• 30 augustus 2011
  • Kennisnet SummerschoolOm te beginnen heb ik twee prachtige dagen gehad met enthousiaste deelnemers en presentatoren. De dames van de organisatie van de Summerschool –ja, het waren toch weer dames- hebben twee geoliede dagen neergezet, waar de heren van de inhoud hun programma feilloos in konden afspelen navcore herunterladen. Maar alle gekheid op een stokje het waren inspirerende dagen. Ik vond het een hele bijzondere ervaring om twee dagen met mensen samen te zijn die ervoor kiezen om in hun vrije tijd met school bezig te zijn, oprecht nieuwsgierig en geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen.

    De eerste dag waren we te gast bij Microsoft ons allen bekend. De tweede dag werden we ontvangen bij Novay – Delft en De Verdieping bij Kennisnet (presentaties) netflix for mac.

    Het programma in vogelvlucht
    We keken 15 jaar terug en zagen hoe moeilijk het is om te voorspellen of iets een succes gaat worden. En ook dat sommige ontwikkelingen langer nodig hebben dan andere. Zo waren er mensen halverwege de jaren negentig, die dachten dat internet onder jongeren geen succes zou worden herunterladen. We keken naar het heden en zoomden in op het vraagstuk van het optimaliseren van het onderwijs. Welke strategieën gebruiken we daarbij en komt de inzet van ict wel ten goede aan de leerlingen? Conclusie: we zijn tot nu toe meer bezig met het optimaliseren van de organisatie dan met het optimaliseren van het leren van de leerlingen.

    Deze inzichten verbonden we met de trend in het bedrijfsleven van Het Nieuwe Werken. Wat dit betekent voor de werknemers, voor de inrichting van het gebouw en de organisatie van het werk konden we zien bij Microsoft. Natuurlijk gaat een vergelijking mank, maar er zijn wel overeenkomsten: de motivatie bij de werknemers is hoog doordat ze (tot op zekere hoogte) autonoom zijn. Ze zijn heel betrokken bij de organisatie en worden aangesproken op hun competenties. Luc Stevens heeft nog steeds het gelijk aan zijn kant: de mens wordt gedreven door autonomie, relatie en competentie.

    We kregen een sneak preview van een tool die in september beschikbaar komt. Met een vragenlijst die door de schoolleider en de leerkrachten van een school wordt ingevuld, wordt een rapport samengesteld over de mate waarin jullie school werkt aan 21st century skills. Met Vier in Balans, die vooral naar de organisatie kijkt, krijg je zo een mooi beeld van de eigen organisatie.

    De tweede dag gingen we diep in op de vaardigheden die bij Het Nieuwe Werken worden aangesproken. Met elkaar bespraken we de mogelijkheden en de beperkingen voor onze organisaties. Wat kunnen we gebruiken van de ervaringen bij Het Nieuwe Werken in onze eigen situatie waar we worstelen om leren slimmer te organiseren. Eigen onderzoeksresultaten levert volgens Novay de vier kernuitdagingen op:

    1. In sync – Hoe weet je wat er speelt op de zaak? Waar zitten de deskundigen?
    2. In touch – Hoe bouw je een band op met je collega’s en houd je contact?
    3. In flow – Hoe creëer je de juiste omstandigheden?
    4. In control – Hoe organiseer je jouw werk handig?

    Bekijk vooral de plaatjes in de presentatie. Lees ook Verkenning over het nieuwe leren en natuurlijke leeromgevingen van Kennisnet Tijdens ons bezoek aan De Verdieping volgden we aantal korte workshops en bespraken we Anders omgaan met tijd en ruimte.

    Wat heb ik meegenomen naar huis?
    De ruimte van de school, de klassen, de gangen maar ook het gebouw, kunnen we anders benaderen. De school is een gebouw voor en van de gemeenschap met ruimtes die voor verschillende activiteiten geschikt zijn. Brainstormen doe je bijvoorbeeld in een andere setting dan sommen maken of overleggen. Scholen beginnen deze gedachten te vertalen in hun gebouwen. Laten we de school eens benaderen als ruimte om samen te komen, om te leren en om te werken. En laten we de beperkingen oppakken en vertalen naar mogelijkheden.

    Ik zie hoe moeilijk het is om bij nieuwbouw of verbouw in te schatten wat je over vijf jaar nodig hebt. Aangezien ons dat ook niet lukt voor andere ontwikkelingen en vernieuwingen, is het een illusie om de perfecte school te kunnen ontwerpen. Wat wel kan is een gebouw ontwerpen, dat uitnodigt om te leren en samen te komen. Een gebouw dat kan bewegen met de wensen en behoeften van de gebruikers, of ze nou oud of jong zijn.

    Als we in de klas willen aansluiten bij de ontwikkelingen van nu, moeten we twee dingen doen:

    1.  Docenten en leerlingen meenemen, verleiden, uitdagen, waarderen en vertrouwen geven.
    2. ICT inzetten in het leerproces zodat elke leerling zijn eigen gepersonaliseerde arrangement krijgt.

    Marijke van der Brugge

    Marijke van der Brugge
    Marijke werkt vanuit haar bedrijf: VanderBrugge.org. Zij coacht professionals met vragen over leven en werk. Zij coacht ict-coördinatoren individueel en in groepsverband. en adviseert bij veranderingen. Zij is voorzitter van Het 11tal, een samenwerkings-verband op het snijvlak van onderwijs en ict. Daarnaast is Marijke voorzitter programmaraad van de vakvereniging i&i.


    RDL b2pn120x120 sms-taal120x75