Voor elke leerling op een middelbare school is het een bron van ergernis: je komt op school en je docent is ziek black ops 2. Veel scholen proberen dit op te lossen door actuele roosterwijzigingen op de schoolwebsite of de elektronische leeromgeving, de ELO, te publiceren. Maar niet elke leerling heeft ´s ochtend tijd en zin om de computer op te starten en het rooster te bekijken musik und videos von youtube downloaden. Met bovendien de kans dat het rooster nog niet bijgewerkt is. Ook zie je een heleboel wijzigingen die niet voor jou bestemd zijn. Zeker in tijden van een griepepidemie kan dat een flinke lijst zijn gratis musik downloaden apple. Zes vwo-leerlingen op het Amstelveen College hebben hiervoor een unieke oplossing ontwikkeld …
zij gebruiken Twitter naast de bestaande oplossingen. Twitter is een nieuw sociaal medium op het internet waar vrienden elkaars activiteiten kunnen volgen. Veel leerlingen hebben een mobiele telefoon met de mogelijkheid om het internet op te gaan. De meeste leerlingen, met internet op de mobiele telefoon, kijken in de ochtend vaak op Twitter. Dat bleek uit een enquête die de leerlingen onder hun mede-leerlingen hebben gehouden. Ze stelden vast dat Twitter combineren met de ELO dé oplossing is. De roosterwijzigingen worden getweet op Twitter als ze bekend zijn. Dat lijkt in eerste instantie dubbel werk, maar de leerlingen hebben dit geautomatiseerd. De roostermaker heeft maar één druk op de knop nodig voor de tweets. Een leerling die de roosterwijzigingen volgt, krijgt alleen de wijzigingen voor zijn of haar afdeling en jaarlaag. Bijvoorbeeld voor klas 1 havo of klas 3 vwo. Je kunt ook meerdere klassen volgen. Dat is handig voor bijvoorbeeld ouders met kinderen in verschillende klassen. Ook zonder gebruik te maken van een Twitter-account is het mogelijk de roosterwijzigingen te bekijken.
Een nadeel hiervan is dat de informatie op deze wijze niet gefilterd is. Dominicq Pfundt, Lennart Scholte, Patrick Schuchard, Pim Veldhuisen, Koen Vellenga en Mitchell Verschut zijn zelf met het idee voor dit project gekomen. Aan het begin van het schooljaar dachten ze bij het vak informatica na over de mogelijkheden van sociale media voor het Amstelveen College. In samenwerking met veel betrokkenen op school hebben zij de nodige koppelingen geprogrammeerd waardoor het versturen van roosterttweets geautomatiseerd is.
Een uitgebreid verslag van hun project staat op informaticavo.nl. De leerlingen zijn bereid om een dergelijk systeem ook op andere scholen te implementeren. Contactpersoon: Pim Veldhuisen.