peerScholar team ontwikkeld dóór scholen. De Finnish lessons (Pasi Sahlberg) hebben ons loepzuiver laten zien wat er er in onderwijs anders kan; leren op basis van vakmanschap, verbinding en vertrouwen herunterladen konjungation. Met peerScholar bouwen we aan hoe het in het onderwijs anders kan; we geven nu handen en voeten aan die verandering; de “Dutch lessons”. Het team peerScholar EU gelooft in de kracht van “samen nog meer leren en reflecteren” met Nederland als gidsland voor grenzeloos goed leren.

    Hoe leren leerlingen in peerScholar?
    Leerlingen doorlopen peerScholar in drie fasen: creëren, beoordelen en reviseren. Daarbij geven en ontvangen ze feedback op elkaars werk. Dat zorgt voor meer kennis, betere reflectievaardigheden en leren van de aanpak van een ander.
    In peerScholar wordt een opdracht of toets door de docent ontworpen, passend bij de leerdoelen. Bij de opdracht plaatst de docent de criteria in de vorm van rubrics en instructies. Als je als leerling vooraf ziet en begrijpt wat je gaat leren en hoe je dat aanpakt, leer je zoveel beter film download youtube ipad! De docent bepaalt de tijdsduur van de opdracht en daarmee hoelang de verschillende fasen, creëren, beoordelen en reviseren duren.

    In de tweede fase (beoordelen) krijgt de leerling zicht op de aanpak van anderen doordat ze het werk van medeleerlingen bekijken en van feedback voorzien. Dit geeft ze meer inzicht in de kwaliteit van hun eigen werk dan alleen de geschreven beoordeling van hun docent. De leerlingen geven elkaar ook een beoordeling over de kwaliteit van de ontvangen feedback. Hierdoor groeit de feedbackvaardigheid.

    Na het ontvangen van de feedback wordt de opdracht gereviseerd en geeft de leerling aan hoe hij de ontvangen feedback heeft gebruikt. Gedurende de looptijd van de opdracht kan de docent het leren en de voortgang eenvoudig digitaal volgen én het werk van de leerling beoordelen. peerScholar is een multimediaal instrument, waarbij alle digitale middelen kunnen worden ingezet bridge herunterladen. De methode verrijkt het leren en biedt maatwerk voor ieder vak en schooltype.

    Leren is delen
    Door gebruik te maken van de ingebouwde ‘library” in peerScholar kunnen opdrachten en toetsen eenvoudig worden gedeeld met collega’s binnen de school en tussen scholen onderling. Deze library is een waardevolle bron waaruit bestaande opdrachten rechtstreeks gehaald en bewerkt kunnen worden. Hierdoor wordt het eenvoudig om zelfs internationaal samen te leren en te werken.

    Inserts

    Masterclass peerScholar
    Een rijke methodiek, een dijk van een tool, kennis uit Canada en daadkracht uit Nederland. Op donderdagmiddag 19 september komt Prof. Steve Joordens naar Nederland voor een unieke peerScholar Masterclass, georganiseerd door ‘The Crowd’ en het peerScholar team, om samen te werken aan peer learning en reflectie. Dat doen we op het Corlaer College in Nijkerk, een school die ontworpen is om samen te leren en te reflecteren android cannot download images. We steken de koppen bij elkaar en de handen uit de mouwen; als dat geen leerkracht geeft! U bent van harte uitgenodigd om deel te nemen; opgeven via www.peerscholar.eu

    Manon van Herwijnen, Jozefschool (PO), Huissen:
    Als leerkracht in de bovenbouw vind je in de taalmethodes prachtige opdrachten voor het schrijven van allerlei fictionele of zakelijke teksten. Stapsgewijs leer je ze te letten op een betere zinsbouw, met schema’s werken, goede alinea’s gebruiken en beschrijvingen levendiger te maken. Iedere keer als je weer die stapel schriften op je bureau hebt liggen, besteed je tijd aan het schrijven van gerichte feedback. Je hoopt dan maar dat ze jouw opmerkingen de volgende keer meenemen in een nieuwe opdracht. Als ik leerlingen met peerScholar meer verantwoordelijkheid geef voor het reviseren van hun eigen werk zie ik iets heel anders ontstaan. Ik merk dat ze trots zijn, hun leerproces in eigen handen nemen en groeien als ze het werk van anderen mogen zien en beoordelen! Ik geef ze op de basisschool mee, waar ze in het VO op verder bouwen; een leven lang feedback geven en krijgen waardoor je groeit als mens wget download complete web pages.

    Rogier Spanjers – ICT-innovator Montessori College Arnhem:
    Met peerScholar  worden de leerlingen uit hun ‘comfortzone’ gedwongen. Er wordt verwacht dat zij kritisch naar zichzelf en anderen gaan kijken, in plaats van plat de stof tot zich te nemen. Leerlingen zijn dus continu bezig met het leren, verwerken en beoordelen van eigen en elkaars werk. Voor mijzelf is peerScholar van waarde omdat het een zeer gebruiksvriendelijke tool is die het denkproces van leerlingen zichtbaar maakt. Je kunt vooraf duidelijk aangeven aan welke eisen leerlingen moeten voldoen en waarop ze worden beoordeeld. Je doet een beroep op andere competenties van leerlingen die ze in het hoger onderwijs vaker zullen gebruiken dan alleen platte kennis. Ik houd als docent de zelf de regie houden, terwijl mijn leerlingen een grotere vrijheid ervaren capture one express sony download for free.

    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75