• 5 november 2012
  • recensie door Ellen Duiverman

Digicoach The GameTegenwoordig zien we nog steeds een gat tussen de kennis op het gebied van mediawijsheid tussen leerkrachten en leerlingen. Leerkrachten liggen vaak toch achter, omdat zij niet in een wereld zijn opgegroeid zoals die nu is. Door middel van dit spel wordt er van de leerkrachten of toekomstige leerkrachten verwacht na te denken over het onderwijs van nu en waar de leerlingen behoefte aan hebben bilder aus wordpress herunterladen. In dit spel komen 7 kernkwaliteiten aan bod …

Deze vindt u in onderstaande cirkel:

Voor de minor Digicoach the Game heb ik samen met mijn medestudenten dit spel uitgeprobeerd. Hieronder leest u stap voor stap wat wij gedaan hebben en wat mijn bevindingen waren.

In deze minor (Pabo/ Zuyd Hogeschool) wordt in spelvorm gewerkt aan de opstart van een virtueel digitaal onderwijskundig adviesbureau dat vanuit een eigen visie op onderwijs in de 21e eeuw de (toekomstig) leerkrachten/scholen bewustmaakt van de veranderende maatschappij en nieuwsgierig maakt naar de huidige mogelijkheden, zowel gericht op de kinderen als op de leerkrachten (website van de minor gespeeld in schooljaar 2012/2013 ebook download ipad.

Eerst zijn wij onderverdeeld in zeven groepen. Elke groep kreeg een van de zeven kernkwaliteiten. Elk groepje moest een woordweb maken met hun kernkwaliteit. Vervolgens werden de woordwebben doorgegeven naar het volgende groepje. Dit vond ik zelf erg goed, omdat een tweede groepje met een frisse blik naar de kernkwaliteit kijkt en eventueel het woordweb nog kan aanvullen joyn herunterladen pc. Op deze manier kun je ook goed zien hoe andere studenten tegen een kernkwaliteit aankijken. Een nadeel was echter dat dit veel tijd kostte. Hierdoor kreeg elk groepje maar twee kern-kwaliteiten. De rest van de kernkwaliteiten werden klassikaal voorgelezen. Dit vond ik persoonlijk niet fijn. Wanneer je zelf iets leest en daar een woordweb van maakt, slaan de hersenen dit goed op. Wanneer iemand anders voorleest wat bij een kernkwaliteit staat, kan ik dit niet opslaan. Hierdoor had ik maar een goed beeld van twee van de zeven kernkwaliteiten.

Vervolgens hebben we het volgende filmpje bekeken: RSA Animate – Changing Education Paradigms (Sir Ken Robinson)

Ik vond het zelf een erg interessant en dynamisch filmpje. De tekeningen werden steeds een geheel en ik werd er als het ware in meegezogen. Er zaten ook veel herkenbare momenten in het filmpje, die mij erg aanspraken. Ik kan zelf goed Engels verstaan en spreken, maar ik kan me wel voorstellen dat studenten of leerkrachten die de Engelse taal minder beheersen moeite hebben met het filmpje. Ik zou er daarom zelf voor kiezen om de film af en toe te pauzeren en iemand kort te laten reflecteren.

Na het filmpje hebben wij een Mentimeter test gedaan. Wij moesten allemaal inloggen met onze telefoon of laptop. Vervolgens moesten allemaal dezelfde stelling beantwoorden. Op het Smartboard waren de resultaten te zien. Doordat de balkjes steeds versprongen, wanneer er nieuwe antwoorden binnenkwamen, waren we allemaal gefocust op het Smartbord. Ik vond dit een erg leuke werkwijze, waarbij iedereen actief bezig is. Het programma werkte prima en doordat er anoniem wordt beantwoordt, voelen mensen zich vrijer om hun mening te uitten. Wanneer er veel verschillende meningen waren, werden deze besproken. Sommige stellingen waren echter wel onduidelijk geformuleerd. Belangrijk is wel dat de stellingen duidelijk en neutraal zijn, zodat er een duidelijke eens of oneens kan ontstaan.

Na de Mentimeter kreeg elk groepje een gekleurd blad. Hierop moesten we een tekening maken van een leerkracht in de 21ste eeuw. Hierbij moesten we gebruik maken van de zeven kernkwaliteiten. Erg leuke opdracht, waarbij iedereen hun creativiteit in kwijt kon! Hieronder ziet u het resultaat van mijn groepje:

Tot slot hebben wij een mood-bord gemaakt voor ons adviesbureau. Door gebruik te maken van de zeven kernkwaliteiten hadden we veel structuur. Per kernkwaliteit hebben wij onze visie kort beschreven.

Hierdoor kregen wij als adviesbureau een duidelijk beeld over onze visie m.b.t. jonge kinderen in het 21ste eeuw onderwijs. Hieronder ziet u ons resultaat met de trotse makers!

Kortom:
    Het 21ste century skills spel zit goed in elkaar, op een paar kleine puntjes na die hierboven zijn beschreven. De afwisseling zorgt ervoor dat het interessant blijft om te spelen. Daarnaast vind ik dat het spel goed past bij Meervoudige intelligentie. Want aan het einde van de dag wisten wij allemaal wat bij 21st century onderwijs hoort. De ene pikt dit op door een woordweb te maken, de ander door een filmpje te zien en weer een ander door de structuur van het spel.

Wanneer er genoeg tijd wordt vrijgemaakt om dit spel uit te voren, zullen veel scholen hier veel winst door kunnen behalen

Ellen DuivermanEllen Duiverman
    Ellen is 23 jaar en studeert aan de Zuyd Hogeschool/de nieuwste Pabo te Sittard. Zij is vierde jaars en haar specialisatie ligt bij het Jonge Kind. Deze review over het 21st century skills spel schreef zij n.a.v. de minor Digicoach.